gift og hvad er så det næste?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
noono

gift og hvad er så det næste?

Indlæg af noono » 03.10.2008 14:01:19

hej allesammen,

Tak for det store arbejde til ÆUG og til alle jer andre som er så venlige at dele jeres viden.

Min mand og jeg blev gift i Peru i sommers, han er peruvianer og vi har nu været sammen i 4½ år frem og tilbage. Så nu skal det være, han har taget beslutningen og vil gerne efterlade alt i Peru for at komme her og bo sammen med mig (sikke en kærlighedserklæring!)

Planen er at han skal komme på et Schengen-visum indenfor de næste par måneder, det skulle der ikke være nogle ben i, han har været her 2 gange før uden problemer. Derefter søge FS indenfor de 3 måneder visumet er udstedt til.

Er der nogen der ved hvilke papirer han skal sørge for at have med sig fra hjemlandet for at søge FS? og vores ægteskabsattest skal vel bare op og registreres på kommune, går jeg ud fra? er det ellers andet vi skal sørge for før vi søger FS?

Ja, jeg har mange spørgsmål! og hvor er det dog dejligt at der er et sted hvor det er ok at stille dem :D

mvh Nina

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 04.10.2008 14:28:35

Hej Noono.
Er I over 24 eller måske endda over 28?
Det eneste din mand sådan set skal vedlægge ansøgningen er vielsesattest, originalt pas og 4 stk. pasfoto. Hvis I skal dokumentere, hvor længe I har kendt hinanden skal han have gamle flybilletter, evt. et par breve fra dig og de tidligere visumstickers i hans pas. Øvrig dokumentation vedr. bolig, udtalelse fra kommunen, bankgaranti osv. skal du jo fremskaffe. Hvis du går ind på Ny i Danmarks hjemmeside under blanketter http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Blankett ... tilladelse kan du vælge ansøgningsskema FA1 og her kan du også læse om fremgangsmåden og hvilke dokumenter, der skal vedlægges ansøgningen.

Derudover kan det være en god idé for din mand at have en fødselsattest evt. kopi heraf med til DK samt evt. uddannelsespapirer eller udtalelser fra tidligere jobs. Det er ikke noget der skal bruges ifm. ansøgningen, men det er ihvertfald nogen af de ting min mand har haft brug for efter han flyttede til DK.

Var det mon svar nok?

Al mulig held og lykke med fremtiden.

noono

Indlæg af noono » 04.10.2008 18:58:32

Hej ABJ78,

Tak for dit meget fine svar og for at tage dig tid til at forklare det så præcist.

Nu føler jeg at jeg har et meget bedre overblik- og min mand kan starte med at samle alle papirerne sammen som han skal bruge her.

ja, vi er begge over 24 og jeg er færdig som sygeplejerske til sommer så jeg håber at udlændigeservice vil vurdere det som et led under positivlisten. Men ellers så han jeg ingen videre tilknytning til peru og er født og opvokset her hele mit liv.

Så vi krydser fingre, får papirerne iorden og håber på det bedste :lol:

Endnu en gang tak for din hjælp og tillykke med din FS.

mvh Nina

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 08.10.2008 17:43:26

noono skrev:ja, vi er begge over 24 og jeg er færdig som sygeplejerske til sommer så jeg håber at udlændigeservice vil vurdere det som et led under positivlisten.
Nu er det vel din mands uddannelse og arbejde, der skal være på positivlisten, før det har nogen indflydelse?

noono

Indlæg af noono » 08.10.2008 18:01:07

"Endelig gælder der en særlig praksis i tilfælde, hvor hensynet til det danske samfunds interesse i at fastholde kvalificeret arbejdskraft taler for det. 24-årskravet og tilknytningskravet kan fraviges, hvis ægtefællen/partneren i Danmark arbejder inden for et erhverv, som er på Positivlisten."

Dette står nederst på siden under FS på Ny i Danmarks hjemmeside. Jeg ved ikke om jeg er helt galt på den, men det forstår jeg som at være referencen de snakker om her?? Det må det da være når de skriver "fastholde kvalificeret arbejdskraft"...tror du ikke?

hfb

Indlæg af hfb » 08.10.2008 18:31:53

"dotGusten" har ret. Positivlisten er for personen der vil til Danmark.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... tivlisten/

Men "noono" det skader ikke du skriver din tittel i ansøgningen. Måske hjælper det dig :)

noono

Indlæg af noono » 08.10.2008 18:37:00

nå øv, sådan havde jeg ikke opfattet det. Jeg synes det virker misvisende at de skriver at man gerne vil "fastholde kvalificeret arbejdskraft", da den udefrakommende part jo ikke kan få arbejde før en evt. FS...

Så må vi bare krydse fingrene og håber at vi er dækket under tilknytningskravet alene :shock:

Ellers så må jeg jo være sygeplejerske i Peru i stedet for :cry:

hfb

Indlæg af hfb » 08.10.2008 18:47:00

Kom i nu bare igang med at søge. Jeg tror ikke I får problemer :)

thallish

Indlæg af thallish » 08.10.2008 18:49:43

det paragraf Noono refererer til handler om den danske ægtefælle og ikke om den udenlandske. Så jeg tror dermed, at I kommer måske ikke til at skulle opfylde 24 årsreglen og tilknytningkravet. Men I opfylder disse to krav allerede nu, ikke?
Hvis jeg var dig, så vil jeg ringe til US for at være 100 % sikker.

noono

Indlæg af noono » 08.10.2008 18:54:32

hfb: Ja, du har helt ret..vi skal selvfølgelig bare søge og håbe på det bedste. Jeg kan heller ikke se hvad der skulle være i vejen for at de giver os FS...

thallish: ja, vi opfylder allerede 24 årsreglen og jeg tror at vi opfylder tilknytningskravet, men det ved man jo aldrig helt...det er jo US's vurdering. Men jeg tror også at jeg lige prøve at ringe derind...

Jeg har tidligere i mailkorrespondance med US fået at vide at min status som sygeplejestuderende indgår i vurderingen af FS.

thallish

Indlæg af thallish » 08.10.2008 19:16:11

være obs på, at når du er studerende frafalder forsøgelseskravet men ikke bankgaranti-kravet.
Jeg synes at det ville være en god ide at nævne i ansøgningspapirerne at dit kommende arbejde er på positivlisten. Det har vi selv gjort da mig og min mand blev familiesammenført for 2 år siden. Han er cand.it. og på ansøgningstispunktet var han studerende med udsigt til job indenfor positivlisten efter endt uddannelse. Jeg fik opholdstilladelse uden problemer nogle måneder efter...

Held og lykke med det helle :-)

noono

Indlæg af noono » 08.10.2008 19:22:53

hej tallish,

tak for dine gode råd :)
jeg vil helt sikkert gøre dem opmærksom på at jeg til næste sommer allerede vil være i arbejde som sygeplejerske, en profession som der jo er mangel på..

tillykke med jeres familiesammenføring- dejligt at høre om de gode historier der ender lykkeligt. :D
Dem må der trods alt være et par stykker af..

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 08.10.2008 19:24:42

Hej igen.
I skal helt sikkert skrive i ansøgningen, at du er gang med uddannelse som sygeplejersker - din slags er en kæmpe mangelvare i DK.

Normalt kigger US på, om man har et job indenfor positivlisten, men prøv da bare at slå på uddannelsen i første omgang og skriv at du snart afslutter studiet.
Faktisk kigger US ikke kun på, om ens udenlandske ægtefælle har job under positivlisten, de kigger også på, om den danske part har. Det står direkte på US hjemmeside som følger (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm):

"Nedenfor kan du læse mere om, i hvilke situationer en fritagelse for betingelserne typisk kan komme på tale.

I overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelse til at beskytte retten til et familieliv kan navnlig følgende betingelser fraviges for særlige grupper af ansøgere:

24-årskravet
tilknytningskravet
boligkravet
kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse
kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen

Endelig gælder der en særlig praksis i tilfælde, hvor hensynet til det danske samfunds interesse i at fastholde kvalificeret arbejdskraft taler for det. 24-årskravet og tilknytningskravet kan fraviges, hvis ægtefællen/partneren i Danmark arbejder inden for et erhverv, som er på Positivlisten."

Det samme kan man læse på ÆUGs hjemmeside, hvor det er beskrevet således (http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation):

Positivlisten

Har den herboende et job, som står på udlændingeservices positivliste (check på US' hjemmeside, da listen ændres løbende. DU skal blot søge efter ordet "positiv-liste.), kan man få dispensation for 24-årsreglen og tilknytningskravet.

Positivlisten ses her, hvor også sygeplejerske er nævnt: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ersigt.htm

Fortsat held og lykke, noone.

noono

Indlæg af noono » 08.10.2008 19:36:33

Hej ABJ78,

Du lyder til at have helt styr på alle de her regler - så det er rart at få afklaret spørgsmålet om referencens arbejde vurderes i forhold til positivlisten..og det mente jeg også at den gør.

Jeg er imidlertid godt klar over at jeg jo først er færdig som sygeplejerske lige omkring når vi får vores afgørelse (hvis sagsbehandlingstiden er 6 måneder) og så er det bare at jeg håber at det har en indflydelse at jeg er lige om hjørnet. Derudover arbejder jeg en del ved siden af studiet i et vikarbureau for sygeplejestuderende og det vil jeg da også skrive i ansøgningen...

Nå, nu vil jeg ikke tage mere af din tid. Du har været en stor hjælp og jeg er sikker på at det nok skal gå godt...Nu venter jeg bare på at min mand snart kommer :lol:

Besvar