Lidt mere navneændring

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
K-india

Lidt mere navneændring

Indlæg af K-india » 03.06.2012 12:40:14

Jeg har forsøgt, at bladre tilbage, men jeg kunne ikke lige finde et svar på mit spørgsmål.
Min kommende mand og jeg vil gerne have samme efternavn. Tanken var egentlig, at vi fik helt samme navn, således, at vi ville bruge mit efternavn som mellemnavn, og hans efternavn som...ja, efternavn. Det jeg ser, når jeg bladrer lidt i indlæggene er, at det ser lidt kompliceret ud med mit navn?

Er det korrekt forstået når:

1) Jeg læser det som, at jeg kan tage hans efternavn uden de helt store problemer; dvs. ved at vi udfylder blanketten omkring navneændring inden bryllupsdagen.

2) Jeg forstår, at det kræver, at han får foretaget navneændring i eget land? Og at det er meget omstændigt? Hvis det er mere besværligt end civilstandsattesten, så tror jeg bare,at vi giver op på forhånd; Han arbejder nu på 7 uge for, at få den fremstillet :shock:

Ideen med mit navn er naturligvis, at vi gerne vil hedde det samme OG for, at navnet måske klinger en anelse dansk ved fremtidig jobsøgning.

Mvh.
Karina

skaanebo

Re: Lidt mere navneændring

Indlæg af skaanebo » 03.06.2012 14:36:34

Hvert land har sine helt egne navneregler, så det er noget af en jungle at ændre navn, når flere lande er involveret.

Hvis din mand bor i Danmark, kan han ændre navn efter danske regler, helt uanset reglerne i hans hjemland.

Og mig bekendt vil din mand i henhold til danske regler ikke kunne tage dit efternavn som mellemnavn. Derimod vil han kunne tage dit efternavn som efternavn og altså slette hans nuværende efternavn eller ændre hans nuværende efternavn til et mellemnavn i stedet.

K-india

Indlæg af K-india » 03.06.2012 16:05:24

skaanebo skrev:
Og mig bekendt vil din mand i henhold til danske regler ikke kunne tage dit efternavn som mellemnavn. Derimod vil han kunne tage dit efternavn som efternavn og altså slette hans nuværende efternavn eller ændre hans nuværende efternavn til et mellemnavn i stedet.
Jeg fandt lige dette, så det skulle være muligt, at tage en ægtefælles mellemnavn :D

"Du kan tage din ægtefælles eller samlevers mellem- og/eller efternavn som mellemnavn, hvis ægtefællen/samleveren samtykker deri. Bestemmelsen omfatter også registrerede partnere.
Du kan tage din ægtefælles eller samlevers navn, uanset at ægtefællen/samleveren, der giver navnet videre, har erhvervet navnet ved et tidligere ægteskab eller samliv.
Det er ikke et krav, at ægtefællerne/det samlevende par ved navneændringen får fælles mellemnavn.

Hvis en ægtefælle f.eks. hedder Toft til mellemnavn og Nielsen til efternavn, vil den anden ægtefælle dermed bl.a. kunne komme til at hedde Toft Nielsen."

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.06.2012 19:50:55

Det er helt rigtigt, K-India, men det kræver for din mands vedkommende, at han har opholdstilladelse eller opholdskort til DK. De danske myndigheder vil IKKE lave navneændringer på ikke-borgere. Helt forståeligt, det ville gøre livet lige lovlig let for kriminelle :roll:

I må altså vente med den navneændring til din mand har fået sin danske opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

king

Indlæg af king » 03.06.2012 22:39:17

2.3.3.3. Domicil ved indgåelse af ægteskab
Personer, der ikke har domicil i Danmark, men som kommer til Danmark alene med det formål at indgå ægteskab her i landet, kan ikke få foretaget en navneændring.
Personer, der kommer til Danmark for at indgå ægteskab med en person, der har domicil i Danmark, og som har til hensigt at blive i Danmark efter vielsen, har domicil i Danmark, såfremt de har en opholdstilladelse udstedt af Udlændingeservice. Der stilles alene krav om en midlertidig opholdstilladelse.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=127432

soreng

Indlæg af soreng » 04.06.2012 08:22:49

K-india skrev:
skaanebo skrev:
Jeg fandt lige dette, så det skulle være muligt, at tage en ægtefælles mellemnavn :D

"Du kan tage din ægtefælles eller samlevers mellem- og/eller efternavn som mellemnavn, hvis ægtefællen/samleveren samtykker deri. Bestemmelsen omfatter også registrerede partnere.
Du kan tage din ægtefælles eller samlevers navn, uanset at ægtefællen/samleveren, der giver navnet videre, har erhvervet navnet ved et tidligere ægteskab eller samliv.
Det er ikke et krav, at ægtefællerne/det samlevende par ved navneændringen får fælles mellemnavn.

Hvis en ægtefælle f.eks. hedder Toft til mellemnavn og Nielsen til efternavn, vil den anden ægtefælle dermed bl.a. kunne komme til at hedde Toft Nielsen."
Ja det er muligt at tage en ægtefælles mellemnavn og efternavn. Der er vist ikke nogen der har sagt andet. Men det ændrer jo altså ikke på, at det hurtigt kan blive en frygtelig kompliceret omgang at ændre hans navn i hans hjemland. og det sidste i ønsker jer,er at din mand er registreret med et navn i danmark, og et andet navn i hans hjemland.

Så før i gøre noget for at ændre hans navn i danmark, så få lige tjekket op hvad fremgangsmåden vil være for at ændre hans navn i hans hjemland...Bare for jeres egen skyld.

Det kan give nogle grimme problemer i lufthavnen når han står med et pas med et navn, og en opholdstilladelse med et andet navn, og forsøger at komme ind i Schengen efter en ferie. :wink:

Besvar