Skal snart søge FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hunkat

Skal snart søge FS

Indlæg af Hunkat » 19.11.2017 11:47:38

Hej alle

Jeg håber der er nogle kloge mennesker der gider se på vores sag og måske påpege ting som kunne blive problematiske når vi skal søge FS i foråret. Jeg kan se at der er en masse kloge mennesker her på siden og der kunne være fedt med et par ekstra øjne på sagen inden vi søger så vi kan fange evt. fejl i opløbet. Jeg synes godt nok det er kompliceret at holde rede på hvad der tæller op og ned.

Os: Jeg er dansk statsborger, 29 år (30 når vi søger), har uddannelse og fast job. Min mand er amerikaner, 23 år, har opsagt sit job og lejlighed i USA.
Forløb foreløbig: Vi mødtes første gang i '13 og har haft ophold i DK/USA ca. hver 9 måned derefter. Gift i 2016. Min mand er netop ankommet (okt.) og har fået tildelt studievisum fordi han er optaget på en højskole hvor han bl.a. skal lære dansk i ½ år, frem til sommeren 2018.

Uafklarede spørgsmål: Jeg er i tvivl om det er bedst at søge mens der stadig er god tid på visummet (så snart min mand er 23½) eller om det er bedre at vente til skolen slutter og evt. nå at klemme en A1 dansktest ind før vi søger. Aner ikke hvor lang tid det tager at få svar på sådan en prøve. Evt. om det giver mening at vedlægge en udtalelse fra skolen (det er jo ikke officiel uddannelse) om at han har lært dansk og dermed vist at han ønsker det?
Jeg er på jagt efter en god advokat selvom jeg tror jeg har nogenlunde styr på reglerne, nogen der kan anbefale en i KBH/omegn?
Om det tæller som "have boet samen de sidste 3 måneder" når min mand teknisk set har boet 5/7 dage på højskolen men haft adresse hos mig i perioden?
Jeg kan se at enkle sager bliver behandler på 4-6 måneder. Vi søger måske 6 måneder før min mand bliver 24 og dermed officielt opfylder alderskravet, venter de så bare med at godkende sagen til der er gået 6 måneder? Eller kan vi risikerer at han får OK, men først gældende fra hans fødselsdag og dermed skulle forlade landet i mellemtiden? Hvis sagen er afsluttet har man jo ikke længere PO?

gambler

Re: Skal snart søge FS

Indlæg af gambler » 19.11.2017 15:31:19

det virklig IKKE nødvendigt m/advodkat - hvis du læser forum, ? om tvil ? - læser på krav på nyidanmark
så svært er det helle ikke

der ingen krav om dansk, først efter FS hvor man skal bestå en prøve, 6 måneder efter man har fået CPR nummer

og søg bare når han er 23½, og når i har været gift siden 2016, behøver du ikke bekymre dig om jeres samvær,
blot vedlæg noget dokumentation iform af viseringer i pas, eller flybillet(er) osv

men husk der et boligkrav, som SKAL være opfyldt

og selvom det virker lidt uoverskueligt, mange ting, regler og §, så brug nogen timer på at sætte dig ind i alle ting
så kan du dels undvære advokat, samt at i slipper for UUUPPS, med deraf flg. problemer, senere

Besvar