Civilstandsattest/ventetid i KBH.

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CNDK

Civilstandsattest/ventetid i KBH.

Indlæg af CNDK » 12.02.2012 09:30:21

Hej alle,

Jeg vil spørge, om der er nogen af jer, som er blevet gift i Københavns Kommune.
I den forbindelse vil jeg gerne spørge, hvor længe behandlingstiden tog, fra I havde indleveret civilstandsattest fra ægtefælle og andre dokumenter i Borgerservise og til, I fik besked, at de var godkendt og I kunne giftes?
Er det realistisk, at vi kan nå at blive gift 4 uger efter, at vi indleverer papirerne?
Hvis vi antager, at papirerne bliver godkendt. Og vi har lavet en aftale med kirken om en dato.
God søndag! :D

closed1

Re: Civilstandsattest/ventetid i KBH.

Indlæg af closed1 » 12.02.2012 09:46:07

på 4 uger skulle det nok kunne klares , men det bedste er da at gå eller ringe til borgerservice i morgen og spørge , god søndag

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2012 13:35:33

Der er to led i denne proces:

1) Udstedelse af prøvelsesattest, som kun kan foretages af din bopælskommune

2) Reservation af tid til vielse, som kan foretages af alle, der har ret hertil

I en stor kommune som København kan der godt være nogen ventetid på at få udført en vielse. Men selve prøvelsesattesten bør det ikke tage mere end nogle få dage for dem at udstede. Og hvis det haster, kan man sandsynligvis få dem til at gøre det, medens man venter, hvis man henvender sig personligt til Borgerservice i deres åbningstid.

Jeg fik i hvert fald i sin tid udstedt et ægteskabsattest på stedet, men det er selvfølgelig også en lille smule mere enkelt end en prøvelsesattest, hvor de også skal tage stilling til udenlandske papirer.

soreng

Indlæg af soreng » 13.02.2012 09:54:12

Om det er generelt eller ej ved jeg ikke, men da jeg med min kone gik på kommunen for at få udstedt en prøvelsesattest (vi ville vies i en anden kommune end der hvor vi havde folkeregisteradresse), troede vi egentlig at der ville gå et par dage, netop pga at min kones papirer...Men hvis vi lige ville vente i 10 minutter, så kunne vi få dem med med det samme...Hendes papirer var så også oversat og legaliseret efter alle kunstens regler.
Så jeg tror meget mere at det handler om at have styr på papirerne, og så måske bruge de ekstra penge på en statsautoriseret translatør alt efter hvilket land man skal oversætte fra.

Besvar