Kunne jeg få ægtefællesammenføring?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anderson

Kunne jeg få ægtefællesammenføring?

Indlæg af anderson » 29.04.2017 15:45:43

Hej folkens! :)

Jeg er begyndt at komme sammen med en pige fra Mauritius for ganske nylig. Vi har kun været sammen én gang indtil videre, og det var i Danmark. Inden vi bliver endnu mere glade for hinanden, kunne jeg godt tænke mig at vide, om det vil være muligt at få hende hertil efter et evt. ægteskab.

Jeg kan forså, at jeg efter EU-dommen sidste år vedrørende 26-års-reglen vil skulle opfylde tilknytningskravet for at kunne få hende hertil. De øvrige krav vedr. en passende bolig og økonomisk sikkerhed er ikke et problem for mig, men lige præcis tilknytningskravet kan jeg godt blive nervøs over.

Lidt om hende:
- Taler bl.a. engelsk og fransk
- 28 år gammel
- Bor i Qatar, hvor hun også arbejder

Lidt om mig:
- 30 år gammel
- Dansk og amerikansk statsborger, begge siden fødslen
- Født i USA af danske forældre, flyttede til Danmark som 10-årig. Flyttede til USA som 28-årig. Flyttede til DK igen som 30-årig (for et par måneder siden). Har altså samlet set været i Danmark i 18-19 år.
- Har aldrig modtaget andre ydelser end dagpenge og SU
- Professionsbachelor i softwareudvikling med højtlønnet job
- Egen 2-værelseslejlighed i København

Kan jeg få hende ind, og hvor lang tid vil det mon tage for dem at behandle ansøgningen?

På forhånd tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kunne jeg få ægtefællesammenføring?

Indlæg af mh1 » 29.04.2017 21:44:52

Hvis dit job er på positivlisten, vil der næppe være problemer med fs.

Din arbejdsgiver skal give dig bekræftelse på at dit job har en Disco-08-kode. Læs mere her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ersigt.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

anderson

Indlæg af anderson » 30.04.2017 10:59:35

Mit job er næsten med garanti på positivlisten. Hvad nu hvis det ikke var på positivlisten? Ville jeg bestå tilknytningskravet alligevel?
Vil jeg være en simpel eller kompliceret sag for US?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.04.2017 15:10:58

Jeg skal ikke kunne sige det. Frygten er jo, at et dobbelt statsborgerskab kan svække ens tilknytning, ikke mindst når man har boet længere tid i det andet land.

Det er jo nyt, at alle skal opfylde tilknytningskravet, så ingen ved om det vil blive tolket sådan, at man fx vil sige at hvis ægtefællen har været i DK mindst én gang og man har tilbragt min. 51% af sit liv i DK, så er det opfyldt, eller om man vil anlægge en anden målestok, som hedder min. ⅔ af livet samt min. de seneste 5 år i DK, eller noget helt tredje.

Når du bor og formodentlig arbejder i Kbh, har du muligheden for at gå med livrem og seler og benytte dig af EU-reglerne ved at finde dig en bolig i Sverige, bo der med din ægtefælle i min. 3 mdr., mens du pendler til jobbet, og så flytte tilbage til din lejlighed, som SKAL fremlejes i den periode du er i Sverige.

Personer fra Mauritius er visumfri i DK, så hun kan sagtens komme på besøg (HUSK at tegne en rejsesygeforsikring!), I kan blive gift i DK under besøget, og så søge om fs. I ventetiden kan hun rejse hjem og passe sit arbejde, indtil svaret kommer. Det vil være væsentligt bedre end at hun går og triller tommelfingre i den temmelig lange ventetid I må være forberedt på, da sagen sikkert landet i 'kompliceret'-bunken pga. at tilknytningskravet skal vurderes.

I mellemtiden kan du sondere boligterrænnet på den anden side af Øresund, og forberede en flytning til Sverige, hvis I får afslag. Så snart du har en bolig, sender du invitation til ægtefællen, som kommer til Sverige, hvor I søger om opholdskort.

ELLER I kan beslutte jer for at bruge EU-løsningen fra start.

Tjek oppe under RÅDGIVNING > FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND, hvordan det fungerer.
mh
Rådgiver for ÆUG

anderson

Indlæg af anderson » 30.04.2017 18:37:01

Tusind tak for info. Jeg føler mig meget klogere. Sikke et cirkus, hvis man skal igennem alt det, men det er selvfølgelig rart at have en plan B på hånden. Det med at bo i Malmö og pendle til København kunne jeg sagtens gøre i en periode, hvis det var det, der skulle til.

Så hvis jeg forstår dig ret (ret mig hvis jeg tager fejl) vil processen være noget i denne retning:
- Vi gifter os (det bliver i givet fald i Mauritius).
- Vi søger om fs via danske regler, hvilket har den fordel, at hun kan blive boende i Qatar og passe sit arbejde i de 10 måneder, det kan tage.
- Hvis hun ikke får opholdstilladelse efter danske regler, finder jeg en lejebolig i Malmö og flytter. Hun siger sit job i Qatar op og kommer til Malmö, hvor hun har mulighed for at arbejde (både i Sverige og i DK?)
- 3 måneder efter kan vi søge om at flytte til København efter EU-reglerne.

Eller vi kunne - som du siger - benytte EU-reglerne som plan A, så det hele bliver overstået hurtigere.

Hvis hun kommer ind på EU-regler, er hun så dårligere stillet mht. at kunne søge om dansk statsborgerskab, når den tid kommer? Eller på andre afgørende måder dårligere stillet, eksempelvis på retten til barselsdagpenge?

Pelle

Indlæg af Pelle » 01.05.2017 08:09:58

anderson skrev:Tusind tak for info. Jeg føler mig meget klogere. Sikke et cirkus, hvis man skal igennem alt det, men det er selvfølgelig rart at have en plan B på hånden. Det med at bo i Malmö og pendle til København kunne jeg sagtens gøre i en periode, hvis det var det, der skulle til.

Så hvis jeg forstår dig ret (ret mig hvis jeg tager fejl) vil processen være noget i denne retning:
- Vi gifter os (det bliver i givet fald i Mauritius).
- Vi søger om fs via danske regler, hvilket har den fordel, at hun kan blive boende i Qatar og passe sit arbejde i de 10 måneder, det kan tage.
- Hvis hun ikke får opholdstilladelse efter danske regler, finder jeg en lejebolig i Malmö og flytter. Hun siger sit job i Qatar op og kommer til Malmö, hvor hun har mulighed for at arbejde (både i Sverige og i DK?)
- 3 måneder efter kan vi søge om at flytte til København efter EU-reglerne.

Eller vi kunne - som du siger - benytte EU-reglerne som plan A, så det hele bliver overstået hurtigere.

Hvis hun kommer ind på EU-regler, er hun så dårligere stillet mht. at kunne søge om dansk statsborgerskab, når den tid kommer? Eller på andre afgørende måder dårligere stillet, eksempelvis på retten til barselsdagpenge?
Man er på alle mulige måder bedre stillet ved at bruge EU-reglerne. Der er et par særtilfælde hvis EU-borgeren ikke var i arbejde mens han/hun boede i en anden EU-stat, men det er også det eneste.

Det virker til du kan vælge enten/eller hvilket jo er rart :) Jeg ville tage EU-reglerne hvis det ikke er til alt for stort besvær for jer.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.05.2017 20:53:30

Hvis du kan få en Disco-08-kode fra din arbejdsgiver, kan I forsøge med danske regler.

Du skal så være obs! på at din ægtefælle SKAL bestå en danskprøve indenfor 6 mdr., og kun på temmelig svære betingelser vil kunne få permanent opholdsret om mange år. Hun vil kun kunne blive dansk statsborger, hvis hun får permanent opholdsret, og I skal derfor i mange år frem i tiden leve med den usikkerhed at hun ikke har den.

Hvis I derimod benytter EU-reglerne, kan hun lære dansk i det tempo hun selv bestemmer, og får permanent opholdsret 5 år efter at have fået den første danske (den svenske tæller ikke med i regnskabet). Der er meget få betingelser der skal opfyldes, og kravene ændres ikke uden videre, hvorimod de danske krav ændres igen og igen, og altid til noget strengere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar