Spørgsmål omkring lovligt ophold

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Bantam

Spørgsmål omkring lovligt ophold

Indlæg af Bantam » 18.04.2010 19:17:06

Jeg har oprettet et emne under "Familiesammenføring" vedrørende min kæreste og min sag.

viewtopic.php?f=6&t=4924

Til dette har jeg et spørgsmål omkring vielse, hvor det nok er bedre at jeg poster det her. Jeg skrev følgende:
En helt anden ting omkring en eventuel vielse i Danmark er spørgsmålet om "lovligt ophold". Jeg ville ringe ind til vielses-kontoret i morgen og høre, men jeg kan måske starte her:

Under vejledning for lovligt ophold i forbindelse med ægteskabsloven §11 a, stk. 1, står der under "A", at hun opholder sig lovligt, da hun hører under de udlændinge der er fritaget fra visumpligt til Danmark. Under "B" står der derimod at hun ikke opfylder betingelsen pga afslag på ansøgning om opholdstilladelse.

Mit spørgsmål er - hvilken af ovenstående er gældende?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål omkring lovligt ophold

Indlæg af mh1 » 18.04.2010 19:36:17

Desværre har din kæreste ikke pt lovligt ophold i ægteskabslovens forstand, og har ikke haft det i et stykke tid (medmindre i søgte om forlængelse af hendes visumfri periode, før i søgte familiesammenføring):

http://www.familiestyrelsen.dk/7/vielse ... juli-2005/

B. Følgende personer opfylder ikke betingelsen om lovligt ophold i § 11 a, stk. 1:

• Andre udlændinge, som kun har ret til at opholde sig i Danmark, fordi Udlændingestyrelsen eller Integrationsministeriet behandler deres ansøgning om opholdstilladelse i Danmark. Dette gælder tilfælde, hvor der er klaget over Udlændingestyrelsens afslag på ansøgningen om opholdstilladelse, og klagen har opsættende virkning, mens Integrationsministeriet behandler sagen.
• Udlændinge, som i forbindelse med afslag på en ansøgning om opholdstilladelse er meddelt en udrejsefrist. Dette gælder, selvom udrejsefristen endnu ikke er udløbet.

Søgte i om forlængelse af den visumfri periode til i alt 6 mdr., vil hun i øjeblikket have lovligt ophold.

Hvis i vil prøve at blive viet alligevel, så forhør jer på den japanske ambassade, om de vil vie jer: Embassy of Japan in Denmark
Pilestræde 61, DK-1112 Copenhagen
Tel.: (+45) 3311 3344, Fax: (+45) 3311 3377
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 08:26:29

Det er jo også muligt at gifte sig i et andet land, hvor man ikke kerer sig om brudens opholdsgrundlag, men kun om, at ingen af parterne er gift i forvejen. Andre her på forum har tilsyneladende lykkes med at blive gift, selvom en af parterne opholdt sig illegalt i Europa

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2010 09:42:07

@ skaanebo, tjoehhh, der er jo lige det med at man, når man har processuelt ophold er nødt til at blive i DK eller rejse direkte til et land, hvor man med sit pas kan blive lukket ind, og det udelukker i hvert fald et hvilket som helst EU-land.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 10:36:09

Nu ved jeg ikke, hvilke lande som kræver visum af japanere, men da Japan er et højtudviklet og rigt land, vel næppe ret mange? Og England og Irland er fx uden for schengen men stadig i eu

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 10:55:52

En hurtig netsøgning viser, at Storbritannien ikke kræver visum for besøg af japanere, så England er da absolut en mulighed for at blive gift. Men det er klart, at det hele bliver noget tidspressets nu. Hvis parret bor i hovedstadsområdet, kunne det jo også være en mulighed at bosætte sig på den anden side af Øresund og søge om en svensk opholdstilladelse på ambassaden hjemme i Japan - det har også den fordel, at parret så heller ikke er tvunget til at gifte sig. Ja, der er jo mange muligheder for at omgå de danske regler

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2010 11:40:39

@ skaanebo,
så let går det jo ikke - en rejsende fra et ikke-visumpligtigt land kan rejse til og opholde sig i et EU-land, eller rejse mellem flere, i op til 3 mdr. uden visum - TILSAMMEN, ellers kunne man jo daffe rundt i EU uendeligt, ved bare en gang imellem at smutte via UK eller Irland (altså ind og ud af Schengen).

Ophold over 3 mdr. kræver visum OGSÅ hvis man er fra Japan.

I øjeblikket er Bantams kæreste bundet til Danmark, eller må rejse hjem. Hun kan ikke lovligt rejse til Sverige (som i øvrigt jo er Schengen-land). Om Sverige så vil blæse på det og vie parret alligevel er da også tvivlsomt.

Der er i øvrigt skrevet en del på disse sider om forholdsvis intensiv paskontrol ved rejser mellem DK og Sverige, og at blive snuppet i sådan en kontrol vil jo ikke just forlænge udrejsefristen!
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 12:37:31

Hvor på de britiske sider om visum har du læst at man ikke efter 3 måneder i schengen må rejse ind i Storbritannien, japanere oven i købet visumfrit?

Sverige nævnte jeg som en mulighed, hvis parret ikke ønsker at tage det skridt at gifte sig, da der ikke er noget krav om giftermål for at et kærestepar kan få lov til at bo sammen. Men det er klart at det stadig vil kræve en omvej via Sveriges ambassade i Tokyo

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2010 12:49:48

@ skaanebo
Se på
http://europa.eu/travel/doc/index_da.htm

Det er reglerne for EU som sådan, ikke Schengen: 3 mdr.s visumfrit ophold, længere ophold kræver visum.

Jeg er fx også visumfri ved indrejse i Tyrkiet, men det betyder ikke, at jeg kan blive her lige så længe det passer mig. Vil jeg være her længere end 3 mdr., skal jeg søge visum til ophold. Her er det bare så smidigt, at man KAN søge om et sådant visum efter at man er rejst ind, men en person, som er indrejst visumfrit i EU, og som allerede har været i EU mere end 3 mdr. uden at have søgt om forlængelse, kan ikke få forlængelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 12:56:00

Jeg ville nok stole mere på det britiske udenrigsministeriums hjemmeside fremfor en generel eu-side, der kun fokuserer på schengen, eftersom Storbritannien netop ikke deltager fuldt ud i schengen-samarbejdet og har sine egne indrejseregler

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2010 13:52:31

http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/trave ... eaorswiss/

Ved indrejse i UK foretages kontrol af, om man har lov til at indrejse - og kommer man fra DK og har man et stempel, der viser at man har opbrugt sine 3 mdr. i Schengen, vil jeg anse det for tvivlsomt at man får lov at rejse ind i UK.

Netop fordi UK er uden for Schengen, foretages der jo også kontrol ved udrejse, og jeg tvivler altså også stærkt på, at man overhovedet får lov til at rejse ud til andre steder end sit hjemland, når man har overskredet perioden for visumfrit ophold.

http://www.ukvisas.gov.uk/en/doineedvisa/
Prøver man denne, vil man få at vide, at hvis man på lovlig vis opholder sig i DK, behøver man ikke visum - men om de dermed også mener folk på processuelt ophold vil jeg tvivle stærkt på.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 14:15:11

Danmark kerer sig ikke om, hvor man rejser hen, når man er blevet bedt om at forlade landet, blot man forlader Danmark, evt. Schengen hvis man ikke har lovligt ophold i en anden Schengen-stat. Der er mig bekendt intet til hinder for at parret rejser til England og gifter sig der. Hvis de oven i købet bosætter sig i England i mindst10 uger kan de også benytte sig af eu-retten til at flytte retur til Danmark, og Danmark skal i den situation uden videre udstede et nationalt begrænset dansk visum til ægtefællen, så hun frit kan indrejse til Danmark. Men lad nu parret overveje de mange muligheder. Det er jo slet ikke sikkert de ønsker at blive påtvunget at indgå ægteskab

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2010 14:38:40

Det er nu ikke rigtigt: jeg har overværet, at en afvist asylansøger, som godt nok havde et pas, ville forlade DK uden at have gyldigt indrejsevisum til Tyrkiet, og han fik altså IKKE lov til at passere den danske paskontrol i Kastrup. Det er altså ikke sådan, at bare personen forlader DK, så er 'man' glad.
(jeg ved, at han var afvist, fordi både pasbetjent og afviste talte meget højt)
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.04.2010 14:50:19

Du kan ikke sammenligne en afvist asylansøger med en japaner eller Tyrkiet med storbritannien - det er helt forskellige situationer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2010 14:52:21

Storbritannien er ikke med i Schengen, og derfor kan jeg ikke se, hvorfor et ophold i Schengen skulle have nogen betydning for, om man har mulighed for at indrejse i Storbritannien som turist med eller uden visum. Hvis pengepungen er tyk nok, så er der jo intet i vejen for, at en person kan holde ferie 2 måneder i èt land, herefter 3 måneder i et andet, herefter 1 måned i et tredje, herefter 2 måneder i et fjerde og så videre.

Og det enkelte land er i den forbindelse fuldstændig ligeglad med, hvor turisten har været før sin indrejse, og hvor han rejser hen bagefter. Det er alene landets egne visumregler, der har betydning for, hvad der tillades og ikke tillades.

Det specielle ved Schengenaftalen er, at grænsekontrollen mellem de deltagende lande er fjernet. Så derfor kan man naturligvis ikke tillade, at en person holder ferie 89 dage i Danmark, herefter 89 dage i Sverige o.s.v., da dette kunne misbruges til at tage fast ophold i f.eks. Danmark. Men den risiko eksisterer jo ikke m.h.t. Storbritannien, da Storbritannien netop ikke er medlem af Schengen, og da der derfor stadig er grænsekontrol ved rejse mellem Storbritannien og Schengen.

Og derfor er der intet som helst, der taler for, at Storbritannien skulle have særlige restriktioner overfor turister, der kommer fra Schengen i stedet for at komme fra f.eks. USA eller Tyrkiet.

http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/visit ... marryinUK/

Så vidt jeg kan se, så kan parret sagtens gifte sig i Storbritannien, hvilket jo om ikke andet ville være noget billigere i flybilletter end at gøre det i Japan. Og herefter kan de jo f.eks. bosætte sig i Storbritannien, som skaanebo foreslår. Eller i Sverige. Hvilket dog kræver, at Bantam rejser i forvejen og bliver registreret som bosat i Sverige, hvorefter hans kone så kan få udstedt et nationalt begrænset svensk visum på den svenske ambassade i London.

Denne model betyder dog, at konen kommer til at ”hænge” i Storbritannien i op imod en måned, og så er det måske alligevel rarere for hende at være i Japan, hvor hun f.eks. har familie, hun kan bo hos. Men Bantam kan jo om ikke andet spare en rejse til Japan, hvis de gør det på denne måde.

Den sidste og måske trods alt simpleste mulighed er, at kæresten rejser hjem til Japan og så kommer tilbage til Danmark, når hun har været ude af Schengen i godt og vel 3 måneder. Så kan parret gifte sig i Danmark og søge om opholdstilladelse nok engang.

Besvar