giftes i DK eller Sydafrika? Civilstatus-brevets betydning?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
julie

giftes i DK eller Sydafrika? Civilstatus-brevets betydning?

Indlæg af julie » 26.05.2009 19:54:04

Hejsa, har et par spørgsmål:
- for at blive gift med min udenlandske kæreste i Danmark, skal han så have Schengen visa til Danmark eller til et andet Schengen land?
- hvordan bliver vi nemmest gift i Danmark hvis han har 3 måneders Schengen visa til Danmark, og har civilstatus-dokumentet fra hans kommune - men IKKE har stempel fra den danske ambassade derpå? For hvis han anmoder om det stempel, vil de jo nok afvise hans ansøgning, begrundet med mistanke om hensigt til at bosætte sig i Danmark?
-kan de trække Schengen visaet tilbage, hvis han efter at have fået det, henvender sig med civilstatusdokumentet?
- Kan der siges noget om, hvor længe det vil tage for ham at få den permanente opholdstilladelse, hvis vi bliver gift i Sydafrika (hans hjemland) (Han opfylder 24års-reglen og jeg 28års-reglen +øvrige betingelser som fremgår af jeres test).
Tak for hjælpen :)

sarachristiansen
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Re: giftes i DK eller Sydafrika? Civilstatus-brevets betydning?

Indlæg af sarachristiansen » 21.07.2009 12:42:19

Hej Julie.

Undre mig at du har haft dette indlæg inde siden Marts og ingen har reageret;)

Nå men det lyder til at vi to er lidt i samme situation. Jeg har også en kæreste som er fra Sydafrika (Cape Town). Han er 32, jeg 26.

Kort fortalt: vi var igang med at søge arb.tilladelse, men valgte at annullere den - det har taget 3 uger.
Men nu skal vi så igang med at ansøge om schengen-visum fordi vi gerne vil vies når han kommer herop og derefter søge om FS.

Grunden til at vi venter lidt med at søge om schengen-Visum er, at timingen skal passe med dokumentationspapirene fra SA. Det kan jo tage op til 4 mdr. at få papirene, som beviser at min kæreste er ugift, udleveret. - Vi skal jo gerne nå at få de papirer inden hans visum udløber.

Du stiller rigtig mange spg på de indlæg. - blir sgu helt forvirret ;-)

Som jeg har forstået det skal dokumentet igennem 3 trin:

1.Skal din kæreste bestille det dokument på et lokalt kontor - der skal være underskrift på som beviser 2 ting: 1 - at oplysningen om hans "marriage status" er korrekt og 2: at det kontor, der underskriver dokumentet er kompetente til dette.

2. Din kæreste skal fordi Udlændingeministeriet (Ministry og foreign affairs) og de skal så underskrive og dokumentere at de oplysninger som allererede er derpå er godkendte (verified)

3. Til sidst skal dokumentet fordi den danske ambasade i SA, hvor de skal give den sidste underskrift og godkendelse at alle oplysninger er korrekte og lavet at kompetente og lovlige "kontorer".

Når i har det brev, jeres pas (m. visum-/opholdstilladelse), og dåbs-/fødselsattest med jer på vielseskontoret i den kommune hvor du bor, så er i klar til at få et "prøvelsesbevis" og blive viet. Ps: for god ordens skyld, medbringe heller også flybilletten.

Håber du kunne bruge det til noget..... eller måske i allerede i blevet gift? ;-) I så fald tager jeg meget gerne imod råd og vejledning.

mvh. Sara, Århus.

Besvar