FS; Hvad er ens rettigheder??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MrsJones
Geografisk sted: Denmark

FS; Hvad er ens rettigheder??

Indlæg af MrsJones » 26.11.2008 07:44:28

Hej!

Ja nu er vi nået så langt at vi har fået Familiesammenføring *JUBLER* :D

Men det bringer nu altså nye spørgsmål på banen.

Spredt her og der har jeg læst hvad ens rettigheder er når man har fået familiesammenføring, men jeg må tilstå jeg ikke føler jeg på nogen måde har styr på hvad man har af rettigheder osv.

Vores familiesammenføring er under de nationale danske regler og vi har fået dispensation pga. barn fra tidligere forhold.

Der er vel ikke nogen af jer som har helt styr på disse ting som vil hjælpe os videre?

Denne del er nu dog ikke nær så stressende som at vente på om man har fået familiesammenføring... WOW det tærer på kræfterne! Så kan kun sige vi tænker på alle jer som stadigvæk går og venter! Vi håber I snart får lov til at få sådan en total optur som vi har fået :D

Tanker og knus,
Mrs Jones
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 26.11.2008 17:50:16

Tusind gange tillykke! Jeg har gemt denne her tråd til når det bliver vores tur: viewtopic.php?t=15&postdays=0&postorder=asc&start=15

Der står en del om det med skat og fradrag. Så er der det der med arbejde, CPR og A-kasse, men det ved jeg ikke så meget, andet end at reglerne for A-kasse vist er ens, og at arbejde, der skal man bare ikke give op, førend man har fundet noget.

Held og lykke, og hvor er det dejligt!

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 26.11.2008 20:42:57

Hej :-)

1000 tak. Ja vi er også helt oppe i skyerne af glæde over nu er vi nået så langt.

Nu læste jeg den tråd du har linket til og avs... sidder mere forvirret nu end før :? :roll:

Det ser ud til det vist ikke bliver så ligetil alt det vi skal finde ud af nu som jeg troede...

Tak for svar... jeg må prøve at se om jeg kan finde hoved og hale i det hele selvom jeg føler jeg har hovedet under armen :lol:

Mange tak for svar :)

Knus,
Mrs Jones

ZB

Indlæg af ZB » 26.11.2008 23:53:41

FS efter de danske regler har du ret til:

- arbejde
- su og gratis uddannelse
- medlem af A-kasse og modtage dagpenge efter 1 års arbejde
- gratis dansk- og samfundsundervisning i integrationsprogrammet - man bestemmer selv antal timer i forhold til sit erhvervsarbejde
- vist nok hjælp til job via tilskud (det er vist solvej har skrevet noget på forum om det)
- bevæge sig 90 dage indenfor andre Schengen-lande
- søge om visum til andre EU-lande
- barselsdagpenge efter overenskomst
- lave livsforsikring
- dansk statsborgerskab hvis man har permanent OT og opfylder sprogkrav og "medborgerskabs"-eksamen
-låne penge i banken

hvad man ikke har ret til/ikke kan
- folkepension (skal have været her i min. 10 år)
-købe fast ejendom uden tilladelse de første 5 år
- flytte adressen væk fra DK for så mister man OT
- bo til fremleje (da det max 2 år normalt)
- modtage ydelser efter Loven om Aktiv Socialpolitik
- bo i en bolig, der ikke opfylder boligkravet
- begå grov kriminalitet eller have gæld til det offentlige hvis man skal have permanent OT

Reglerne gælder for hver 2.år når man skal søge om forlængelse dvs. hvis din dispensation for særbarn forsvinder, skal I holde for øje I skal opfylde alle kravene. Nu er der nok noget mere jeg har glemt at nævne, men håber det ligesom det gav dig en fornemmelse.

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 27.11.2008 08:22:27

Hej ZB,

Mange tak for din forklaring. Dét var til at gennemskue... TAK :D

Det med at man ikke har lov til at modtage hjælp efter lov om social politik, gælder det også når vi har dispensation fra at jeg skulle stille økonomisk sikkerhed?

(Vi har ikke brug for det men ville gerne vide det... tænker sådan i forhold til hvis min mand skulle gå hen og blive syg og ikke have nået at arbejde det år først... så er det meget rart at have styr på hvad ens muligheder er og ikke er :) )

Jeg er så så heldig at min søn er så lille som han er, at der er 10 år inden han er 18 år gammel, så vi har tid at løbe på.

Det er også helt vidunderligt at se hvor glad han var over at få afvide at NU bliver Daddy her HELE tiden... ikke noget med at han skal afsted op på værelset eller noget. Nu har han sin daddy permanent. Nuuuj et SMIL der kom fra den dreng og øjnene strålede. Hele den store familie på både den ene og anden side er også SÅ ufattelig glade sammen med os, det er bare så fantastisk.

Lige et andet spørgsmål :?: Min mand har studeret en bachlor grad i IT og gør det stadigvæk, så vi skal have søgt SU til ham osv.

MEN i og med at han hørte til i Sverige, men i Skåne, har sagsbehandleren sendt papirerne til den danske ambassade i Stockholm hvor der står han skal dertil for at få sit sticker.

MEN vi havde jo proccessuelt ophold, så er der ikke mulighed for at han kan modtage stickeren her i DK :?:

De har også stavet hans efternavn forkert :roll: Dét skulle jo også gerne rettes men er lidt usikker på om det er den sagsbehandler som har skrevet papirerne vi skal have fat i eller om vi bare skal tage en tur til Udlændinge service i deres åbningstid... :?:

Tak fordi du tog dig tid til at få mit spørgsmål besvaret :D

Knus,
Mrs Jones

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 30.11.2008 01:31:55

Hej :)

Vi endte med at tage en tur til Udlændinge Service her i fredags.

Gal mand der var mange mennesker :? :lol: :roll:

Nå men pigebarnet er jo lidt pushy og kom op til informations skrænken og fortalte hvad det drejede sig om. Vi fik så afvide vi skulle tale med hende som lavede stickerne om hun ville lave den....

Og tænk sig.... DET VILLE HUN :D :o :shock: Og de var venlige at have med at gøre og sørgede også for at min mands navn blev rettet og kom til at stå korrekt på papirerne. Jublen vil bare ingen ende tage *hehe*

Så NU er vi næsten helt i mål. Nu mangler vi bare endnu en tur på kommunen som vi tager på mandag og SÅ skulle der være ved at være RO. Og manner hvor vi bare er glade. Der er sænket sig en dybfølt ro over vores lille familie. Vi føler virkelig vi er i færd med at høste frugten af al det arbejde, venten, racisme og dumme ting vi har måttet gå igennem for at komme hertil. Og NU er vi her endelig, langt om længe. Det er næsten ikke til at fatte om ca. 12 dage skulle vi gerne stå med min mands sygesikringsbevis i hænderne, så han kan være uafhængig af mig noget mere sådan i almindelig gøren og laden. Det er simpelhen fantastisk.

Næste træk bliver at finde et job, hvilket vist er lettere sagt end gjort, men vi giver ikke op førend det lykkes og det skal det også nok :)

1000 tak for dette forum, det har været virkelig dejligt at kunne vende mange af disse ting med ligesindede som VED hvad man er oppe imod og hvad man skal finde ud af af komplicerede ting og sager blot fordi man gik hen og forelskede sig i en udlænding.

Vi ønsker virkelig for alle Jer som endnu ikke er nået i mål at I må finde styrken til at holde fast i jeres kærlighed og RET til at være SAMMEN!

Tanker,
Familien Jones

Besvar