Personnummer og ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
backinblack

Personnummer og ægteskab

Indlæg af backinblack » 24.06.2011 14:48:48

Hej

Det er ved at nærme sig d. 1. juli og en aftale om ægteskab med min kæreste, skulle meget gerne snart falde på plads inden pointsystemet træder i kraft. Men jeg synes min kommune (Silkeborg) ret tung at danse med. :-(
Jeg har afleveret de rigtige papirer for 14 dage siden og i går var jeg på rådhuset med min kæreste, og vise dem hendes pas med 3 måneders turistvisum. Vi får at vide, at de vil ringe til os i næste uge og fortælle os om/hvornår vi kan blive gift, og altså OM det kan blive før d. 1. juli. For der er sagsbehandlingstid på dette, og sådan er det.
Ifm. spørgsmål om navneændring, snakkede jeg med det lokale kirkekontor. Vi snakkede også om vielse, og her synes der at være meget mere "forståelse" for vores situation. Kvinden fra kirkekontoret ringede til kommunen for at høre om vores papirer er i orden (hvis kirken skulle vie os) og det hun fortæller mig, som er den besked hun fik fra kommunen, er at vores sag skal omkring Udlændigeservice fordi min kæreste først skal have et personnummer, før vi kan giftes.
Dette har jeg ikke hørt om før. Min opfattelse er, at nogen må da have fået noget helt galt i halsen! Kan det passe der skal noget omkring Udlændingeservice først, for at blive gift?? Og kæresten (udlændingen, med lovligt ophold) først skal have et personnummer??

Der er ingen på kommunen jeg kan snakke med før mandag, men vil gerne høre her, om nogen kan fortælle mig om jeg har misset et eller andet??

På forhånd, tak for hjælpen!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Personnummer og ægteskab

Indlæg af mh1 » 24.06.2011 15:47:15

Man kan ikke få et personnummer, hvis ikke man har dansk opholdstilladelse, men man kan få et udlændingenummer. Dog først, når man har en sag.

Det er STADIG nok at have et turistvisum/være visumfri turist, hvis man er udlænding, og vil vies i Danmark.

Læs: http://www.familiestyrelsen.dk/fileadmi ... i_2005.pdf

Print den meget gerne ud og tag den med ned på kommunen på mandag. Det lyder lidt som om der sidder en, der gerne vil stikke en kæp i hjulet for jeres plan om at nå at få ansøgningen ind før næste fredag.
mh
Rådgiver for ÆUG

backinblack

Re: Personnummer og ægteskab

Indlæg af backinblack » 25.06.2011 08:53:44

Super! Det vil jeg gøre.

Mange tak! :-)

Besvar