Hej alle,
Vi har netop fået afslag på vores familiesammenføring på grund af bolig kravet, de skriver:
"Udlændingestyrelsen har givet dig afslag, fordi din ægtefæle efter vores vurdering ikke råder over sin egen bolig af en rimelig størrelse, og der ikke er oplyst om ganske særlige grunde til, at du alligevel skal have opholdstilladelse.
Vi har ikke taget stilling til, om der er andre betingelser, som heller ikke er opfyldt."
Jeg skriver nu citater fra nyidanmark.dk og min kommentar efterfølgende. Jeg mener de har fejlvurderet, men håber I kan give mig indsigt og hjælpe mig til hvordan jeg skal forholde mig.
Citat fra nyidanmark:
"Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført
må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
boligens areal skal være på mindst 20 m2 pr. person."
Min kommentar:
Jeg råder over min egen bolig på 95,85m2, 3 værelser hvoraf:
Lilleværelse = 13,23m2
Store værelse =22,425 m2
Opholdsstue=18,096m2
Min kone og jeg bor i både det store værelse og i opholdsstuen (22,425+18,096)=40,521.
Ud fra nedenstående citat fra deres hjemme side, så overholder jeg altså dette.
Citat fra nyidanmark:
"Ved ægtefællesammenføring skal ægtefællen i Danmark normalt kunne dokumentere, at han/hun råder over en selvstændig bolig af rimelig størrelse.
En selvstændig bolig er en bolig, der har selvstændig indgang og fremstår som en enhed. Det er ikke en betingelse, at boligen har eget køkken eller toilet. "
Derudover skriver de:
"Kravet om at råde over en selvstændig bolig vil som udgangspunkt ikke være opfyldt, hvis man lejer værelser i eksempelvis sine forældres ejerbolig, medmindre den udlejede del af boligen i sig selv fremstår som en selvstændig bolig."
Min kommentar:
Jeg har boet i lejligheden i 11 år nu, med ubegrænset tid og den har sin egen indgang.
Derudover så udleder jeg det lille værelse ud til en udvekslings studerende, og da jeg ringede ind til udlændigestyrelsen, sagde de at det var fordi HAN ikke havde sin egen indgang.
Men jeg lejer altså ikke nogen værelser hos nogen, jeg råder over min egen bolig med egen indgang.
Udvekslingsstuderende anvender selvfølgelig også indgangen.
Og jeg fortolkede det som, at hvis man lejer værelser af andre, fx i sine forældres ejerbolig, så skal den have sin egen indgang.
Men det er altså mig som EJER boligen.
....
Jeg er helt rundt på gulvet, fordi det står absolut ingen steder, ud fra hvad jeg har undersøgt.
Hvordan skal jeg forholde mig til det her, og er der noget jeg kan gøre ?
Jeg synes jeg er blevet afvist på et forkert grundlag, da vores ansøgning opfylder alle krav, specielt boligkravet, ud fra de oplyser der er om bolig kravet.
Håber I kan give mig noget indsigt i det her og til hvordan jeg skal forholde mig. Og er der overhoved nogen mulighed for at hun fortsat kan blive i landet? De skriver hun skal forlade Danmark her d.28 august, så har taget fri indtil da for at bruge tid sammen med hende og evt. få løst denne sag.
FS afvist, boligkrav - Fejlvurderet efter min mening
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: FS afvist, boligkrav - Fejlvurderet efter min mening
Umiddelbart vil jeg give dig ret, og mene at sagsbehandleren har misforstået noget. DU har en selvstændig bolig, mens din lejer ikke har.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja, er lidt i vildrede omkring hvordan jeg skal forholde mig.
Er der muligt at opsige den studerende og be dem om at genoptage den da der er kommet nye forhold, eller måske blot endda ansøge igen ?
Eller burde jeg klage ? Og tiæ hvem ?
Jeg er som sagt lidt i vildrede..
Er der muligt at opsige den studerende og be dem om at genoptage den da der er kommet nye forhold, eller måske blot endda ansøge igen ?
Eller burde jeg klage ? Og tiæ hvem ?
Jeg er som sagt lidt i vildrede..
Om du skal klage, ved jeg ikke, men prøv at læse nederst i dette link omkring det.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm
"Klagemuligheder
Det er Udlændingestyrelsen, som i første omgang træffer afgørelse vedrørende en ansøgning om opholdstilladelse. Hvis Udlændingestyrelsen giver afslag på en ansøgning, kan man klage til Udlændingenævnet.
Det vil fremgå af Udlændingestyrelsens afgørelse, hvordan man klager.
Læs klagevejledning."
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm
"Klagemuligheder
Det er Udlændingestyrelsen, som i første omgang træffer afgørelse vedrørende en ansøgning om opholdstilladelse. Hvis Udlændingestyrelsen giver afslag på en ansøgning, kan man klage til Udlændingenævnet.
Det vil fremgå af Udlændingestyrelsens afgørelse, hvordan man klager.
Læs klagevejledning."
Kære Henlyn
Hvordan er det gået med din sag?
Håber at der er positivt nyt
mvh
Hvordan er det gået med din sag?
Håber at der er positivt nyt
mvh