giftes med en belgier

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
karinailona

giftes med en belgier

Indlæg af karinailona » 06.12.2010 10:16:37

hej alle sammen:)

jeg er en pige på 34, der har været sammen med min kæreste på 33 år fra belgien i over et år nu hvor vi har rejst frem og tilbage, samt han har opholdt sig i nogle måneder af gangen her hos mig,

vi vil gerne giftes nu så han kan komme her til danmark og bo med mig og mine 2 børn.

jeg er lidt frem og tilbage i arbejde og arbejdsløs i øjeblikket som så mange andre danskere, men klarer det fint og har ok nok penge til at forsørge ham. han har arbejdet i det samme firma i belgien i 13 år og taler flydende engelsk og fransk.

jeg har lidt svært ved at finde ud af de mange regler med henblik på hvordan vi skal gøre det og om det overhovedet kan lade sig gøre. lige pt er det ikke nemt for ham at finde job her...han har søgt et halvt år nu...så jeg tænkte det kunne være smart at han kunne komme på sprogskole her og samtidig måske ha noget arbejde ved siden af

mit spørgsmål er egentlig med alle de nye regler osv, kan det overhovedet lade sig gøre længere at få ham hertil eller er det noget man kan skyde en hvid pil efter. jeg bliver helt deprimeret af at læse om alle de problemer folk har

håber nogen kan hjælpe mig lidt

venlig hilsen karina

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: giftes med en belgier

Indlæg af mh1 » 06.12.2010 13:16:53

EU-borgere har andre muligheder for at komme til at bo i DK - og andre EU-lande end såkaldte 3.lands borgere.
Læs på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... tsborgere/
Se også: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6060
EU-opholdsbekendtgørelsen
Familiemedlemmer til danske statsborgere
§ 13. I det omfang det følger af EU-retten, har familiemedlemmer til en dansk statsborger ret til ophold her i landet ud over de tidsrum på 3 eller 6 måneder, der følger af udlændingelovens § 2, stk. 1, og 2.

Hvis du kan forsørge din ægtefælle, så skal han bare trille ned på nærmeste Statsforvaltning (eller skrive til den), og bede om at blive registreret som EU-borger, der "råder over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde." Det kan han så dokumentere fx ved at fremvise sin vielsesattest og kopi af bevis for din indkomst.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar