Diskriminerer Danmark mod Danske Statsborgere?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gorm

Diskriminerer Danmark mod Danske Statsborgere?

Indlæg af Gorm » 10.11.2017 11:43:33

Hej alle,

Personligt er jeg ramt af ikke at kunne opfylde FS kravene helt, således min kone, mor til vores 3 danske børn, afventer svar i klage over udvisning.

Jeg har længe tænkt over om der kan være basis for en klage til EU Menneskerettighedsdomstolen. Jeg ville blive super glad hvis du gider give mig en besked om du synes det er en god eller dårlig ide.

Danmark bryder danske statsborgeres menneskerettigheder: Alle personer, der har opholdstilladelse i Danmark, uanset grundlaget, har UINDSRÆNKET ret til famillesammenførelse (flygtninge efter 3 år). Derimod har danske statsborgere, der legalt og permanent opholder sig i Danmark, BEGRÆNSET ret til familiesammenførelse. Denne diskrimination af danske statsborgere til ret til familiesammenførelse er i mange tilfælde et dramatisk indgreb i familiens og specielt børns velvære.

Venligst,

Gorm

closed1

Re: Diskriminerer Danmark mod Danske Statsborgere?

Indlæg af closed1 » 10.11.2017 12:02:23

Hvad er det du ikke opfylder for fs?

gambler

Indlæg af gambler » 10.11.2017 14:07:39

lyder som en dårlig ide, og tror ikke på at de andet, end blot følger de gældende regler & §

(også selvom de kan virke som diskrimination)

Gorm

Indlæg af Gorm » 10.11.2017 15:00:54

? det er jo netop at gældende dansk lovgivning stiller danske statsborgere dårligere end statsborgere fra andre lande. Her flere eksempler:
- Ægtefællen fra en Polsk arbejder i Danmark må godt have modtaget overførselsindkomst indenfor de sidste 3 år hvis han bare fremover kan vise at han kan forsørge sin ægtefælle. Ægtefællen til en arbejder med dansk statsborgerskab, som har modtaget kontanthjælp indenfor de sidste 3 år bliver afvist.
- Ægtefællen til en flygtning får ubegrænset opholdstilladelse efter 3 år. Ægtefællen til en dansk statsborger får ikke ubegrænset opholdstilladelse efter 3 år.
-Ægtefællen til en EU borger, som bliver syg i Danmark, beholder sin opholdtilladelse. En ægtefælle til en dansk statsborger, som bliver syg, bliver udvist.
-Ægtefællen til en amerikansk P.hd. studerende får uhindret opholdstilladelse. Ægtefællen til en dansk P.hd studerende må kun få opholdstilladelse efter indbetalt garantibeløb.
-en 22 årig ægtefælle til en tysk statsborger, der har opholdstilladelse i Danmark, får også opholdstilladelse. En 22 årig ægtefælle til en dansk statsborger bliver udvist.
etc.
etc.

Dansk lovgivningen har effekten af en diskriminering af danske statsborgere.

Er vi enige her?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2017 17:10:57

Du kan få samme rettigheder som en EU-borger ved at flytte 3 måneder til et andet EU-land og så flytte retur til DK. Det er både hurtigere og smidigere end at anlægge en retssag, der vil koste mange penge og vare mange år.

Calle2

Indlæg af Calle2 » 10.11.2017 18:07:31

"-Ægtefællen til en EU borger, som bliver syg i Danmark, beholder sin opholdtilladelse. En ægtefælle til en dansk statsborger, som bliver syg, bliver udvist."

Hvor står det her henne? Jeg har intet hørt om at en ægtefælle til en dansk statsborger skulle blive udvist ved sygdom?

DortheM

Indlæg af DortheM » 10.11.2017 19:48:56

Calle2 skrev:
10.11.2017 18:07:31
"-Ægtefællen til en EU borger, som bliver syg i Danmark, beholder sin opholdtilladelse. En ægtefælle til en dansk statsborger, som bliver syg, bliver udvist."

Hvor står det her henne? Jeg har intet hørt om at en ægtefælle til en dansk statsborger skulle blive udvist ved sygdom?
Hvis vedkommende syge dansker kommer i ressourceforløb efter sygedagpengestop, kan det være den udenlandske ægtefælle ikke kan få sin opholdstilladelse forlænget fordi forsørgelseskravet ikke er opfyldt, når danskeren modtager hjælp efter Lov om en aktiv socialpolitik. Men det kommer nok an på hele situationen. Så vidt jeg har forstået laver US også afvigelser fra reglerne.

Calle2

Indlæg af Calle2 » 11.11.2017 00:20:39

Ah - så det er hvis danskeren bliver syg. Ikke hvis den familiesammenførte bliver syg (eller måske hvis det ender i et ressourceforløb?). Men i hvert fald er der ingen fare, så længe den syge er på sygedagpenge.

DortheM

Indlæg af DortheM » 11.11.2017 10:28:01

Det gælder for begge ægtefæller at "ingen af ægtefællerne må modtage eller, siden den udenlandske ægtefælle fik sin nuværende opholdstilladelse, må have modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller efter integrationsloven."

Fra afsnittet "Selvforsørgelseskrav" på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... artner.htm

DortheM

Indlæg af DortheM » 11.11.2017 17:15:24

Hej Calle

Jeg har måttet revidere min forståelse. Har lige chattet med en som får ressourceforløbsydelse grundet langvarig sygdom og som har fået at vide den ydelse ikke hører under de ydelser, man ikke må modtage som familiesammenført.

Mvh Dorthe

Besvar