familiesammenføring - studerende - su - barsel

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Calle2

Re: familiesammenføring - studerende - su - barsel

Indlæg af Calle2 » 06.04.2017 18:45:45

dragonfly1234 skrev:Lærernes a-kasse

Og SU kontoret på min skole kunne ikke hjælpe mig for et par år siden, da jeg spurgte om noget i forbindelse med job og su... så fandt jeg selv ud af det. Jeg ved ikke om de kan hjælpe hvis jeg sprørger dem om SU i forbindelse med familiesammenføring og ligestilling...
Du har prøvet at læse på siderne herunder, ikke? Der er pænt mange forskellige muligheder, så svært at give nogen svar (og det her ved jeg ikke mere om end hvad der står på siderne).

http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsborger/

Fra den side kan man komme videre til disse to - alt afhængig af din situation.

http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbor ... ke-regler/

http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbor ... ens-regler/

Skal jeg komme med et bud, så ser EU-reglerne umiddelbart ud til at have begrænset anvendelsesmulighed, men kommer an på din situation.

Ellers er der reglen i de danske om at have boet her i mindst 5 år - dog må du så ikke være kommet til Danmark for primært at studere (åbenbart).

Opfylder du ikke den mulighed, men har været her i mindst 2 år, ja så vil det løse SU spørgsmålet at blive gift :). Ved den regel står der endda ikke noget krav om, hvorfor du er kommet til Danmark. Heller intet om at du behøver være familiesammenført.

Som familiesammenført ville du have ret til SU (fik min kone at vide ved kommunen) - jeg tror det er efter den sidste regel med "lov om integration". Dog tager det nu op til 10 måneder at få en sag afgjort, så det kan du jo ikke vente på (koster så også 6000 kr. i gebyr).

Calle2

Indlæg af Calle2 » 06.04.2017 19:01:00

Derudover kan jeg også finde nedenstående på borger.dk . Dog meget lidt set i forhold til SU.

https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... uddannelse

dragonfly1234

Indlæg af dragonfly1234 » 06.04.2017 19:17:23

Calle2 skrev:

Opfylder du ikke den mulighed, men har været her i mindst 2 år, ja så vil det løse SU spørgsmålet at blive gift :). Ved den regel står der endda ikke noget krav om, hvorfor du er kommet til Danmark. Heller intet om at du behøver være familiesammenført.

Som familiesammenført ville du have ret til SU (fik min kone at vide ved kommunen) - jeg tror det er efter den sidste regel med "lov om integration". Dog tager det nu op til 10 måneder at få en sag afgjort, så det kan du jo ikke vente på (koster så også 6000 kr. i gebyr).
Jeg har læst alt jeg kunne finde og den eneste måde at få su og noget penge efter jeg føder er familiesammenføring og bagefter ligestilling. Men tager det virkelig så lang tid? 10 måneder?

I forbindelse med det du sagde med at blive gift - er det ikke først to år efter at jeg er blevet gift, at jeg får lov til at få SU?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.04.2017 19:37:23

Ja, det tager 10 måneder p.t., så I må nok berede jer på, at du hverken kan få SU eller barselsdagpenge pga. jeres manglende planlægning.

Calle2

Indlæg af Calle2 » 07.04.2017 13:35:37

dragonfly1234 skrev:
Calle2 skrev:

Jeg har læst alt jeg kunne finde og den eneste måde at få su og noget penge efter jeg føder er familiesammenføring og bagefter ligestilling. Men tager det virkelig så lang tid? 10 måneder?

I forbindelse med det du sagde med at blive gift - er det ikke først to år efter at jeg er blevet gift, at jeg får lov til at få SU?
Det gør der også. Beklager, det havde jeg overset - jeg havde kun bidt mærke i det med opholdet i mindst 2 år.

Så er der vist kun "Børne- og ungeydelse" samt "Børnetilskud ved uddannelse og supplerende tilskud ved praktik" tilbage. Tilsammen op til 6300 kr. i kvartalet - om det er meget eller lidt i forhold til, hvad man bruger på en nyfødt aner jeg ikke.

Ellers er der det med mindst 120 timers arbejde i de 13 uger lige før barselsorlov, som kan give ret til barselsdagpenge.

dragonfly1234

Indlæg af dragonfly1234 » 07.04.2017 19:21:44

Skal jeg så holde orlov og ikke være i skole for at få barselspenge pga de timer i ugerne før graviditeten?

Tror i at jeg kan få forklaring hvis jeg søger gratis retshjælp?

Tak til alle der skrev :)

Calle2

Indlæg af Calle2 » 11.04.2017 22:38:40

Jeg mente bestemt, at jeg havde set/hørt noget om at man godt må deltage på studiet. Fandt efter noget søgning dette:

http://www.srg.dk/da-DK/Hvordan%20er%20 ... udiet.aspx

hvor man kan finde denne pjece:

http://www.srg.dk/Files/Billeder/Web%20 ... spjece.pdf

Her er dette afsnit på side 6:

"Deltagelse i undervisning og eksamen

Intentionen i Barselloven er at sikre samværet mellem forældre og barn. De første 2 uger efter fødslen har moderen ret og pligt til fravær. Derudover er der ikke i Barselloven fastsat nærmere betingelser om, hvordan man skal forholde sig under en barselorlov for at have ret til barselsdagpenge. Der er således ingen bestemmelser, der forhindrer, at barnet kan være i et dagpasningstilbud under orloven, og der er heller ikke nogen bestemmelse, der forhindrer, at den, der modtager barselsdagpenge, kan deltage i undervisning eller
eksamen under orloven. Der kan således ikke stilles krav om, at man framelder sig uddannelsen eller tager orlov fra denne for at modtage barselsdagpenge."

Som jeg læser det, er du kun tvunget væk i de første to uger. Derefter må du gerne deltage på uddannelsen. Men en god idé at spørge nogen med kendskab til reglerne. Det kunne måske være retshjælpen, men de vil nok bare starte med at spørge, om du har spurgt på din uddannelse. Din kommune vil måske også kunne give svar.

Besvar