En bøn til ALLE som har fået/søger om FS....

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

sammybadr
Geografisk sted: korsør

En bøn til ALLE som har fået/søger om FS....

Indlæg af sammybadr » 01.12.2008 09:09:33

Hejsa....

Til alle jer som har fået FS vil i ikke være søde at skrive her hvor lang tid jeres sager har taget...og til jer som endnu venter ligesom os, hvor lang tid har jeres sag været igang?

Er der nogen der ved om der står skrevet nogen steder hvor lang tid de må være om sagsbehandlingen på en enkelt sag?

Jeg var ved at forberede mig til at klage til omudsmanden pga af virkelig ringe behandling. Vi skulle have haft svar på vores FS den 17 august. Vi har intet hørt før jeg i dag modtog et brev om at de pga travlhed ikke forventer vores sag afgjort før den 30 april NÆSTE ÅR. Sjovt nok var dette brev dateret til dagen før min mand og jeg var inde i service centeret og klage, og sendt den dag vi var derinde. Og sjovt nok er det i forbindelse med at vi klager at de giver lyd fra sig. Det bekymrede de sig ikke om dengang vores sag skulle have haft en ende den 17 august, så de er over 3 måneder for sen på den.

Men jeg agter ikke at godtage den udmelding om at vi skal vente til den 30 april. Der er gået 11 ½ måned allerede, hvilket i sig selv er uhørt. Så alt hvad i overhovedet kan bidrage med derude, så jeg ved hvad jeg er oppe mod, tager jeg imod med kys hånd. :)

KH Britt

MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af MrsJones » 01.12.2008 09:36:32

Hej Britt,

Min mand og jeg søgte FS i slutningen af august i år hvor vi søgte dispensation pga særbarn.

Vi kom i det US kaldte selvbetjeningskøen hvor ventetiden var 3 mdr.

Vi fik svar og tilladelsen, altså OT 4 dage inden der var gået 3 mdr.

Vi er kede af at høre at jeres sag er gået som den er og vi håber jeres sag snart kommer til et positivt ende sådan I kan få ro i jeres liv.

Tanker,
Mrs Jones
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

hfb

Indlæg af hfb » 01.12.2008 10:54:37

1 måned + 2,5 uger. (fra min kone afleverede sin ansøgning til O.T.).

Amichka
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Amichka » 01.12.2008 12:30:36

Hej Britt:

Som jeg har skrevet mange gange har jeg ventet 12 måneder. Men hør her: jeg har en udtalelse fra Ministeriet hvor De siger at det er meget beklageligt og kritisabelt at vi skulle vente så meget.

Så hvis den lang tids sagsbehandling var kritisabelt i forhold til min sag, det her også i forhold til din. Du må skrive direkt til Ministeriet og til Ombudsmanden, så snart som muligt. Du må regne med en-to måneders behandligstid hos Ministeriet.

Giv ikke op!! Skriv klagerne og begynd at sende e-mailer til din sagsbehandler i U.S; engang du har en sagsbehandler hos Ministeriet, ring hver uge og spørg hvor langt din klage er nået i systemet.

Efter ti dage efter du sender din klag til Ombudsmanden, du skulle få en bevis og en journal nummer. Hvis du få dem ikke efter to uger (maximum) begynd også at ringe til dem og at sende e-mailer og spørg hvad du kan forvente fra deres side.

Oh gud, jeg håber virkelig I kan få jeres papirer snart...

dooke

Indlæg af dooke » 01.12.2008 15:21:16

Min kone og jeg var sat til at få svar inden den 29. november - 7 måneder efter vi indleverede

...klokken 15.55 i lørdags (den 29. november) ringer Dennis Z fra US så og siger: "Ja, jeg kan se vi har givet jer OT, men ikke lige fået sendt brevet endnu, men jeg måtte hellere lige ringe og fortælle de gode nyheder inden fristen udløb."

Jeg er fantastisk glad for at vi nu kan tilbringe julen og resten af livet sammen, men samtidig kan jeg ikke undlade at undre: Hvor længe har vores ansøgning så ligget med et godkendt stempel og samlet støv, siden de nu ikke afsender godkendte ansøgninger lige med det samme? Jeg synes det er stærkt kritisabelt og nogen burde slæbe hele regeringen i rigsretten.

Brian35
Geografisk sted: Rødekro - Danmark

Indlæg af Brian35 » 01.12.2008 17:00:54

Hejsa.

Min kone ventér stadig på at få Ot. Hun har venter i 5 måender nu. Og fristen for hvornår vi skal have svar er den 8 Feburar næste år. Vi er i 7 måenders køen.

Mvhj brian

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2008 08:55:10

16½ måneds sagsbehandlingstid lyder godt nok fuldstændig vildt. Det "sjove" er, at for ½ år siden sad vi generelt og roste Udlændingeservice, fordi mange sager faktisk blev afgjort overraskende hurtigt. I ukomplicerede sager var der nogle, som fik opholdstilladelse efter bare 4-6 uger.

Det er for mig at se helt tydeligt, at al sommerens ballade om familiesammenføring har lagt dem fuldstændig ned. Måske som en kombination af, at de har måttet bruge megen tid på at diskutere med Integrationsministeriet og Ombudsmanden, at de har måttet sætte sager i bero hen over sommeren (som jo så nu skal behandles færdig) og måske også (yderligere) personaleflugt? Det er jo nok ikke liiiige den sjoveste arbejdsplads at være på p.t., da de jo bliver presset fra begge sider af henholdsvis ombudsmand/ansøgere og politikerne.

Med udsigt til, at jeres sag vil tage yderligere 5 måneder, så var det måske en idè i stedet at gå en helt anden vej? Man er jo på næsten alle måder bedre stillet, hvis man kommer ind under EU-reglerne. Så I kan også vælge at se den langtrukne sagsbehandling som en chance for at trække jeres ansøgning om FS efter de danske regler tilbage og i stedet komme ind under de langt mere gunstige EU-regler.

Hvis I finder en bolig i Sverige, f.eks. pr. 1/1 2009, så kan din mand have en opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne senest 1/4 2009, da de svenske myndigheder som hovedregel højest er 3 måneder om at udstede en sådan. Og herefter kan han så begynde at arbejde eller studere i Sverige.

Efter 10 uger kan I så aflevere en ansøgning om FS efter EU-reglerne til Udlændingeservice i Danmark. Men vælge at blive boende i Sverige, indtil de er færdige med at behandle den, så din mand ikke igen skal stå uden opholds (arbejds) tilladelse i op til 6 måneder.

Jeg er klar over, at der er lidt langt at pendle fra Malmø til Korsør, hvis det er her, du arbejder. Men det kan da lade sig gøre i en periode, også fordi du vil køre imod trafikretningen, så du i det mindste ikke skal bruge tid på at sidde i en bilkø hver dag (hvis du altså ikke bare tager toget). Og måske var det også muligt at finde et job, som lå noget tættere på broen.

Jeg ville godt nok overveje kraftigt at gøre sådan, det må jeg indrømme. Men det hænger så også sammen med, at jeg personligt simpelthen ikke kunne finde mig i alle de krav og restriktioner, mangel på retssikkerhed og mangel på sikkerhed for, at den udenlandske ægtefælle kan blive i Danmark, som der er ved de danske regler.

Inden al sommerens debat om EU-reglerne havde jeg derfor truffet den helt principielle beslutning, at hvis min forlovede og min datter skal til Europa, så ville vi bosætte os i Sverige. Også selvom vi hverken har problemer med 24-års regel eller tilknytningskrav. Men simpelthen fordi jeg ikke vil finde mig i, at jeg på den ene side bliver flået i skat, og på den anden side bliver behandlet på en fuldstændig svinsk måde i Danmark, alene fordi min forlovede ikke er dansk statsborger.

Og her tænker jeg både på ting som det tåbelige og formynderiske boligkrav (man må ikke fremleje en bolig), men i høj grad også, at min forlovede og dermed også min datter selv efter f.eks. 6 år i Danmark vil blive udvist, hvis jeg afgår ved døden.

Her er EU-reglerne langt mere fornuftige, idet de ikke kun tager hensyn til nogle politikeres ønske om at profilere sig selv overfor et muslimforskrækket vælgerflertal ved at føre såkaldt "fast og fair udlændingepolitik". Men også til, at det faktisk er mennesker, det drejer sig om. Og at det f.eks. kan være rimeligt, at et barn kan fortsætte sin skolegang i det land, som barnet bor i, også selvom barnet netop har mistet sin far eller mor.

Min helt generelle holdning er derfor, at så længe sådanne rimelige hensyn ikke er indbygget i de danske regler, så bør alle danskere, som ønsker familiesammenføring i Danmark, starte med at bo mindst 10 uger i et andet EU-land og herefter søge efter EU-reglerne.

På sigt er dette vel også den mest realistiske måde at få lavet de danske regler om. Hvis alle fremover søger efter EU-reglerne, vil i hvert fald nogle partier vel til sidst resignere og sige, at jamen ok, så kan vi jo lige så godt ændre de danske regler, så de harmonerer bedre med EU-reglerne.

Hvis folk derimod bliver ved med at søge efter de danske regler, så finder de sig faktisk i ting, som man efter min mening ikke bør finde sig i. Og det drejer sig vel at mærke ikke bare om urimeligt lange sagsbehandlingstider i nogle tilfælde.

hfb

Indlæg af hfb » 04.12.2008 11:04:59

"fundiver199"

Jeg forstår godt det du skriver, men det er altså ikke os alle der har mulighed for at tage ophold i et andet EU land i min. 10 uger. Derfor bliver vi nødt til at bruge de danske regler.
Med det Folketing der er i dag ser jeg ikke de store muligheder for det bliver nemmere i den nære fremtid. Jeg tror også det kræver der sker en ændring af den almindelige danskers holdning omkring indvandring.

Schjerbeck

Indlæg af Schjerbeck » 04.12.2008 13:59:27

vi har søgt om FS den 17 oktober og vi har få lavet bankgarantien, som nu skal sendes til kommunen og derefter tilbage igen til US.
Vi har fået at vide at vi SENEST får OT den 16 Januar..... men at vi i princippet allerede har den... mangler bare garantien.

Da vi afleverede vores FS fik vi at vide at vi kom i 3 måneders-bunken.... og i midt november blev vi ringet op af vores sagsbehandler ( flink fyr ) at vi havde fået OT såsnart at bankgarantien er gået i orden.

Dertil skal det siges at det kan ikke understreges hvor vigtigt det er at have ALLE papirerne med til FS... og også extra om muligt.... hvis alle papirerne er der og de er korrekt udfyldt slipper man hurtigt igennem.
( Der kan dog være komplikationer, hvis den ene part har børn eller har været tidligere gift )

Derudover skal det da også siges at jeg ringede MINDST 1 gang om ugen til dem... altid talte venligt til dem ( også selvom jeg var ved at explodere *GGG* )

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2008 16:08:13

[quote="hfb"]"fundiver199"

Jeg forstår godt det du skriver, men det er altså ikke os alle der har mulighed for at tage ophold i et andet EU land i min. 10 uger. Derfor bliver vi nødt til at bruge de danske regler.[quote]

Jeg forstår også godt, hvad du mener, men i bund og grund er det vel mest et spørgsmål om prioritering. Eller sagt på en anden måde: Man kan, hvad man vil.

Bor man f.eks. så langt fra grænsen (tyske eller svenske), at det ikke er realistisk at pendle frem og tilbage hver dag, så må man jo bede om 3 måneders orlov fra sit job.

Vil arbejdsgiveren ikke give èn det, selvom man fortæller begrundelsen, jamen så er den arbejdsgiver jo alligevel ikke værd at samle på. Og der er stadig en meget lav ledighed i Danmark. Så selvom antallet af stilingsopslag er faldet en del p.g.a. krisen, er det stadig ikke super svært for de fleste faggrupper at finde et nyt job.

Så kan der selvfølgelig være et hensyn til skolesøgende børn fra et tidligere forhold eller andre ting, men hvor der er en vilje, der er der vel som regel også en vej :D

sammybadr
Geografisk sted: korsør

Indlæg af sammybadr » 05.12.2008 00:17:09

Det vil jeg normalt også sige.. og viljen er der også, det kniber bare lidt mere med vejen. Mit problem er at mine to børns far spænder ben for mig. Vi har fælles forældremyndighed så jeg kan ikke flytte ud af landet uden hans accept, ellers var vi flyttet for lang tid siden!! :( - Jeg arbejder endda i kbh, så malmø er tættere på end Korsør.
Jeg har prøvet at ringe og rykke vores sagsbehandler nogle gange. Sidst var han så fræk at sige til mig, at han måske kunne rykke mig over i en anden bunke hvor det gik lidt hurtigere, men så skulle jeg give ham en god grund til det, for der var jo også mange andre der ventede. :?
Men umiddelbart ud fra det jeg kan læse fra alle jeres indlæg (tak i øvrigt :) ), så er der ingen der kommer tæt på at have eller at skulle vente i 16 måneder. Og Ombudsmanden kunne jeg først klage til EFTER vi har fået en afgørelse i vores sag, og EFTER vi har klaget til alle andre mulige instanser. Så tænkte jeg at så må jeg vel starte i US, men sjovt nok så kan jeg aldrig få lov til at tale med en overordnet. En af gangene fik jeg at vide at de sad jo ikke bare ved deres telefoner. En anden gang...Jamen dem kan man ikke bare sådan få lov at tale med. En tredie gang...rar dame, lad mig se hvad jeg kan gøre sagde hun... og så ringede min sagsbehandler. :roll: Selv da vi var derinde og spurgte efter at tale med en overordnet kunne vi ikke komme til det.
Jeg er virkelig glad på jeres vegne der er kommet igennem nåleøjet, for dette her cirkus er simpelthen for langt ude... Men så må integrationsministeriet vel være næste skridt.

Amichka
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Amichka » 05.12.2008 02:46:51

Jeg klagede til Ombudsmanden før vi fik en afgørelse (vi klagede jo fordi afgørelse tog umådelig lang tid). Ombudsmandens kontor anmodede Ministeriet om en afklaring. Det var ikke ifølge dem nogen grund for en undersøgelse om ulovlighed, men alligevel, de (Ombudsmanden kontor) satte lidt press på Ministeriet. Og så Ministeriet satte press på U.S. Og så fik vi vores O.T.

sammybadr skrev: Jeg har prøvet at ringe og rykke vores sagsbehandler nogle gange. Sidst var han så fræk at sige til mig, at han måske kunne rykke mig over i en anden bunke hvor det gik lidt hurtigere, men så skulle jeg give ham en god grund til det, for der var jo også mange andre der ventede. :?
I just can not believe this... It makes me feel so angry!!!!!!!:evil:

MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af MrsJones » 05.12.2008 12:33:11

Hej :)

Synes lige jeg ville pippe med omkring det her med "Hvor der er en vilje er der en vej" omkring at benytte sig af EU reglerne istedet for de nationale danske.

For vores vedkomne var det IKKE muligt at benytte os af EU reglerne da jeg er syg og derfor ikke i arbejde, jeg har en søn og derfor ville det heller ikke have været i hans bedste interesse havde vi smuttet en tur til Sverige.

Jeg elsker min mand overalt på jorden, MEN der SKAL altså være BALANCE i ens liv. For man elsker faktisk også ens BARN/BØRN og uanset hvor meget man elsker ens mand/hustru ja så er det altså også ens top prioritet at gøre det bedste for ens barn/børn.

For mit eget vedkomne og min mands for den sags skyld, ja så har vores holdning altid været at min søn fra et tidligere forhold absolut føle sig tryg ved den nye sitiuation det også var da min mand kom i ind vores liv. Det havde været ALT for meget havde vi hevet min søns liv op med rode også selvom det "kun" havde været for nogen få uger. Så for os var det utænkeligt at udsætte min søn for dén slags. Så vi mente klart at de nationale danske regler måtte blive dem vi søgte via, uanset om det gav os flere/færre muligheder/rettigheder.

Alt er ikke så ligetil for alle par som man kunne tro. Der kan være rigtig mange ting som gør et par vælger den ene eller anden løsning.

Vi håber dog virkelig for jer alle som endnu sidder fast i systemet, hvor vi dog håber for jer at I snart kommer videre på en god positiv måde!

Tanker,
Mr & Mrs Jones
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

Twinflame

Indlæg af Twinflame » 08.12.2008 14:50:26

Det er godt nok længe I allerede har måtte vente i usikkerhed - og en lang udsigt de giver på en afgørelse.

Vi var så heldige at få opholdstilladelsen til min mand ret hurtigt. På trods af min bekymring angående vores aldersforskel (der var det eneste der kunne være blevet et problem), så kom vi i 3-måneders bunken, og fik opholdstilladelsen her i starten af november ca. 2 måneder efter vi afleverede vores ansøgning.
Så en hurtig proces for os - i det mindste selve ansøgningen (selvom det tog noget tid at få styr på alle kravene der skulle overholdes inden da).

De bedste ønsker for det fremtidige forløb!

linea
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af linea » 10.12.2008 13:37:21

Min mand og jeg kom i selvbetjeningskøen, og fik svar OT efter præcis 3 måneder. Jeg vil så også sige at vi var så heldig at undgå 24-års reglen samt tilknytningskravet, så derfor var vores behandlingstid hurtig. Vi må være et af de få par som har haft en OK oplevelse med US, men vi har mange venner og bekendte som har haft og stadig har store problemer. Jeg håber i får svar hurtigt!

Besvar