Hvornår starter processuelt ophold? pos.listen, bolig osv

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jlp

Hvornår starter processuelt ophold? pos.listen, bolig osv

Indlæg af jlp » 10.11.2008 07:12:24

Hej alle,
Jeg har fire spørgsmål i dag... hvis ikke I kan hjælpe er jeg nødt til at ringe til US :? :(

1) Man får processuelt ophold mens sagen behandles, men hvornår starter det? Når ansøgningen er afleveret eller når vi har modtaget kvittteringsbrevet?
og hvor lang tid går der før man får det?

Min kæreste et job inden for Positivlisten men vi ved ikke om kontrakten bliver forlænget til 2009.
2) Skal man være i job, eller er det nok at være uddannet i området? (min kæreste er folkeskolelærer)

Vi har skrevet under på en tidsubegrænset lejekontrakt MEN flytter ind først til februar og skal søge midt i januar.
3) Skal vi være boende i når vi søger?

4) Ved det tilfælde at vi får afslag, hvor lang går der før man skal forlade Danmark?
En uge eller noget vanvittigt som 2 dage?

på forhånd tak!

ZB

Indlæg af ZB » 10.11.2008 21:23:12

Hej jlp

1) når ansøgning er indgivet mens din ægtefælle er her på lovligt ophold og starter den dag I indgiver ansøgningen. I jeres tilfælde bør i kontakte US om jeres muligheder i forhold til hendes anden OT ikke holder så hun ikke på noget tidspunkt kommer til at opholde sig her ulovligt

2) jeg ved ikke lige hvad du mener med dette spg.

3) du mener om I skal have en passende bolig? Svaret er Ja.

4) 14 dage måske lidt mindre på grund af datoen på udstedelse af brevet

jlp

tak

Indlæg af jlp » 10.11.2008 22:11:34

Tak for svar ZB

Det er faktisk min kæreste som er dansker.
Vedrørende spørgsmål 2 mente jeg at sige at min kæreste er lærer men hun er indtil videre kun ansat i sit nuværende job til december. Folkskolelærerjobbet står på Positivlisten, men vil det give problemer at hun skifter job mens vores ansøgning behandles?
Ser de positivt på at hun er uddannet lærer og søger job?

Vi fremlejer i øjeblikket og flytter ind til boligen som opfylder alle kravene primo februar. Det vil sige vi kommer også til at flytte under sagsbehandling.

Det er nok ikke det bedste, men vi kan desværre ikke vente med at søge da jeg har ikke råd eller lyst til at blive ved med det studie der giver mig opholdstilladelse.
Håber det er lidt klarer nu.

Som du sagde, det er en god idé at kontakte US angående vores situation. Det skal vi sikkert

ZB

Indlæg af ZB » 10.11.2008 23:24:58

øh jeg er nok ikke helt med på hvad det er I skal bruge POSITIVLISTEN til? - skal I have dispensation på nogen måde ?

fremleje er ikke nok da en fremleje varer max 2 år. Hvis i får den nye bolig til feb. må I spørge hos US om I kan vedlægge dokumentation for den fordi I flytter i den bolig???
lejekontrakt osv. f.eks.

Besvar