Rådgivning vedr legalisering af dokumenter

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ferrold

Rådgivning vedr legalisering af dokumenter

Indlæg af ferrold » 09.03.2012 10:16:17

Hej,

Jeg har brug for lidt rådgivning vedrørende legalisering af thailandske dokumenter, og håber en venlig sjæl kan give mig et råd eller to.

Kort fortalt er min thailandske kæreste pt i Danmark på et turistvisum, og vi overvejer at gifte os, men har ikke været opmærksom på at Købenavns Kommune kræver et "certificate of non-marriage" for at godkende vores ansøgning om vielse.

Vi har mulighed for at skaffe dokumentet via hendes familie i Thailand, men det vil så være den thailandske version, som efterfølgende skal legaliseres.

Som jeg har forstået det skal vi følge denne fremgansmåde

1. Få dokumentet oversat til engelsk.
2. Dokumentet skal legaliserers af det thailanske udenrigsministerie i Bangkok.
3. Dokumentet skal legaliserers af den danske ambassade i Bangkok.

Problemet er som sagt at vi pt begge to befinder os i Danmark og derfor ikke har mulighed for at henvende os til myndighederne i Thailand.
Kan det være rigtigt at udenrigsministeriet i Thailand er den eneste thailandske instans, som har mulighed for at legalisere et sådan dokument, jeg tænkte på at få det oversat her i Danmark og henvende mig til den thailandske ambassade i Hellerup, men det virker som om det ikke vil virke; men at min kæreste eller hendes familie er nødt til at tage til Bangkok.

Kigger jeg lidt i forummet er der et tidligere indlæg, som nævner at Tolkegruppen kan få dokumenterne legaliseret, men jeg tvivler på at det også gælder den thailandske del, som jeg antager er et krav fra kommunen - Nogen, som har erfaringer med dem?

Al input er velkommen, håber nogen her på siden har en mulig løsningsmodel - Jeg kan da umuligt være den eneste der har nosset så gevaldigt i tingene og ikke sørget for at fremskaffe dette dokument :D

Mvh Christian

soreng

Re: Rådgivning vedr legalisering af dokumenter

Indlæg af soreng » 09.03.2012 11:28:17

Det er korrekt at det som udgangspunkt er udenrigsministeriet i det enkelte land der legaliserer sådanne dokumenter. Tolkegruppen KAN IKKE legalisere dokumenter.

Det BURDE dog ikke være nødvendigt for din kæreste at være til stedet i Thailands udenrigsministerium for at få dokumentet legaliseret.

Det legaliserede dokument tages så til den danske ambasade i Thailand, og bliver verificeret af den danske ambasade. Derefter kan det oversættes, og hvis det skal være HELT efter bogen så bør det gøres af en statsautoriseret translatør der er "godkendt" af de danske myndigheder.

Men lidt mere lavpraktisk, så prøv at spørge nede på din lokale kommune om hvad de kræver. Nogle kommuner har et lidt mere afslappet forhold til disse ting, og måske især dem der har set disse dokumenter forholdsvis ofte, og derfor ved hvordan de skal/bør se ud. Men en engelsk oversættes kommer i givet ikke udenom.

ferrold

Indlæg af ferrold » 18.04.2012 19:31:19

Hej igen,

Ville blot lige give en opdatering, som måske også kan være til hjælp for andre.

Vi kontaktede den thailandske ambassade og fik dem til at godkende at min kærestes familie afhentede et "certificate of non-marriage" hos de lokale myndigheder (vi fik et brev fra ambassaden som hendes familie kunne medbringe).
Vi modtog papiret på Thai og fik dette oversat i Danmark hos en autoriseret translatør (i dette tilfælde Tolkegruppen) - Borgerservice hos Københavns Kommune var fint tilfredse med dette og stillede altså ikke krav om legalisering hos hverken det thailandske uderigsministerium eller den danske ambassade i Thailand.
Så længe dokumentet var officielt oversat med stempel fra den statsautoriserede translatør var alt i orden.

Vi har nu fået tid på Frb. Rådhus (der var ikke plads i København), og gifter os på mandag :)

Desværre udløber min kommende kones nuværende turistvisa inden de nye regler træder i kraft, så hun må rejse hjem og vente på at vi kan søge om familiesammenføring.

Tak for råd og vejledning!

soreng

Indlæg af soreng » 19.04.2012 08:09:21

I kan da indlevere ansøgningen før den 15. maj, og så bede om at få den behandlet efter de nye regler der træder i kraft efter den dato.

Ja ansøgningsgebyret kommer i så ikke uden om, men i får alle de andre fordele ved de nye regler.

Besvar