Tak for mange timers god læsning, som har været til stor hjælp for mig og min kommende hustru, i forbindelse med vores fremtidige ansøgning om ægtefællesammenføring i DK.
Min filippinske forlovede er i DK som au pair. Hun er 23½. Jeg er 30.
Vi opfylder alle krav, og har alle dokumenter klar i forbindelse med vores forestående vielse, og efterfølgende ansøgning om familiesammenføring efter de danske regler.
Vi vil gerne have fælles navn (min forlovede ønsker at bære mit efternavn, jeg ønsker hendes nuværende efternavn som mellemnavn), og vi har derfor, samtidig med indsendelse af ægteskabserklæring til Kommunen, indsendt ansøgning om navneændring på bryllupsdagen til vores respektive bopælssogn.
Hun har CPR-Nr. og NemID, og vi har derfor kunne indgive ansøgninger digitalt.
Vi har i dag snakket med kirkekontoret i hendes bopælssogn, som bekræfter at have godkendt ændringen af hendes navn, og at have sendt dette til vielsesmyndigheden (Kommunen).
Hendes nye efternavn vil derfor blive registreret i CPR/Folkeregistret på vores bryllupsdag.
Vi vil naturligvis sørge for, på et senere tidspunkt, at få rettet hendes navn i Filippinerne, således at der er overenstemmelse mellem hendes danske og filippinske dokumenter.
Men vi må nok erkende, at dette ikke når at lade sig gøre, inden vi skal søge om familiesammenføring i Danmark.
Spørgsmålet er derfor, hvilket navn skal hun skrive på FA1 ansøgningen, som vi indgiver umiddelbart efter vores vielse.
1. Hendes nye navn som registreret i det danske CPR/Folkeregistret efter vores vielse (altså mit efternavn)
2. Hendes nuværende navn som det fremgår af hendes filippinske pas og øvrige dokumenter.
Måske er det helt ligegyldigt. Vi vil bare være ærgerlige over, hvis en detalje som dette, kan have indflydelse som sagsbehandlingstiden eller en afvisning af at behandle ansøgningen.
Jeg håber at nogen har det rigtige svar.
På forhånd mange tak