Ophold i sverige

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
shingon

Ophold i sverige

Indlæg af shingon » 19.05.2011 21:45:48

Hej og tusind tak for et godt forum.

Jeg er kommet i den situation at min kæreste (canadier) og jeg havde tænkt os at blive gift og flytte til sverige.
Nu skete der så det at hun har fået et job tilbud i sverige som lærer på en international skole - jubii.
Jeg har fundet en hyresrätt til os og pendler til københavn alt ser jo godt ud.

Spørgsmålet er så, hun skal bruge en eller anden form for opholdstilladelse, men hvilken?
Vi overtager lejligheden fra 15 juni, hendes arbejde starter 1 august og vi er ikke i hverken danmark el. sverige før hjemkomst fra ferie 25 juni - 15 juli.

I min optik har jeg tre mulige løsninger:
At få en opholds/arbejdstilladelse til hende men er det muligt og hvad har det af betydning på sigt?
Vi vil gifte os på et lidt senere tidspunkt i sverige

Vi vil gerne giftes men helst på egne vilkår og egentlig helst i sverige, er det muligt at blive gift efter hjemkomst fra ferie og så få arbejds/opholdstilladelse den vej?

Den sidste er så at blive gift i danmark, ændre min adresse og melde flytning efter vielsesdatoen, så skulle alt være ok?

Vi så helst den første mulighed, men er det overhoved måden at gøre det på?

Tak for hjælpen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i sverige

Indlæg af mh1 » 20.05.2011 07:35:57

Hvis man har et arbejde på hånden, så burde det være muligt at få arbejds- og opholdstilladelse (undtagen i DK, der er det ikke nødvendigvis så pænt sammenhængende!). Men hvad siger hendes kommende arbejdsgiver? Har de ingen råd og vejledning at give? De skal jo da under alle omstændigheder skrive under på, at de har tilbudt hende jobbet. Internationale skoler plejer at være behjælpelige med ansøgning om opholds- og arbejdstilladelser og det undrer mig, hvis hun ikke har fået det.

Men I kan da starte med at gå ind her og læse jer frem, hvis hun er overladt til at sørge for det hele selv:
http://www.migrationsverket.se/info/160.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar