opholdssted under ansøgning

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
stanlesy

opholdssted under ansøgning

Indlæg af stanlesy » 04.10.2017 20:13:34

Tusind tak for det fantastiske arbejde I alle på ÆUG foretager jer! Det er så rart som hjemsyg udlandsdansker at kunne tjekke regler og få tips og tricks fra vidende folk, der ønsker det bedste for os internationale par 

Jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke rigtig har kunnet finde svar på på nyidanmark.dk, som jeg håber, I vil kunne hjælpe mig med:
Min amerikanske mand og jeg bor i USA med vores 2årige datter (som er født i USA). Vi er begge 37 år. Min mand har fastansættelse, og jeg er i færd med at tage en uddannelse (samt har 3 deltidsjobs og er hjemmegående mor). Jeg har boet her i ca 4 ½ år på nuværende tidspunkt, men nu ønsker vi at vende tilbage til Danmark i 2018. Vi prøver at lure, hvad der er smartest i forhold til ansøgningsprocessen om FS:
1) at vi sender ansøgningen afsted, og alle tre bliver her i USA, imens processen finder sted
2) at vi sender ansøgningen afsted, og min mand bliver her i USA, min datter og jeg tager til DK og finder job til mig og bolig til os alle, imens
processen finder sted (for der erjo et krav om bolig, ikke sandt!? Og det er da svært at opfylde, når vi alle bor herovre?)
3) at vi alle tager til DK og SÅ sender ansøgningen.

HVIS vi nu vælger nr. 2, må min mand så godt rejse til DK og besøge os, imens processen finder sted? Og er der nogle restriktioner på min datters og min færden?

Og sidste spørgsmål: Jeg synes ikke det fremgår voldsomt tydeligt på nyidanmark.dk, hvorvidt jeg (som dansk statsborger) kan betragtes som den ”herboende ægtefælle”, når jeg stadig bor i udlandet?

På forhånd tusind tak for hjælpen!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: opholdssted under ansøgning

Indlæg af mh1 » 04.10.2017 20:36:46

Har din mand besøgt Danmark? Ellers er det det første, han skal gøre, for ellers bliver det afslag pga at I ikke opfylder tilknytningskravet.

Har han det, kan I sende ansøgning og vente med at bryde op, til den er godkendt.

Som hjemvendende dansker får du seks måneder til at finde en bolig, der opfylder boligkravet.

Hvis I tager til DK på lykke og fromme, må din mand ikke arbejde i ventetiden, og må ikke deltage i kompetencegivende uddannelse. Han må gerne lære dansk på selvbetalt kursus, og skal jo bestå en danskprøve indenfor 6 mdr efter at have fået opholdstilladelse, for at få den forlænget.

Din mand må naturligvis komme til DK, da han som amerikansk statsborger er visumfri op til 90 dage ud af 180.

Og ja, du er ‘den herboende’, også selv om I søger fra udlandet.

PS: din datter skal søge om at bevare sit danske statsborgerskab, inden hun fylder 22. Ansøgning skal pt indleveres når barnet fylder 20. Besøg evt facebooksiden Dobbelt Statsborgerskab for at blive klogere på den problemstilling.
mh
Rådgiver for ÆUG

stanlesy

Indlæg af stanlesy » 05.10.2017 03:05:12

Tak for hurtig respons, mh!

Ja, min mand har besøgt Danmark flere gange (5-6 gange i ca. 2 uger, en enkelt gang var i 3 mdr). Jeg tror også, vi hælder mest til at ansøge fra USA, men jeg har muligvis et job ventende på mig, så derfor overvejede vi at dele os i ventetiden (hvor træls det end vil være). Men hvis det ikke er tilfældet, og vi venter i USA på godkendelse, så gælder de 6 mdr til at opfylde boligkravet også for ham?

Mht. uddannelse, har du tilfældigvis et link, hvorpå jeg vil kunne læse mere om det, og hvad min mands rettigheder vil være? Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde noget.

Tusind tak igen!

PS: Tak for info om min datters statsborgerskab - det vil jeg kigge nærmere på.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.10.2017 09:40:48

Hvis du har et job, så er der ikke noget i vejen for at du tager i forvejen, og ‘coming home-reglen’ vil begynde når din mand får opholdstilladelse:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... igkrav.htm
“Hvis man for nylig er vendt hjem til Danmark
Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse. For at få udskudt tidspunktet, er det normalt en betingelse, at der bliver søgt om familiesammenføring senest 1 måned efter, at personen, der har boet i udlandet i en længere periode, er vendt tilbage til Danmark.”

Din mand vil ingen rettigheder have, før han får opholdstilladelse. Indtil da er han ligestillet med en turist, og skal selv sørge for sygeforsikring (rejsesygeforsikring med mulighed for forlængelse er klogest).

Du kan læse dig frem på de forskellige emner her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/underforside.htm

Tjek om dit job evt. er på positivlisten, eller opfylder kravet i beløbsordningen. Vær dog opmærksom på, at hvis din mand får opholdstilladelse efter de bestemmelser skal han muligvis betale studieafgift, og vil ikke umiddelbart kunne få SU.

Hvis din mand er interesseret i videreuddannelse på universitetesniveau, bør han undersøge om der er mulighed for udveksling, hvilket kunne give ham et eller evt. flere studieafgiftsfri år. I givet fald kan han sæge studieopholdstilladelse, og senere ‘veksle’ den til en familiesammenførigsopholdstilladelse. Man kan dels have mere end ét opholdsgrundlag, dels skifte grundlag, som forholdene passer.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.10.2017 09:48:21

PS reglerne for danskprøve, når man får familiesammenføring: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... _dansk.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

stanlesy

Indlæg af stanlesy » 05.10.2017 12:16:57

Fantastisk klare svar. Tusinde tak for hjælpen og linksene! Det hjælper alt sammen på planlægningen og afklaringen :) TAK!

Besvar