Vigtige spørgsmål om FS i dk

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Missn

Vigtige spørgsmål om FS i dk

Indlæg af Missn » 03.01.2017 23:05:17

Hej. Jeg har nu få svar jeg ik rigtig kunne finde nogen stedet.
Først og fremmest så er jeg dansk statsborger jeg flyttede til saudi Arabien med min mand i 2014. min mand har snart boet her i 7år og han har arbejde her osv. Jeg har ik lyst til at være her mere og vil gerne se om vi kan flytte til dk sammen. Og min mand vil slet ik flytte før han får et ja så det hele skal forgå mens han stadig bor i saudi Arabien og det skal lige siges at min mand er libanesere og har det libanesiske pas. Men har uddannelse fra USA og har arbejdet i USA i 10 år.
Jeg skal i denne månede flytte tilbage til dk hvor jeg vil arbejde lidt. Til sommer vil min mand kun komme på besøg. Og hvis alt bliver opfyldt ville jeg starte på FS efter sommer.

Mine spørgsmål :

1. Gør det noget hvis jeg har boet i saudi Arabien i snart 2,5 år. Kan jeg stadig søg FS ?

2. Jeg kender til alle kravene og dem kan vi opfylde jeg kan sagtens have over de 53.000kr i banken. Men må jeg være studerende og have et deltids arbejde mens jeg søger FS? Eller passer det at man skal have eller må kun have et fuldtidsarbejde ?

3. Tilknytningskravet : min mand har aldrig været i Dk vi tænker om han måske kunne komme til sommer og besøg mig men ville jeg have opfyldt dem selvom jeg har boet snart i 2,5 år i saudi Arabien og han har boet i 7 år i saudi Arabien ? Som sagt har jeg boet i dk i hele mit lov da jeg er født og opvokset og forlod dk i 2014 og jeg fylder 26 år til feb.

4. Hvis nu min mand får ja og får et opholdstilladelse må man gerne tage på ferier ? Altså man kan jo kun få permanent opholdstilladelse efter 8 år. Men igennem de 8 år har han ret til at tage på ferier ? F.eks til jul? Eller i påske nogen små ferier.

5. Hvor lang tid plejer man vente for at gå svar til FS?

PS. Vi er gift i Libanon så før jeg søger FS så ville jeg få dem oversat til,engelsk i Libanon også få dem stemplet på den danske ambassade i Libanon.

Så min mand har læst i USA arbejdet i 10 år i USA. Han har det libanesiske statsborger. Han flyttede til saudi Arabien i 2010 da han fik tilbudt et arbejde her som skolelærer vi blev gift i Libanon i 2013 jeg flyttede hen til ham i 2014 har aldrig fået opholdstilladelse i saudi var kun pp visum og hver 6 månede skulle jeg forny. Og jeg kom på det libanesiske pas da det var umuligt fra det danske.

Håber i kan svare på mine spørgsmål. :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vigtige spørgsmål om FS i dk

Indlæg af mh1 » 04.01.2017 07:12:40

1. Du kan, men I skal opfylde tilknytningskravet. Undtagelsen for dem der er fyldt 26/ har boet 26 år i DK gælder ikke mere. Jeg frygter at I får problemer med dette krav, da I har opholdt jer sammen så længe i Saudi Arabien. Det er uden betydning, at du ikke havde opholdstilladelse.

2. Kravet er selvforsørgelse. I praksis betyder det, at du ikke må have fået kontanthjælp el.lign. i de seneste 3 år, og ikke må modtage det, før din ægtefælle får permanent opholdsret.

3. Din mand SKAL komme til DK og have været der mindst 24 timer, før I kan søge.

4. Når man har en opholdstilladelse, kan man rejse i Schengen-landene uden visum i op til 90 dage inden for 180. Man kan altså sagtens rejse på korte ferier. Blot skal man være opmærksom på at man i de første to år højst må være væk fra DK i 6 måneder i træk.

Den sikreste løsning for jer er at tage en omvej over et EU-land, hvor I bor i ca. 3 mdr. Bedst, hvis du kan finde et job på ca. 12 timer/uge i tre måneder, så du kommer til DK som arbejdstager. Der vil ikke være problemer i at du efterfølgende begynder at studere og evt. supplerer SU'en med et deltidsjob. Din mand vil have ret til at arbejde, så snart ansøgning om opholdskort er afleveret, både i det andet EU-land, og når I flytter til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn

Indlæg af Missn » 04.01.2017 07:17:36

Så det vil sige at jeg skal.måske prøve at finde et arbejde i f.eks Sverige også arbejde der i 3 måneder ? Har jeg forstået det rigtigt? Og hvis det er det skal min mand så være sammen med mig i de 3 måneder?

I min situation hvad synes er det bedst at søg FS i dk eller i Sverige

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.01.2017 16:49:45

Som sagt frygter jeg, at I kan have svært ved at opfylde tilknytningskravet. Derfor er den sikre vej via Sverige, Tyskland eller et andet EU-land. Og allersikrest, hvis du kan finde et job.

Din mand behøver ikke flytte med straks, men skal helst 'slutte sig til' dig på en måde, der ikke bare ligner et besøg. I skal bl.a. helst komme igang med at søge om opholdskort. Det vil være en stor fordel at finde job, fordi du så både i Sverige og Tyskland vil komme under sygesikring, som samtidig dækker den ægtefælle. Husk at tjekke med din arbejdsgiver, at han/hun sørger for det! Heldækkende sygesikring, som man IKKE kan tegne som en privat forsikring, er en betingelse for at få opholdskort. For dig er kravet blot at du kan forsørge dig selv.

Du skal ikke være kræsen, for alt 'hvidt' arbejde til normal løn kan bruges, fx weekendvagt på en tankstation, kassedame eller stuepige på et hotel. Jo længere væk fra den svensk-danske grænse du søger, jo lettere vil det være både at finde bolig og job. Malmø er tillokkende, fordi det kun er et lille smut med toget til DK, men netop af den grund er det svært at finde bolig og job.

Det dansk-tyske grænseområde er mindre populært, og som dansk- og formodentlig engelsktalende kan du sandsynligvis godt finde et deltidsjob. Tyskerne i grænseområdet har været lidt tunge at danse med mht at anerkende EU-reglerne, men det er vist overstået.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar