Tilbagerejsetilladelse fra EU-ambassade
Tilbagerejsetilladelse fra EU-ambassade
Hej - min mand og jeg opholder os lige nu i et andet EU-land, hans danske Schengen-opholdstilladelse er udløbet, og han har ikke nogen tilbagerejsetilladelse. Kan man søge om en tilbagerejsetilladelse fra et andet EU-land, på ambassaden for eksempel? På forhånd tak!
B. Lux
B. Lux
Re: Tilbagerejsetilladelse fra EU-ambassade
Man skal søge om tilbagerejsetilladelse, INDEN man forlader DK.
Så hvis I ønsker at søge om visum, må det jo være det, der skal søges om på ambassaden.
Hvis I er inden for Schengenområdet, kan der også være måder at undgå paskontrol på, så I kan liste jer tilbage til Danmark, uden at nogen opdager det.
Så hvis I ønsker at søge om visum, må det jo være det, der skal søges om på ambassaden.
Hvis I er inden for Schengenområdet, kan der også være måder at undgå paskontrol på, så I kan liste jer tilbage til Danmark, uden at nogen opdager det.
Problemet er, at opholdstilladelsen udløb, mens vi var uden for Danmark. Det vi har brug for er ikke et visum, for han har lovligt ophold i Danmark, men en tilbagerejsetilladelse. Vi kan jo godt køre hjem og undgå paskontrol, det er bare ikke så rart 
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
Man kan jo ikke have et lovlig ophold i Dk, da opholdstilladelsen er udløbet og befinder sig i udland.
I har valget mellem:
1. Blive i udlandet indtil en ny opholdstilladelse er udstedt.
2. Rejse hjem og håbe på, at I ikke bliver snuppet af politiet.
3. Kontakte Udlændingestyrelsen i København og spørge, om de kan udstede en tilbagerejsetilladelse, selv om I allerede har forladt Danmark.
3. Kontakte Udlændingestyrelsen i København og spørge, om de kan udstede en tilbagerejsetilladelse, selv om I allerede har forladt Danmark.
Jo, for når en Schengen-opholdstilladelse udløber, har man stadig lovligt ophold i Danmark, mens ansøgningen om forlængelse behandles - hvilket lige nu tager syv måneder. Derimod har man ikke længere opholdstilladelse i andre Schengenlande!Nashenas_Dk skrev:Man kan jo ikke have et lovlig ophold i Dk, da opholdstilladelsen er udløbet og befinder sig i udland.
OK, 1 var selvfølgelig en mulighed, men så er vi her ulovligt. 2 er nok den mulighed vi kommer til at vælge, det ville bar være rart at gøre det lovligt. 3 er svær, eftersom en tilbagerejsetilladelse skal afhentes personligt hos Udlændingestyrelsen. Og han kan jo ikke så godt rejse hjem og hente den uden en tilbagerejsetilladelse. Derfor håbede jeg på, at ambassaden kunne hjælpe! Tak for tips!skaanebo skrev:I har valget mellem:
B.Lux skrev:Hej - min mand og jeg opholder os lige nu i et andet EU-land, hans danske Schengen-opholdstilladelse er udløbet, og han har ikke nogen tilbagerejsetilladelse. Kan man søge om en tilbagerejsetilladelse fra et andet EU-land, på ambassaden for eksempel? På forhånd tak!
B. Lux