Tilknytningskrav
Tilknytningskrav
Hej, jeg er en dansk mand på 39 år med et godt stabilt job, der har en kinesisk kæreste på 29 år. Hun har boet ved mig i Danmark de sidste 1 ½ måned, men er nu taget tilbage til Kina. Hun har nu fundet ud af, at hun er gravid, og selvom barnet ikke er planlagt har vi besluttet os til at beholde det.
Som jeg forstår det, vil barnet automatisk have krav på dansk statsborgerskab i og med, en af forældrene er dansk statsborger. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad det bedste vil være at gøre i forhold til min kæreste. Planen er, at vi vil blive gift, når jeg tager til Kina i August, og så vil vi gerne bo sammen 2-3 år i Kina for så at vende hjem til Danmark på det tidspunkt. Jeg er lidt i tvivl, om det vil give os problemer i forhold til tilknytningskravet? Ville det bedste være at søge om dansk opholdstilladelse først, selvom vi først har til hensigt at bosætte os her om 2-3 år?
Som jeg forstår det, vil barnet automatisk have krav på dansk statsborgerskab i og med, en af forældrene er dansk statsborger. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad det bedste vil være at gøre i forhold til min kæreste. Planen er, at vi vil blive gift, når jeg tager til Kina i August, og så vil vi gerne bo sammen 2-3 år i Kina for så at vende hjem til Danmark på det tidspunkt. Jeg er lidt i tvivl, om det vil give os problemer i forhold til tilknytningskravet? Ville det bedste være at søge om dansk opholdstilladelse først, selvom vi først har til hensigt at bosætte os her om 2-3 år?
Re: Tilknytningskrav
Når der gives FS, skal ansøgeren tage ophold i DK indenfor en tidsfrist (vist nogle måneder). Derefter er der regler om, at den vil bortfalde ved et længere ophold i udlandet (over 6 måneder), med mindre man søger om et midlertidigt ophold i udlandet. Om den vil blive givet for så lang tid, uden et længerevarende ophold i DK først, har jeg ingen idé om.
Hvis I ikke får dispensation fra sikkerhedsstillelsen, vil I desuden have ca. 54000 kr. låst på en konto.
Det burde ikke være et problem, at bo nogle få år i Kina først, såfremt du har boet i DK det meste af dit liv, og først derefter søge om FS (som jeg husker andre svar her i lignende sager). Hvis bare din kommende kone har været i DK, og det har hun jo. Altså som reglerne er lige nu - de ændrer sig næppe til det bedre med årene.
Hvis I ikke får dispensation fra sikkerhedsstillelsen, vil I desuden have ca. 54000 kr. låst på en konto.
Det burde ikke være et problem, at bo nogle få år i Kina først, såfremt du har boet i DK det meste af dit liv, og først derefter søge om FS (som jeg husker andre svar her i lignende sager). Hvis bare din kommende kone har været i DK, og det har hun jo. Altså som reglerne er lige nu - de ændrer sig næppe til det bedre med årene.
Mange tak for svaret. Som du skriver, har hun været i Danmark. Hun er dog rejst via Schweiz ind og ud, så hun har ikke noget dansk stempel i sit pas. Ved du eller andre, hvilken form for dokumentation man skal bruge i forhold til at dokumentere, at hun har opholdt sig i Danmark?
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis graviditeten indtrådte under hendes DK-besøg, og du kan dokumentere at du var i DK, så er det et ret godt bevis
Måske har I også taget et foto eller to, hvor man kan se jer sammen i DK?
Måske har I også taget et foto eller to, hvor man kan se jer sammen i DK?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja, det er en god pointe
Jeg har også tænkt efterfølgende på, at hun jo har brugt sit kreditkort i Danmark, hvilket også burde kunne bruges som dokumentation - og hvis vi først søger om 2-3 år, vil hun også nå at komme til Danmark flere gange, inden vi skal ansøge.
Jeg har også tænkt efterfølgende på, at hun jo har brugt sit kreditkort i Danmark, hvilket også burde kunne bruges som dokumentation - og hvis vi først søger om 2-3 år, vil hun også nå at komme til Danmark flere gange, inden vi skal ansøge.
På lidt længere sigt er der mere at overveje. Hvis barnet bliver dansk, så kan det ikke også være kinesisk da de ikke har dobbelt statsborgerskab. Der kan siges for og imod hvad man vælger der, og det vil sikkert også afhænge af hvor man reelt har mest lyst til at bo.
Ja, vi er opmærksomme på, at Kina ikke accepterer dobbelt statsborgerskab, men meningen er, at vi efter de første 2-3 år vil flytte tilbage til Danmark og bosætte os der. Hvis vi får lov
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis barnet bliver født udenfor DK, så får det godt nok dansk statsborgerskab efter dig, MEN det skal søge om at bevare det, når det når omkring 20-års alderen. Pt skal selv dem som KUN har ét sb søge, uanset om de kom til DK ét minut efter fødslen og har boet der siden.
I øvrigt: barnet får begge sb ved fødslen, og det gør det om så Kina nok så meget vil modsætte sig det, medmindre kinesisk lovgivning ligefrem fastsætter at børn som har en ikke-kinesisk forælder ikke må få kinesisk sb.
I øvrigt: barnet får begge sb ved fødslen, og det gør det om så Kina nok så meget vil modsætte sig det, medmindre kinesisk lovgivning ligefrem fastsætter at børn som har en ikke-kinesisk forælder ikke må få kinesisk sb.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG