Udstationering og derefter tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camaBeijing

Udstationering og derefter tilbage til DK

Indlæg af camaBeijing » 23.08.2016 18:34:41

Hej,

Jeg er dansker, min kone kineser og vi har været gift i 8 år. Vi boede først i Kina, hvor jeg traf min kone under en udstationering og vi fik vores søn på nu 5 år i Kina (Han er dansk statsborger, ingen kinesisk Hukou). Vi er bosat i DK siden sommeren 2013, hvor min kone blev familie-sammenført. Situationen er nu, at jeg af min virksomhed er blevet bedt om at opstarte et selskab i USA og derfor blevet tilbudt en kontrakt på en 2-3 års udstationering. Vi bliver nu i tvivl om, hvorvidt det vil være "farligt" for os at påtage os denne udfordring, for vil vi kunne vende tilbage igen om 2-3 år, uden at blive udfordret af "tilknytningskravet"? Min kone taler kinesisk/engelsk/dansk, har bestået Dansk niveau 3- modul 5, og studerer nu på Universitetet.

Er der nogen der kender til situationen og er der ting som vi evt. skal huske/registrere omkring min kone, når/hvis vi rejser ud, som kan hjælpe os ved en hjemstationering?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udstationering og derefter tilbage til DK

Indlæg af mh1 » 23.08.2016 22:19:52

Man kan søge om at det ikke ses som en afbrydelse: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ophold.htm

Evt. kan tilbagevenden til DK planlægges at gå via et andet EU-land?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar