Dansk prøve 2009

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HanshinTigers

Dansk prøve 2009

Indlæg af HanshinTigers » 23.10.2008 03:24:08

Hej ÆUG!

Jeg ville lige høre om, der er nogen der ved, hvornår det er danskprøven bliver indført i 2009, før man kan søge FS?
Og er der nogen, der ved, om den kommer til at virke med tilbagevirkende kraft? Dvs. hvis man nu for eksempel søger om FS i jan 2009 og prøven indføres i april men at man først får FS (opholdstilladelse) i maj, om det ville kunne få nogen konsekvenser?

Håber der er nogen der kan svare på det :)

Tiger

HopefuLL

Indlæg af HopefuLL » 23.10.2008 22:04:55

Til min orientering, er det svært at svare på...
Det afhænger af hvad de bliver enige om inde på "Borgen"...
Det er helt dem der bestemmer...hvordan og hvorledes....

Er der nogen der ved mere/andet, vil det være rart at høre...

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 24.10.2008 09:42:23

Er det ikke indvandringsprøven du mener, den hvor man skal kunne noget dansk førend man kan få familiesammenføring?

Ifølge det her link http://www.nyidanmark.dk/da-dk/job/stil ... roeven.htm leder de efter en projektleder til det - men under overskriften "Indvandringsprøven" står der, at det er alle der søger efter 1. januar 2010.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2008 13:01:32

Indvandringsprøven er politisk vedtaget for længe siden, men er af administrative årsager blevet udskudt flere gange og nu åbenbart til 1/1 2010.

Man kan dog også efter 1/1 2010 slippe for denne prøve - samt alle de andre særlige danske regler og krav - hvis man er dansk statsborger og gider at gøre sig den ulejlighed at bo 10 uger i en andet EU-land end Danmark, inden man søger om familiesammenføring.

Efter at den danske regering har bøjet sig for EU-kommissionens pres og nu overholder reglerne i EU`s opholdsdirektiv, er det nemlig alt, hvad der kræves, for at opnå status som EU-borger og dermed komme ind under EU´s regler om familiesammenføring for vandrende borgere i stedet for de nationale danske regler.

Og er man under disse regler, kan der hverken stilles krav om indvandringsprøver, bankgaranti, boligforhold, ægtefællens alder, større eller mindre grad af tilknytning til andre lande, eller noget som helst andet. Alt, hvad der kræves, er, at man er lovligt gift eller kan dokumentere 18 måneders samliv, at man ikke er terrorist, og at man ikke er bistandsklient e.l.

Jeg anbefaler derfor ALLE, som ønsker familiesammenføring i Danmark, at finde sig en bolig i et andet EU-land, f.eks. Sverige eller Tyskland, og flytte ind i denne bolig i min. 10 uger, før der søges familiesammenføring i Danmark.

Betragt det som en form for tvungen bryllupsrejse, som afhængig af ens situation måske kan være lidt bøvlet, men som til gengæld vil spare en for rigtigt meget senere hen. Med andre ord en god investering i ens fælles fremtid.

Besvar