Mange tak for det rigtig fine forum og artikler i har skrevet om familiesammenføring. Jeg har prøvet at læse en del om emnet, men jeg vil gerne spørge herinde for at være helt sikker.
Vores mål er simpelthen at bo sammen så hurtigt som muligt
Status er:
Vi er begge 28 år. Hun er filippiner og har været au pair i Danmark i 2 år. Hun er i øjeblikket au pair i Rotterdam, men er ikke særlig glad for den nye værtsfamilie, og vi vil derfor gerne fremskynde familiesammenføringen så hurtigt som muligt.
Jeg er pæredansk, netop færdiguddannet, og begyndt i arbejde straks efter (Februar).
Jeg har nu læst i den fine fine guide:
Så selvom hun nu arbejder i Rotterdam, vil jeg gå ud fra de samme regler gælder?For personer, der opholder sig i Danmark som au-pairs, er der det særlige forhold, at de mister deres
opholdstilladelse, hvis de bliver gift, idet en forudsætning for at være au-pair er, at man er ugift.
Hvis en af jer er au-pair, og I ønsker ægtefællesammenføring, skal I derfor nå at søge om dette, inden
den frist udløber, som en au-pair får til at forlade Danmark, når han eller hun er blevet gift. I vil
måske kun have nogle få uger efter brylluppet til at søge om ægtefællesammenføring, og I bør derfor sørge for, at alting omkring bolig, bankgaranti, erklæring fra kommunen og så videre er på
plads, allerede inden I gifter jer. Eller alternativt en bolig i et andet EU-land.
Det er dog ikke altid, at Udlændingestyrelsen reagerer meget hurtigt på, at en au-pair er stoppet hos
sin værtsfamilie og er blevet gift. Men I kan ikke vide, hvor lang tid I har at løbe på, så derfor er det
rarest for, at det hele er forberedt, før I siger ”ja” til hinanden.
Altså,
1. Få lejlighed, stil bankgaranti, erklæring fra kommune
2. Gift os
3. Søg familiesammenføring straks efter (gå fra rådhuset direkte til US )
Kan hun derefter blive boende i Danmark på processuelt ophold?
Vil det være et problem at jeg er netop er startet i arbejde eller netop har fundet lejlighed?
Jeg tror nogenlunde det var det, jeg gerne ville være sikker på. Jeg har overvejet EU/Sverige løsningen, men hvis det kan lade sig gøre i DK ville det være meget fint.
Mange tak på forhånd, jeg er dybt benovet over hjælpen der findes herinde!