Opholdstilladelse uden krav (næsten)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Palawan

Opholdstilladelse uden krav (næsten)

Indlæg af Palawan » 05.05.2016 06:06:14

Hej
Min kone (fra Filippinerne) fik opholdstilladelse igår, så super :D og da jeg har et barn fra tidligere ægteskab er der næsten ingen krav til hendes opholdstilladelse da Udlændingestyrelsen skriver til min kone (på dansk???) ' vi har gennemgået din sag og vurderet , at der er særlige grunde, der taler for, at vi ikke stiller de øvrige betingelser, som en opholdtilladelse normalt betinges af' Derefter skriver Udl. 'Vi har lagt vægt på, at : din ægtefælle bor sammen med sit barn her i landet, og barnet efter vores vurdering, har opnået selvstændig tilknytning til Danmark'

Der er dermed ikke krav til sikkerhedsstilelse eller sprog så vidt jeg kan se, og det vil naturligvis ikke klage over :D men undre mig over hvorfor at 'blot' fordi jeg har et barn fra tidligere ægteskab stilles der så ikke krav til hende ?

Mvh
Palawan

Calle2

Re: Opholdstilladelse uden krav (næsten)

Indlæg af Calle2 » 05.05.2016 10:07:10

Som jeg har forstået det, er det fordi I så ikke bare vil kunne bo i et andet land. Her fordi dit barn har opnået en selvstændig tilknytning til Danmark, så det vil være urimeligt over for barnet.

I andre tilfælde kunne det også indgå, om barnets anden forælder har samvær med barnet. Hvis det er tilfældet vil det besværliggøre (eller stort set umuliggøre) samvær med barnet for den anden forælder.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.05.2016 10:36:21

Men vær opmærksom på - hvis du deler erfaringen med andre - at det IKKE er en genvej til at få familiesammenføring at anskaffe sig et barn.

Barnet får først den nødvendige selvstændige tilknytning, når det er ca. 6 år gammelt, og/ eller har boet i DK en længere årrække og haft en almindelig dansk opvækst med vuggestue, børnehave og skole, hvor det er omgivet af dansk sprog og tradition.
mh
Rådgiver for ÆUG

venterspaendt

Indlæg af venterspaendt » 05.05.2016 20:56:30

Hej Palawan,

Tillykke med opholdstilladelsen, det må være en lettelse!

Var din sag oprindeligt bestemt til at være simpel eller kompliceret? Hvad var sagsbehandlingstiden ca.?

Palawan

Indlæg af Palawan » 06.05.2016 15:47:30

Hej
Tak for det :D
Vi indgav 11. Januar 2016 og fik opholdstilladelsen 29. April (dato brev).
Sjov nok ringede jeg til Udl. for at få en status for 2 uger siden, uden de kunne/ville opløse om hvor ansøgningen var i systemet eller om den var simple/kompliceret, men sagde at hvis jeg havde indgivet i Januar kunne der godt gå 10 måneder.
Det gik der så heldigvis ikke :-)

Mvh
Palawan

Palawan

Indlæg af Palawan » 06.05.2016 16:01:46

Hej mh,

Det er nok rigtigt at barnet skal have en god tilknytning til Danmark i denne forbindelse, men hvis man ikke stoler på regeringen mht evt. straminger senere, er der en anden fordel, hvis en kone på imidlertidig opholdstilladelse får et barn på danske 'nummerplader' så kan de ikke smide hende ud senere eller nægte at fornye opholdstilladelsen (ihvertfald meget svært), da barnets tarv tæller over denne lovgivning. Ligeledes kan ens kone beholde opholdstilladelsen ved evt. skilsmisse grundet hun har dansk barn.
Så børn sætter Udl lidt skakmat i mange situationer.
Er det ikke rigtig forstået ???

Mvh Palawan

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.05.2016 21:40:10

Med forbehold.

Barnet skal under alle omstændigheder have en selvstændig tilknytning, hvilket som nævnt kræver at det bor ca. 6 år i DK, og har en normal dansk opvækst. Et dansk barn uden selvstændig tilknytning kan ikke forhindre, at en udenlandsk mor bliver udvist, hvis fx den person hun er fs med dør, eller de bliver skilt og faderen ikke ønsker samvær. Der er masser af danske børn, som vokser op i udlandet af forskellige grunde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar