Fradrag og prøver

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dreamstar

Fradrag og prøver

Indlæg af Dreamstar » 18.08.2016 12:06:27

Jeg har lige 2 hurtige spørgsmål...

Min kone kommer hertil September måned og hun har fået hendes opholdstilladelse eftersom jeg har søgt familiesammenføring. Jeg har forstået sådan at, når hun tilmelder sig folkeregisteret, som skal gøres indenfor 5 dage. Så begynder nedtællingen til at hun skal bestå Dansk prøve A1, som er obligatorisk i forhold til hendes midlertidige opholdstilladelse. Er dette rigtigt forstået?
Får jeg eventuelt breve omkring alt det her fra kommunen eller udlændingestyrelsen?

Noget helt andet er at, når hun kommer hertil vil hun selv gerne fokusere 100% på at kunne lære dansk. Så vidt jeg ved vil hun starte med at lære det danske sprog ved Lær Dansk (Aarhus), hvor hun skal igennem nogle moduler og består prøve i dansk 1 osv...
Får hun brev omkring dette? Koster det mig noget at hun bliver tilmeldt disse kurser og forløb, eller er det noget der er med i kommunens pakke for at hun kan lære dette?

Sidst men ikke mindst. Jeg har hørt jeg kan gøre brug af min kones skattefradrag, når hun kommer til september og ikke kommer i arbejde til at starte med. Hvordan gøre jeg brug af hendes fradrag og har det nogle betydninger for familiesammenføringen og fremadrettet i forhold til hendes Permanent opholdstilladelse, når vi kommer så langt?

Jeg har kigget på internettet og har forgæves ikke kunne findes eksempler på Dansk prøve A1. Der er en masse links her på siden, som ikke virker. Den vil ikke åbne op. Er der et sted, hvor jeg sammen med min kone kan lære hende lidt dansk? Et eksempel på Danskprøve A1, ville være super godt at kunne gå ud fra. Men video linket som er linket i denne forum virker ikke. Videoen vil ikke åbne op.

Er der andre ting der er obligatoriske at gøre, udover de krav der er stillet inden familiesammenføringen? Altså er der andre prøver der skal beståes, kurser der skal tilmdeldes i forhold til hendes midlertidige opholdstilladelse udover Dansk prøve A1?

Tak på forhånd. I gøre det super godt herinde!!!

closed1

Re: Fradrag og prøver

Indlæg af closed1 » 18.08.2016 13:23:25

Når hun kommer her til skal i på borgerservice og få hende tilmeldt der - derefter på jobcentret der henviser hende til det lokale sprogcenter ( det er gratis at gå der ).
Du kan få overført hendes fulde skattefradrag fra 2016 , det har ingen indvirkning på hendes opholdstilladelse - Sprogprøven som skal tages senest 6 måneder efter hun er registeret på borgerservice , skal man selv sørge for at få gjort . Tager man den 1 dag for sent mister man sin opholdstilladelse - prøven er ikke svær , det er ganske få der dumper og skulle man være så uheldig ,så får man 3 måneder til at tage en ny i.

Dreamstar

Indlæg af Dreamstar » 18.08.2016 14:10:39

Er der eksempler på Dansk A1 prøven et eller andet sted? Hvordan kan man øve sig med sin kone omkring prøven? Altså er der matriale et sted, man kan studere for at bestå dansk A1 prøven.
Hvor skal jeg henvende mig for at få hendes skattefradrag? Er det bare at ringe ind til Skattevæsnet og sig de skal gøre det?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.08.2016 14:31:57

Google er din ven - søgning på 'danskprøve for udlændinge' giver bl.a. dette:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/ ... _dansk.htm

Kig ude til højre, der er link til både tilmeldingsblanketter, informationspakke og eksempler på prøver.

Der er også disse: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Uddannels ... kproeve-A2
http://uibm.dk/arbejdsomrader/danskunde ... prove-a2-1
(muligvis linker de til nøjagtig samme eksempler),

Du kan kontakte SKAT enten ved at logge dig ind på deres side med dit nem-ID og maile, eller gå ned på borgerservice, eller ringe. Da de nok gerne vil se dokumentation vil jeg foreslå at du skanner din kone opholdstilladelse og vedhæfter den en mail, eller går til borgerservice - din kone skal jo alligevel derhen for at blive tilmeldt cpr, så I kan gøre begge dele samme dag.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sgr

Indlæg af Sgr » 30.09.2016 22:52:25

Kun om Skat (jeg tror resten er besvaret). Jeg udfyldte bare min selvangivelse, hjalp min kone til at underskrive sin, og så gik resten automatisk.

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 04.10.2016 08:39:29

Sgr skrev:Kun om Skat (jeg tror resten er besvaret). Jeg udfyldte bare min selvangivelse, hjalp min kone til at underskrive sin, og så gik resten automatisk.
Måske et lille dumt spørgsmål, men hvad var det du udfyldte på din selvangivelse?

Hvor meget kan man overfører til sig selv?
Venligst

Sgr

Indlæg af Sgr » 04.10.2016 13:25:22

Kun det sædvanlige. Jeg udfyldte min selvangivelse - af de forudfyldte ting fremgik det at jeg var blevet gift i løbet af året. Så udfyldte vi min kones... der var absolut intet at udfylde, blot at skrive under.

Derefter afsted med det hele og i løbet af et par dage fik jeg en solid del af min indbetalte skat indsat på min NEM-konto.

Det er et fuldt personfradrag der overføres, hvis ægtefællen ikke har tjent noget.

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 04.10.2016 13:34:12

Så det er 44.000 kr for 2016?

http://tax.dk/skat/personfradrag.htm
Venligst

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 13.10.2016 13:50:41

Nogen der kan bekræfte dette?
Venligst

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.10.2016 21:43:17

Du får ikke udbetalt hele fradraget, men ca. halvdelen af det. Det er jo et FRADRAG, som bringer din skattepligtige indkomst ned, men du skal stadig betale skat. Du har så indtil nu betalt for meget, og hvis det er så meget at det ikke kan rettes op ved at du kan slippe for at betale skat resten af året, vil du få udbetalt et beløb til næste år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 26.10.2016 08:46:17

Takker
Venligst

Besvar