Hej
Min mand og jeg flytter til danmark til juli efter at jeg officielt har vaeret udenlandskdansker i lidt over et aar. Vi planlaegger at soege om familiesammenfoering. Men vi har endnu ingen bolig og jeg er i tvivl om hvovidt vi naar at finde en passende bolig inden vi skal aflevere ansoegningen. Jeg kan laese paa ny i danmark at US kan udskyde tidspunktet for hvornaar vi skal leve op til boligkravet med op til 6 mdr efter meddelt opholdstilladelse hvis jeg 'for nyligt' er vendt tilbage til Danmark.
Mit spoergsmaal er da hvordan jeg kan goere brug af denne undtagelse og sikre mig at US beviliger en saadan udskydelse? jeg taenker ift. ansoegningsskema og bilag? Og hvad anses som for nyligt? Er der en tidsbestemmelse for hvornaar vi senest skal soege for at jeg bliver anset som for nyligt hjemvendt? Skal vi skynde os at aflevere ansoegning om familiesammenfoering saa snart vi ankommer til dk eller kan vi vente til vi enten er saa heldige at finde en passende bolig eller lige foer min mands visum udloeber (som var vores oprindelige plan)?
Haaber der er en venlig sjael som enten har gjort brug af denne undtagelse eller som ved hvordan vi kan goere.
Paa forhaand tak.
Boligkrav efter 'nylig' tilbagevenden til DK
Re: Boligkrav efter 'nylig' tilbagevenden til DK
Send ansøgningen INDEN ankomst til DK, så er der ingen problemer i det.
Tak skaanbo.
Men er der ikke nogle ulemper ved at soege her fra udlandet og saa rejse til dk om halvanden maaned? Jeg tanker ift. at det saa er ambassaden her som 'koerer' sagen og at det er hos dem vi faar meddelser? Eller er det mig som har misforstaaet. Og kan min mand risikere problemer med indrejse naar der er en sag koerende? Han har allerede gyldigt visum, men kan det blive annulleret?
Og det boer vel vaere muligt at goere brug af undtagelsen naar man befinder sig i dk ift. den formulering som bruges paa nyidanmark? Og det er dette vi haelder til i vores tilfaelde. Saa hvordan goer man brug af undtagelsen naar man allerede er i dk?
Men er der ikke nogle ulemper ved at soege her fra udlandet og saa rejse til dk om halvanden maaned? Jeg tanker ift. at det saa er ambassaden her som 'koerer' sagen og at det er hos dem vi faar meddelser? Eller er det mig som har misforstaaet. Og kan min mand risikere problemer med indrejse naar der er en sag koerende? Han har allerede gyldigt visum, men kan det blive annulleret?
Og det boer vel vaere muligt at goere brug af undtagelsen naar man befinder sig i dk ift. den formulering som bruges paa nyidanmark? Og det er dette vi haelder til i vores tilfaelde. Saa hvordan goer man brug af undtagelsen naar man allerede er i dk?
Send ansøgningen med posten til US, ikke via ambassaden (hvis din ægtefælle har behov for visum). Eller indlever ansøgningen til US umiddelbart efter ankomst til DK, og INDEN du er blevet folkeregistreret i DK.
-
AlphonsAaberg
Min hustru og jeg søgte også om familiesammenføring i udlandet og flyttede til Danmark ca. en måned senere. Der var ingen problemer i det og hun havde allerede et 1-årigt turistvisum. Jeg sendte blot en mail til US efter vi flyttede tilbage med meddelese om at hun nu er i landet og angav den adresse hun opholder sig på. I forhold til kommunikation med US betyder det ikke noget om du er i udlandet eller i DK da de sender digital post.