Bolig og boligkrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mancdane

Bolig og boligkrav

Indlæg af mancdane » 08.01.2017 21:59:40

Hej

Vi står og er ved at købe en bolig. Er det i den forbindelse vigtigt, at:

1) Vi begge ejer huset. Eller er det nok, at det er mig, som er listet, som køber? (vi har fælles konto og alt det der - men på købsaftalen står der jo hvem køber er)

2) Vi kan overtage bolig i maj. Min kones ophold (ægtefællesammenført) udløber i juni. Vi skal angive ansøgning i marts. Skal vi meddele US vores nye boligforhold, når vi når til maj, efter vi har ansøgt om forlænget ophold?

Vi bor i lejlighed nu (lejet) og vil gerne opsige den. Men må vi det? Den vil i så fald være opsagt, når vi angiver ansøgning om forlænget opholdstilladelse.
Jeg studser noget over denne på nyidanmark "Hvis der er tale om en lejebolig eller en fremlejebolig, skal varigheden af lejekontrakten eller fremlejekontrakten enten være tidsubegrænset eller være på mindst 1½ år fra den dato, hvor ansøgning om opholdstilladelse bliver indgivet. "

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bolig og boligkrav

Indlæg af mh1 » 08.01.2017 22:08:10

1) Det kommer an på, hvor meget det haster at få anmeldt til tinglysning. Din ægtefælle skal nemlig indhente tilladelse til at købe fast ejendom, hvis hun endnu ikke har boet 5 år i DK. Ganske vist får hun den nok uden problemer, men det tager tid. Hvis hun bidrager til udbetalingen og til afbetalingen, vil det være rimeligt at hun også står på skødet. Det kan hun altid komme til senere, men så skal der betales tinglysningsafgift igen.
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... -i-danmark

2) I skal meddele flytningen, når den er sket.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar