Ægteskab med en au pair fra Filippinerne

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
brackfridaybunduru
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.08.2023 17:52:18

Ægteskab med en au pair fra Filippinerne

Indlæg af brackfridaybunduru » 07.08.2023 18:27:21

Hej ÆUG,

Jeg er i tvivl om hvor man skal starte.

Kort om os
Jeg mødte for lidt over to års tid siden min nuværende kæreste, en Filippiner, der dengang var Aupair i Danmark. Hun er nu au pair i Sverige, og vil forsøge at rykke til Holland eller Norge derefter. Vi har brugt stortset hver weekend imens hun var i Danmark sammen, men hendes værtsfamilie i Sverige holder hende hjemme alt udover ferieperioderne. Vi har derfor kun ses to uger i år.
Jeg er en mand på 31 år, og hun er 23 år. Der går næsten et år til hun fylder 24, som reglerne kræver.

Jeg står i den situation at jeg synes man læser så mange ting på nettet, og jeg kan ikke helt finde hoved og hale i hvad rækkefølge man skal gøre tingene i.

Jeg havde forventet man blot kunne gå ned på rådhuset og blive gift, hvorefter man skulle stille sikkerheden på de 110k+.
Det virker til man skal have lov til at blive gift, og endda betale for at ansøge om at få lov til at gifte sig. Det er noget spøjs lovgivning vi har.

Nok brok, lad os rykke videre.
Det bliver måske lidt rodet, men for context giver jeg mine spørgsmål tal så de er nemmere at svare på.


Min situation
  • Jeg bor i en 44kvm 1 værelses lejlighed imens jeg leder efter en grund til at bygge et hus på.
  • Jeg kan stille garantien uden banklån
  • Jeg opfylder uddannelseskravet, min uddannelse er ligeledes på positivlisten - men har det nogen betydning at den er det? Det skal vel være hende, der har det for at kunne skippe at krav.
  • Jeg kan også forsørge os begge som det ser ud lige nu.
Problemerne kommer så ved de krav, jeg kan forstå der stilles til hende.


Hendes situation
  • Hun har ikke gennemført dansk prøve 1 imens hun var au pair i Danmark.
  • Hun har haft engelsk og jeg ved hun vil kunne bestå en sådan test/prøve.
  • Samtidig har hun heller ikke noget der minder om vores 1 årige videregående uddannelser. Hun har haft 2 år på technical vocational, men jeg tror ikke det er godkendt
1. Vil hun kunne bruge sin tid som au pair gældende som 3 års fuldtidsarbejde? Det tænker jeg personligt ikke at det gælder som.

2. Hvilke muligheder har vi for at giftes og lave familiesammenføring?

Mit arbejde betaler mig godt, og jeg har en central rolle i virksomheden. Det er grunden til jeg overhovedet overvejer de danske regler, da jeg ellers ville have flyttet til Sverige eller Tyskland. Dog ikke så godt, at det ikke kunne være fristende at overveje de 110k ikke skal indfryses i 10 år (minus de 50k man kan få tilbage efter dansk prøverne. Men nok til at jeg ikke kan få nær det samme i en anden virksomhed). Og her hælder jeg mest til Tyskland.

3. Kan jeg stadig gøre overstående uden at skifte job? Jeg kan arbejde remote det meste af tiden, og jeg ville i princippet godt kunne overnatte i nærheden hvis der er behov for jeg er på kontoret af og til. Vil dette anses som at jeg ikke har fjernet mit tilhørsforhold, hvis jeg ikke siger jobbet op?

4. Vi vil gerne undgå at hun skal sendes hjem, så hvordan skal alt gøres rigtigt med rækkefølge, ansøgninger, krav vi skal udfylde mv?

Vores plan havde været at giftes når hun fylder 24 næste år, hun ville gå igang med dansk kurserne med min hjælp, og efter de var i mål begynde at uddanne sig samt arbejde på deltid.
5. Vil hun i såfald blive godkendt til SU, eller ville dette tages fra den sikkerhed jeg stiller?

6. Hvad diplom kan hun bruge fra sin uddannelse for at vise hun kan engelsk?

7. Grundet hendes alder, er det så en fordel hvis hun får fundet en familie i Holland så vi kan forlænge visumet på denne måde?

8. Sidst, et spørgsmål vedr. at gifte sig med de store økonomiske forskelle, laver man en kontrakt/"prenup" inden eller hvad gør man? Lad os sige jeg lægger en stor udbetaling i et hus, og vi skilles om et par år - før hun overhovedet er begyndt at bidrage til lånet. På sigt vil det jo nok blive en noget mere fælles økonomi.

Reglerne virker så komplekse at vi begge føler os opgivende med tanken om det nogensinde kan lykkes.
På forhånd mange tak. Jeg håber der er lys for enden af tunellen.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Ægteskab med en au pair fra Filippinerne

Indlæg af mhg » 10.08.2023 05:53:12

1. Vil hun kunne bruge sin tid som au pair gældende som 3 års fuldtidsarbejde? Det tænker jeg personligt ikke at det gælder som.
* Nej, man får nemlig ikke arbejdstilladelse som au pair, og au pair er dermed ikke arbejde ‘på normale lønvilkår’.

2. Hvilke muligheder har vi for at giftes og lave familiesammenføring?
*Samme som alle andre, hvis I venter til hendes au pair-kontrakt er tæt på udløb. Den bortfalder jo, hvis I bliver gift. Hvis I benytter EU-reglerne (du bliver grænsegænger/arbejder hjemmefra i EU-landet) behøver I ikke vente med at blive gift og søge fs, til hun fylder 24 (efter danske regler kan I godt blive gift, men IKKE søge fs før 6 mdr. før hun fyldet 24). Når hun pt bor i Sverige, kunne I evt. blive gift der, hvor der alligevel ingen 24-års-regler er.

Mit arbejde betaler mig godt, og jeg har en central rolle i virksomheden. Det er grunden til jeg overhovedet overvejer de danske regler, da jeg ellers ville have flyttet til Sverige eller Tyskland. Dog ikke så godt, at det ikke kunne være fristende at overveje de 110k ikke skal indfryses i 10 år (minus de 50k man kan få tilbage efter dansk prøverne. Men nok til at jeg ikke kan få nær det samme i en anden virksomhed). Og her hælder jeg mest til Tyskland.

3. Kan jeg stadig gøre overstående uden at skifte job? Jeg kan arbejde remote det meste af tiden, og jeg ville i princippet godt kunne overnatte i nærheden hvis der er behov for jeg er på kontoret af og til. Vil dette anses som at jeg ikke har fjernet mit tilhørsforhold, hvis jeg ikke siger jobbet op?
*Ja, man kan få fs efter EU-reglerne, hvis man er grænsependler. Man skal blot overnatte minimum 4 ud af 7 nætter (må gerne være i ‘klumper’, men der skal holdes regnskab) i EU-landet.

4. Vi vil gerne undgå at hun skal sendes hjem, så hvordan skal alt gøres rigtigt med rækkefølge, ansøgninger, krav vi skal udfylde mv?
*Som skrevet overfor: blive gift lige omkring det tidspunkt, hvor hendes kontrakt udløber. Så kan I med en vielsesattest og et endnu ikke udløbet visum rejse til Tyskland, hvor du har sørget for en bolig. Den må gerne være tidsbegrænset, der er ingen særlige krav til størrelse, du må bo i et bofællesskab (WG) eller på en helårscamping, i en husbåd mv. I skal blot kunne bo der mindst tre måneder som registrerede på adressen. Husk at tegne en rejsesygeforsikring, der kan forlænges, og husk at du som grænsegænger skal søge om sygesikring for dig selv, som kan udvides til at dække din ægtefælle (betingelse for tysk EU-opholdskort). Du vælger fx TK-Krankenkasse (https://www.tk.de/techniker?tkcm=ab ) :
https://pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/

“Sygesikring for grænsependlere til Danmark. Som grænsependler med bopæl i Tyskland og som udelukkende arbejder i Danmark er man almindeligvis sygeforsikret i arbejdsgiverens kommune i Danmark. Man søger om dokument E106 (PD S 1) på hjemmesiden www.borger.dk, som så afleveres til den lovpligtige sygekasse i Tyskland.”

Det tager nogen tid, før sygesikringskortet kommer på plads, men en kvittering for din ægtefælles ansøgning kan bruges ved ansøgning om opholdskort.

Vores plan havde været at giftes når hun fylder 24 næste år, hun ville gå igang med dansk kurserne med min hjælp, og efter de var i mål begynde at uddanne sig samt arbejde på deltid.
5. Vil hun i såfald blive godkendt til SU, eller ville dette tages fra den sikkerhed jeg stiller?
*SU er ikke en af de ydelser, som trækkes fra en evt. sikkerhedsstillelse. Man får dog IKKE SU til danskkurser.

6. Hvad diplom kan hun bruge fra sin uddannelse for at vise hun kan engelsk?
Godkendte engelskprøver ser du her:
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... 2603084A91

7. Grundet hendes alder, er det så en fordel hvis hun får fundet en familie i Holland så vi kan forlænge visumet på denne måde?
*Hvis du kan bo i Tyskland en periode på 3-4 mdr. vil det være langt den letteste vej. Derefter flytter I til DK på EU-reglerne igen.
Læs her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

8. Sidst, et spørgsmål vedr. at gifte sig med de store økonomiske forskelle, laver man en kontrakt/"prenup" inden eller hvad gør man? Lad os sige jeg lægger en stor udbetaling i et hus, og vi skilles om et par år - før hun overhovedet er begyndt at bidrage til lånet. På sigt vil det jo nok blive en noget mere fælles økonomi.
*Ja, få lavet en ægtepagt, som I begge skriver under på. Der er mange muligheder, bl.a. kan man lave en, som gradvist giver den anden ægtefælle større og større andel i det, der forhåbentlig bliver til en fælles formue.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

brackfridaybunduru
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.08.2023 17:52:18

Re: Ægteskab med en au pair fra Filippinerne

Indlæg af brackfridaybunduru » 13.08.2023 09:56:19

Hej mhg. Mange tak for de overskuelige svar på mine spørgsmål. Det giver noget håb!

Jeg håber det er okay at jeg har lidt opfølgende spørgsmål. Jeg har også lige læst "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" inde på "Ophold efter EU-regler".

1. Du nævner vi kunne gifte os i Sverige lige inden hendes kontrakt udløber.
Vil det ikke være en fordel for os at gifte os i Tyskland i stedet for at undgå evt. ekstra papirarbejde?
Og skal en ægtepagt indgåes inden ægteskabet i EU landet?

2. Hvad gør man for at blive gift i Sverige/Tyskland? Skal man ansøge og hvor gør man dette? Og er det blot på rådhuset som i Danmark?

3. Hvad slags dokumentation skal jeg bruge til overnatning i DK / Tyskland? Er google timeline nok, eller skal jeg føre journal? Ang. klumper, vil det sige jeg godt må overnatte i Danmark i f.eks. 5 dage til en arbejdsuge, og derefter i Tyskland i 14?

4. Ift. sygesikring igennem f.eks. TK-Krankenkasse, hvordan dokumenterer jeg så at jeg er tidligere sygesikret i Danmark? Man kan af gode grunde ikke vælge danmark som tidligere selskab.

5. Hvordan med skat? Behøves jeg ændre noget når jeg ikke skifter job? Udover at melde udflytning til borger.dk / skat. På Pendlerinfo synes jeg det ligner, at jeg selv skal beregne min danske skat, og selv betale den. Skal jeg også betale skat i Tyskland?

6. Kan hun begynde på en eller anden del af Dansk kurserne imens vi bor i Tyskland?

7. Grunden til at vi vil gifte os er netop for at kunne bo sammen og være partnere. Stod valget der, ville vi hellere undgå det. Men er det korrekt forstået at det er den eneste måde vi kan bo sammen i Danmark på? Jeg er med på vi godt kunne få et partner-visum i Sverige og sikkert også Tyskland.

8. Skal vi vente på at de 3 måneder er overstået i EU landet på at søge om ophold efter EU regler i Danmark? Her tænker jeg ifbm. behandlingstid, men samtidig vil en ansøgning fra første dag i Tyskland måske lugte lidt af at vi prøver at omgå de danske regler. Vi vil gerne undgå at bo i Tyskland længere end nødvendigt.

9. Vil hun få adgang til dansk sygesikring fra vi flytter tilbage til Danmark? Og her vil hun vel allerede have lov til at uddanne sig / arbejde.

Sidst, er der en god A til Z guide til hvad man skal gøre, hvordan og i hvilken rækkefølge man gør tingene hvis man vil bruge EU reglerne i Tyskland? Eller en kilde til rådgivning der ikke er så spredt?
Og så er der også noget af en sprogudfordring vedr. Tysk. Jeg kan godt se Sverige vil være nemmere her, men ikke ift. mit arbejde. Så skulle det være hvis der er andre fordele (mindre papirarbejde) at det kunne være relevant.

Tusinde mange tak for dine svar og tid. Det gør det hele meget mere overskueligt.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Ægteskab med en au pair fra Filippinerne

Indlæg af mhg » 14.08.2023 13:42:13

. Du nævner vi kunne gifte os i Sverige lige inden hendes kontrakt udløber.
Vil det ikke være en fordel for os at gifte os i Tyskland i stedet for at undgå evt. ekstra papirarbejde?
Og skal en ægtepagt indgåes inden ægteskabet i EU landet?
*Njah, det er relativt let at få en udenlandsk vielse som er sket i et EU-land anerkendt i Tyskland, og som ikke-svenske kan I få et ‘vigselbevis’ på svensk og engelsk, og dette behøver ikke oversættelse. Derimod skal alle de papirer, I skal bruge for at kunne blive viet oversættes til tysk og have apostille.

I kan sådan set også blive viet i Danmark, da det jo ikke er forbudt at gifte sig med en udlænding under 24, det er kun i forhold til familiesammenføring, de 24 år er en hindring. I kan så få en vielsesattest på dansk og engelsk, og DK er tilfreds med engelsksprogede dokumenter, de behøver ikke oversættelse.
Du skal under alle omstændigheder skaffe dig en civilstandsattest, hvis du vil vies i udlandet, eller en prøvelsesattest, hvis I vil vies i Danmark:
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... iftes-i-dk
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... i-udlandet

Og i betragtning af at en anden bruger herinde er løbet ind i et stort problem i forhold til at få en civilstandsattest vristet ud af Familieretshuset, fordi den forlovede er udlænding, og de vil vies i udlandet, kan det være nemmest at arrangere at blive viet i DK.

For filippinere gælder, at de skal have en ‘CENOMAR’ (også kendt som ‘det blå bånd’), som er den filippinske udgave af civilstandsattesten, og den skal være forsynet med apostille. Hvis din forlovede ikke har en med, må hun få den skaffet, nok nemmest via et familiemedlem i Filippinerne. Din forlovede skal yderligere skaffe et ‘Äktenskapscertifikat’ fra Sverige, fordi hun har boet der.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 07100.html

Ægtepagt kan indgås når som helst, men det er sikrest at gøre det inden vielsen. I skal begge skrive under, da det jo er en ‘pagt’, dvs. aftale mellem jer to.


2. Hvad gør man for at blive gift i Sverige/Tyskland? Skal man ansøge og hvor gør man dette? Og er det blot på rådhuset som i Danmark?
*Ja, man skal ansøge, og ja, man kan blive borgerligt viet, I Tyskland er KUN borgerlige vielser hos ’Standesamt’ gyldige. I Sverige kan man blive i visse tilfælde også blive religiøst viet. Men som nævnt kan I jo vælge vielse i DK, den vil blive anerkendt i Tyskland uden problemer.

Tyskland:
https://www.germany.info/us-de/service/ ... de/1216886

Sverige:
https://skatteverket.se/servicelankar/t ... 12a4d.html


3. Hvad slags dokumentation skal jeg bruge til overnatning i DK / Tyskland? Er google timeline nok, eller skal jeg føre journal? Ang. klumper, vil det sige jeg godt må overnatte i Danmark i f.eks. 5 dage til en arbejdsuge, og derefter i Tyskland i 14?
*Det afhænger af, hvordan du kommer over grænsen (mellem DK-Sverige kan man bruge BroBizzz), men den dokumentation man normalt samler er: boner på dagligvareindkøb i bopælslandet (altså her evt. Tyskland) med betalingskort, endelig IKKE kontantindkøb, for de kan ikke kobles til din person, lejekontrakt og bankkontoudtog som bevis for betaling af husleje, endelig IKKE noget med dags-dato-kvitteringer, tilmelding til internet, hvis relevant (du kan også købe dig/jer et tysk taletids-simkort i Netto, Aldi, Rewe eller andre supermarkeder, og skaffe dig internetforbindelse på den måde, langt det letteste og billigste), evt. kopier af recepter på medicin som bevis for lægebesøg og i det hele taget alt, som viser at man har en dagligdag i landet. Få en bankkonto, for ‘optankning’ af dit taletidskort kræver tysk bankkonto, og formodentlig vil udlejer også sætte pris på at få sin huslejebetaling via tysk bank.
Og ja, du kan godt have et system med at overnatte 5 gange i DK, hvis du derefter overnatter 14 gange i Tyskland, og på den måde regelmæssigt tilbringer de fleste nætter i Tyskland.

4. Ift. sygesikring igennem f.eks. TK-Krankenkasse, hvordan dokumenterer jeg så at jeg er tidligere sygesikret i Danmark? Man kan af gode grunde ikke vælge danmark som tidligere selskab.
*Det er til det brug, du skal skaffe dig dokument E106 (PD S 1) på hjemmesiden www.borger.dk, den afleverer du til den lovpligtige sygekasse i Tyskland.

5. Hvordan med skat? Behøves jeg ændre noget når jeg ikke skifter job? Udover at melde udflytning til borger.dk / skat. På Pendlerinfo synes jeg det ligner, at jeg selv skal beregne min danske skat, og selv betale den. Skal jeg også betale skat i Tyskland?
*Nej, du skal godt nok have et tysk skattenummer, men du skal ikke betale skat, hvis din indkomst stammer fra DK. Hvis du har den samme danske arbejdsgiver som før flytning, betaler du slet og ret kildeskat som hidtil, og arbejdsgiver sørger for at trække det inden udbetaling af lønnen, ingen problemer i det.

6. Kan hun begynde på en eller anden del af Dansk kurserne imens vi bor i Tyskland?
*Næppe, men hun kan øve på det, hun kan finde on-line.

7. Grunden til at vi vil gifte os er netop for at kunne bo sammen og være partnere. Stod valget der, ville vi hellere undgå det. Men er det korrekt forstået at det er den eneste måde vi kan bo sammen i Danmark på? Jeg er med på vi godt kunne få et partner-visum i Sverige og sikkert også Tyskland.
*Eftersom I ikke har boet sammen mindst ca. 18 mdr., vil I ikke kunne få opholdskort til din forlovede efter EU-reglerne. I Sverige ville I muligvis kunne få opholdstilladelse til din forlovede som kæreste, men du skal forinden være flyttet til Sverige, og din forlovede vil formodentlig skulle søge fra Filippinerne - hun kan jo selvsagt ikke søge, mens hun er i sin au pair-stilling. Hvis det lykkes at få en sådan opholdstilladelse, vil I kunne flytte til DK efter EU-regler, når du har boet i Sverige i mindst tre måneder

8. Skal vi vente på at de 3 måneder er overstået i EU landet på at søge om ophold efter EU regler i Danmark? Her tænker jeg ifbm. behandlingstid, men samtidig vil en ansøgning fra første dag i Tyskland måske lugte lidt af at vi prøver at omgå de danske regler. Vi vil gerne undgå at bo i Tyskland længere end nødvendigt.
*Det er ikke let at bevise sit mindst tre måneder lange ophold, før man har haft det, så det vil være formålsløst at søge på forhånd. Sagsbehandlingstiden er godt nok ikke lynhurtig, men hvis I har alt på det rene, kan I flytte efter at du har boet 93 døgn i Tyskland (93 døgn, fordi ophold på 90 døgn eller kortere ikke kræver tilmelding), og til den tid har din ægtefælle sandsynligvis fået sit tyske opholdskort, og kan dermed frit rejse ind i DK og opholde sig lovligt indtil 90 dage. I søger så om dansk EU-opholdskort til hende snarest muligt, og vedlægger dokumentationen for opholdet i Tyskland.

9. Vil hun få adgang til dansk sygesikring fra vi flytter tilbage til Danmark? Og her vil hun vel allerede have lov til at uddanne sig / arbejde.
*Nja, det tager jo lidt tid at få det på plads. I princippet har hun adgang, men kan ikke bevise det, men kvittering for ansøgning om opholdskort vil i mange tilfælde kunne accepteres. Det samme gælder med uddannelse og arbejde, i princippet har hun rettighederne, så snart ansøgning om opholdskort er afleveret, men ikke alle arbejdsgivere er villige til at ansætte en udlænding, som ikke har et opholdskort endnu. Det kan tage alt fra få uger til 3 måneder at få kortet i hænde.

Sidst, er der en god A til Z guide til hvad man skal gøre, hvordan og i hvilken rækkefølge man gør tingene hvis man vil bruge EU reglerne i Tyskland? Eller en kilde til rådgivning der ikke er så spredt?
Og så er der også noget af en sprogudfordring vedr. Tysk. Jeg kan godt se Sverige vil være nemmere her, men ikke ift. mit arbejde. Så skulle det være hvis der er andre fordele (mindre papirarbejde) at det kunne være relevant.
*En bruger her har skrevet en vejledning til Flensborg:
https://forum.aegteskabudengraenser.dk/ ... hp?t=23283
Og en mere officiel er her:
https://arbejdeiudlandet.dk/bo-og-arbejde-i-tyskland/

Der er ikke mindre papirarbejde ved at flytte til Sverige end ved at flytte til Tyskland, og personligt oplevede jeg processen som ret strømlinet og hurtig - Vi boede i Hamborg. Flensborg havde for en del år siden ry for at være tvære og uvillige til at acceptere at EU-reglerne gjaldt, men det er der rettet op på.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar