giftes i danmark med en tyrkiskstatsborger.

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

giftes i danmark med en tyrkiskstatsborger.

Indlæg af Dalajne » 10.11.2009 19:01:26

Min kæreste og jeg skal giftes når han kommer til danmark.
Og jeg har snakket med min kommune, og hun siger han behøver at have sin civilstandspapir med.
Min kæreste siger at han er sikker på at det er sådan nogle papir, hvor der står alt om ham, fra hans barndom til idag hvor han så ikke er gift.

Er der nogle der har været i den samme situation i Tyrkiet, der ved om det er de rigtige papir han snakker om? Det er ved kommunen han kan hente disse papir siger han.

Og så stempler, skal der nogle bestemte stempler til før at den er gyldig?
Hilsen Line

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: giftes i danmark med en tyrkiskstatsborger.

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.11.2009 09:58:00

Det papir han skal have fra de tyrkiske myndigheder, skal alene fortælle, om han er gift eller ej. Hele "synderegistret" er uinteressant.

Jeg vil tro at papiret skal oversættes til et i Danmark forståeligt sprog (dansk/engelsk) og derefter skal det legaliseres af det kompetente tyrkiske ministerium, for at kunne bruges i Danmark.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 12.11.2009 18:31:23

Mange tak for dit svar.
Min kæreste siger han har de rigtige papir, så må stole på det er de rigtige. Hehe.
det ville bare være så forbandet ærgeligt, når vi skulle giftes, at papierne så ikke kunne bruges.
Men har snakket med andre nu der også forklarede mig det samme, som de papir han har. Så det er helt sikkert de rigtige!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.11.2009 17:53:04

Både DK og Tyrkiet er apostille-lande, dvs. at din kærestes papirer skal have et apostille-stempel fra Tyrkiet, for at DK godkender dem (gøres inden oversættelse).

Bed din kæreste om at checke på dette link:
http://www.uhdigm.adalet.gov.tr/ og vælg Apostil Şehri Veren Makamlar, der står alle byer, som har apostille-kontorer.

HUSKAT sørge for at dokumentet højst er 3 mdr. gammelt, når det skal bruges i DK, dvs. vent til det er nogenlunde tæt på afrejse fra Tyrkiet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 15.11.2009 22:16:24

Hej Mh.
Du skulle sandsynligvis ikke vide om man kan få det stempel i alanya?
Min kæreste kan nemlig ikke lige tjekke det. Og i aften er han på vej til ankara, for at hente sit visum. Men jeg har nu læst at man kun kan få det stempel i Ankara. Kan det passe?

Han var på et kontor i Alanya, hvor de ordende det hele for ham, og hvor de sagde at det havde de gjort masser af gange før til andre lande. Og han fik derfor også oversættelsen der på engelsk, og papierne på at han ikke er gift.
Og bagefter fik han en underskift på papiret af chefen for kontoret. Men ved ikke om det er det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.11.2009 09:21:19

@ dalajne, jo, der er et kontor i Alanya, så mon ikke det er det rigtige sted, han har været. :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 17.11.2009 17:46:54

Jeg tror faktisk han var på nüfüs kontoret, og der er jeg ikke sikker på de udsteder apostillestempler?
Ved du hvor i Alanya, eller ved du bare der er et kontor i alanya? :p Hehe.

Hvad ville rækkefølgen være.
Først få civilstandspapierne, bagefter få det stemplet med et apostille stempel, og bagefter få det oversat eller hvordan?

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 17.11.2009 19:33:24

hej smuksak :P det ved jeg da altså hvor apostille kontoret ligger :)

Vi ka li skrives ved på msn <3

Besvar