Hejsa
Jeg er igang med at undersøge hvordan jeg kan blive gift med min colombianske kæreste i Danmark. Hun har arbejds- og opholdstilladelse i Spanien. Vi agter at gøre det på rådhuset.
Er der nogen der har erfaringer for faldgruber, og hvad den "rigtige" måde at gøre det på er?
Mvh.
/Benji
Giftes i Danmark
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Giftes i Danmark
Der er ingen 'faldgruber' ved at blive viet i DK frem for andre steder, men din forlovede skal have lovligt ophold i DK for at i kan søge om prøvelsesattest. Det har hun så, hvis hun har en Schengen-opholdstilladelse.
De danske myndigheder har check på at du ikke er gift til anden side, men din forlovede skal fremlægge bevis fra sit hjemlands myndigheder på at hun ikke er, og dette dokument skal legaliseres af de colombianske myndigheder (kan muligvis klares på ambassaden), og oversættes af en autoriseret translatør (dette sidste kan godt gøres i DK). Hvis ikke hun fremlægger en attest på sin personlige status (= at hun er ugift) sammen med sit pas, så vil i ikke kunne få en prøvelsesattest, og derfor ikke kunne blive viet.
Kravene er nogenlunde ens i hele Europa, og hvis i tager til Colombia, vil de se en attest fra dig på at du ikke er gift, ligeledes legaliseret og oversat. Du kan læse om, hvad legalisering er her:
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/Legalisering/
De danske myndigheder har check på at du ikke er gift til anden side, men din forlovede skal fremlægge bevis fra sit hjemlands myndigheder på at hun ikke er, og dette dokument skal legaliseres af de colombianske myndigheder (kan muligvis klares på ambassaden), og oversættes af en autoriseret translatør (dette sidste kan godt gøres i DK). Hvis ikke hun fremlægger en attest på sin personlige status (= at hun er ugift) sammen med sit pas, så vil i ikke kunne få en prøvelsesattest, og derfor ikke kunne blive viet.
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/Legalisering/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG