Gravid efter ansøgning

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

TurtleShell
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Gravid efter ansøgning

Indlæg af TurtleShell » 02.11.2016 16:08:54

Hej alle I kære mennesker.
Min kone og jeg afleverede en ansøgning i starten af juli, hvor vi i slutningen af juli, fik et brev om, at der ville gå 3-4 mdr. før vi hører fra dem igen, og hvor de forhåbentlig ville tage vores sag i betragtning.
Efter at have læst en masse på hele internettet (ikke mindst herinde), har jeg forstået det sådan, at min kone først er under "processuelt ophold", når de tager vores sag i betragtning.
Mit egentlige spørgsmål er så, om hvordan reglerne er mht. graviditet under processuelt ophold. Jeg hører og læser vidt forskellige ting. Jeg har forstået det således: lægebesøg betaler man selv for, hver gang, men fødsel og andre akutte indlæggelser er gratis?

Jeg håber ikke det er nogle dumme spørgsmål, men jeg har virkelig kigget meget rundt. Der er bare ingen klare retningslinjer at finde. Heller ikke på nyidanmark. Eller også er det mig, der er et fjols.

Håber I kan dirigere mig i den rigtige retning. Tusind tak for at have læst min tråd, om ikke andet. God aften!

Mvh. Kemal

skaanebo

Re: Gravid efter ansøgning

Indlæg af skaanebo » 02.11.2016 17:24:35

Din kone skulle vel have en rejsesygeforsikring for at indrejse til Danmark? Og den skal hun så blot sørge for at få forlænget, inden den udløber. Så er hun jo dækket ind af den.

TurtleShell
Kontakt:

Indlæg af TurtleShell » 02.11.2016 17:32:30

Det havde hun, ja. Skal være ærlig at indrømme; det er muligvis løbet ud. Men hvis vi skriver en ny (eller forlænger), så dækker det? Hun er fra Tyrkiet, btw.

ranju53

Indlæg af ranju53 » 02.11.2016 17:54:07

Jeg er ikke sikker på, om forsikring dækker graviditet. Har I læst policen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.11.2016 17:57:50

En nytegnet forsikring vil naturligvis ikke omfatte allerede kendte sygdomme og tilstande. Så hvis hun er gravid nu, dækker ingen forsikring graviditet fremadrettet.

TurtleShell
Kontakt:

Indlæg af TurtleShell » 02.11.2016 19:21:24

Jeg har lige tjekket papirerne. Hun er stadig forsikret, dog ikke gravid. Men vi forlænger det, da det snart udløber. Skal bare lige være sikker på den også dækker fødsel, HVIS det skulle ske. Så er det bare at holde forsikringen oppe til det er termin :) mange tak.

Pelle

Indlæg af Pelle » 03.11.2016 06:46:40

Se evt. her, det skulle være godt nyt :)
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ndling.pdf

TurtleShell
Kontakt:

Indlæg af TurtleShell » 03.11.2016 14:12:47

Jeg har snakket med hendes forsikringsfirma. Det dækker ikke graviditet, men blot akutte skader. Som f.eks. hvis hun falder og slår sig, eller får en akut, alvorlig sygdom.

Pelle: Er det, det stykke her?:
"Der vil således med bekendtgørelsen kunne ydes vederlagsfri fødselshjælp, når det under de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvende personen til hjemlandet, det vil sige også i tilfælde, hvor det kunne forudses, at fødslen ville finde sted under opholdet her i landet."

Jeg forstår det som, at der vil blive hjulpet med fødslen, om hun så blev gravid mens vi venter på svar på ansøgningen, selv om det ville være vidst, at fødslen ville finde sted her. Vil det så også sige, at staten betaler fødslen? Håber jeg har forstået det ret. Vi ville blive utrolig kede af det, hvis hun blev sendt tilbage eller vi selv skulle betale fødslen, lige pludselig.

closed1

Indlæg af closed1 » 03.11.2016 15:21:57

Det ville jo nok være en glimrende ide, at sørge for at hun ikke bliver gravid før hun har fået opholdstilladelse .

Pelle

Indlæg af Pelle » 03.11.2016 15:56:15

TurtleShell skrev:Jeg har snakket med hendes forsikringsfirma. Det dækker ikke graviditet, men blot akutte skader. Som f.eks. hvis hun falder og slår sig, eller får en akut, alvorlig sygdom.

Pelle: Er det, det stykke her?:
"Der vil således med bekendtgørelsen kunne ydes vederlagsfri fødselshjælp, når det under de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvende personen til hjemlandet, det vil sige også i tilfælde, hvor det kunne forudses, at fødslen ville finde sted under opholdet her i landet."

Jeg forstår det som, at der vil blive hjulpet med fødslen, om hun så blev gravid mens vi venter på svar på ansøgningen, selv om det ville være vidst, at fødslen ville finde sted her. Vil det så også sige, at staten betaler fødslen? Håber jeg har forstået det ret. Vi ville blive utrolig kede af det, hvis hun blev sendt tilbage eller vi selv skulle betale fødslen, lige pludselig.
Yep, det er korrekt forstået :)

TurtleShell
Kontakt:

Indlæg af TurtleShell » 03.11.2016 15:58:26

Ja, det har vi også passet på med. Men problemet er bare ventetiden. Det ser ud til at vi sagtens kan vente næsten et år endnu. Det er svært når ens liv nærmest skal stå på pause bare fordi US ikke kan få fingeren ud. Ja, der er mange sager lige pt., men man skulle tro de kunne tage sig bare lidt sammen når man kræver 6000kr for ansøgningerne nu.
Så vil jeg gerne høre vores muligheder i mellemtiden, og vide hvilke rettigheder vi har :)

Pelle: tusind tak for det! Det glæder os meget. Vi har en advokat med på sagen den her gang. Jeg prøver også lige at høre ham ad.

Calle2

Indlæg af Calle2 » 03.11.2016 20:26:40

Closed1 - nu er der jo sådan noget som et biologisk ur. Ikke alle har den luksus bare at kunne vente med at blive gravide. Chancerne bliver til stadighed mindre - her kan ½-1 år sagtens betyde noget. Desuden kan det tage år for nogle par at blive gravide fra det tidspunkt de beslutter at forsøge.

TurtleShell
Kontakt:

Indlæg af TurtleShell » 03.11.2016 20:50:16

Præcis. Dét er der også at tænke på. Jeg er selv 30 år og er faktisk ked af ikke at have børn endnu. Og det er ikke sikkert det sker nemt. Vi er bare bange for nogle af de ting, jeg har nævnt:
At vi selv skal betale for fødslen; at min kone får afslag før fødslen og må føde i Tyrkiet, hvilket muligvis ville gøre tingene sværere for os, og det er bare nogle af de bekymringer vi har. Dog burde afslaget bare ikke komme, da vi opfylder alle de krav, der står på nyidanmark. Det har min advokat også set på og er enig i. Hmm :/

closed1

Indlæg af closed1 » 03.11.2016 20:51:24

Det er da slet ikke ok at sætte børn i verden, uden at vide om man kan bo det sted man føder dem . Det er så min personlig mening.

TurtleShell
Kontakt:

Indlæg af TurtleShell » 03.11.2016 21:25:38

Ifølge de regler vi bliver præsenteret for, så er det 100%, at de kan bo i Danmark. For det hele er opfyldt. Hvad der ikke ville være ok, er hvis vi får afslag trods det hele er opfyldt. Men det er så derfor vi har en advokat med. Desuden, et barn får ingen bånd til fødestedet. Det er totalt irrelevant, hvor det bliver født, så længe det får et godt liv efterfølgende. Der ville Danmark være bedre, absolut. Men Tyrkiet er bestemt ikke dårligt med min kones families økonomi og bosted. Anyway, det er et sidespor. Som sagt, vi bør få tilladelsen, hvis de efterhånden kan finde ud af deres egne krav, regler og bekendtgørelser her i Danmark.

Besvar