. Du nævner vi kunne gifte os i Sverige lige inden hendes kontrakt udløber.
Vil det ikke være en fordel for os at gifte os i Tyskland i stedet for at undgå evt. ekstra papirarbejde?
Og skal en ægtepagt indgåes inden ægteskabet i EU landet?
*Njah, det er relativt let at få en udenlandsk vielse som er sket i et EU-land anerkendt i Tyskland, og som ikke-svenske kan I få et ‘vigselbevis’ på svensk og engelsk, og dette behøver ikke oversættelse. Derimod skal alle de papirer, I skal bruge for at kunne blive viet oversættes til tysk og have apostille.
I kan sådan set også blive viet i Danmark, da det jo ikke er forbudt at gifte sig med en udlænding under 24, det er kun i forhold til familiesammenføring, de 24 år er en hindring. I kan så få en vielsesattest på dansk og engelsk, og DK er tilfreds med engelsksprogede dokumenter, de behøver ikke oversættelse.
Du skal under alle omstændigheder skaffe dig en civilstandsattest, hvis du vil vies i udlandet, eller en prøvelsesattest, hvis I vil vies i Danmark:
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... iftes-i-dk
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... i-udlandet
Og i betragtning af at en anden bruger herinde er løbet ind i et stort problem i forhold til at få en civilstandsattest vristet ud af Familieretshuset, fordi den forlovede er udlænding, og de vil vies i udlandet, kan det være nemmest at arrangere at blive viet i DK.
For filippinere gælder, at de skal have en ‘CENOMAR’ (også kendt som ‘det blå bånd’), som er den filippinske udgave af civilstandsattesten, og den skal være forsynet med apostille. Hvis din forlovede ikke har en med, må hun få den skaffet, nok nemmest via et familiemedlem i Filippinerne. Din forlovede skal yderligere skaffe et ‘Äktenskapscertifikat’ fra Sverige, fordi hun har boet der.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 07100.html
Ægtepagt kan indgås når som helst, men det er sikrest at gøre det inden vielsen. I skal begge skrive under, da det jo er en ‘pagt’, dvs. aftale mellem jer to.
2. Hvad gør man for at blive gift i Sverige/Tyskland? Skal man ansøge og hvor gør man dette? Og er det blot på rådhuset som i Danmark?
*Ja, man skal ansøge, og ja, man kan blive borgerligt viet, I Tyskland er KUN borgerlige vielser hos ’Standesamt’ gyldige. I Sverige kan man blive i visse tilfælde også blive religiøst viet. Men som nævnt kan I jo vælge vielse i DK, den vil blive anerkendt i Tyskland uden problemer.
Tyskland:
https://www.germany.info/us-de/service/ ... de/1216886
Sverige:
https://skatteverket.se/servicelankar/t ... 12a4d.html
3. Hvad slags dokumentation skal jeg bruge til overnatning i DK / Tyskland? Er google timeline nok, eller skal jeg føre journal? Ang. klumper, vil det sige jeg godt må overnatte i Danmark i f.eks. 5 dage til en arbejdsuge, og derefter i Tyskland i 14?
*Det afhænger af, hvordan du kommer over grænsen (mellem DK-Sverige kan man bruge BroBizzz), men den dokumentation man normalt samler er: boner på dagligvareindkøb i bopælslandet (altså her evt. Tyskland) med betalingskort, endelig IKKE kontantindkøb, for de kan ikke kobles til din person, lejekontrakt og bankkontoudtog som bevis for betaling af husleje, endelig IKKE noget med dags-dato-kvitteringer, tilmelding til internet, hvis relevant (du kan også købe dig/jer et tysk taletids-simkort i Netto, Aldi, Rewe eller andre supermarkeder, og skaffe dig internetforbindelse på den måde, langt det letteste og billigste), evt. kopier af recepter på medicin som bevis for lægebesøg og i det hele taget alt, som viser at man har en dagligdag i landet. Få en bankkonto, for ‘optankning’ af dit taletidskort kræver tysk bankkonto, og formodentlig vil udlejer også sætte pris på at få sin huslejebetaling via tysk bank.
Og ja, du kan godt have et system med at overnatte 5 gange i DK, hvis du derefter overnatter 14 gange i Tyskland, og på den måde regelmæssigt tilbringer de fleste nætter i Tyskland.
4. Ift. sygesikring igennem f.eks. TK-Krankenkasse, hvordan dokumenterer jeg så at jeg er tidligere sygesikret i Danmark? Man kan af gode grunde ikke vælge danmark som tidligere selskab.
*Det er til det brug, du skal skaffe dig dokument E106 (PD S 1) på hjemmesiden
www.borger.dk, den afleverer du til den lovpligtige sygekasse i Tyskland.
5. Hvordan med skat? Behøves jeg ændre noget når jeg ikke skifter job? Udover at melde udflytning til borger.dk / skat. På Pendlerinfo synes jeg det ligner, at jeg selv skal beregne min danske skat, og selv betale den. Skal jeg også betale skat i Tyskland?
*Nej, du skal godt nok have et tysk skattenummer, men du skal ikke betale skat, hvis din indkomst stammer fra DK. Hvis du har den samme danske arbejdsgiver som før flytning, betaler du slet og ret kildeskat som hidtil, og arbejdsgiver sørger for at trække det inden udbetaling af lønnen, ingen problemer i det.
6. Kan hun begynde på en eller anden del af Dansk kurserne imens vi bor i Tyskland?
*Næppe, men hun kan øve på det, hun kan finde on-line.
7. Grunden til at vi vil gifte os er netop for at kunne bo sammen og være partnere. Stod valget der, ville vi hellere undgå det. Men er det korrekt forstået at det er den eneste måde vi kan bo sammen i Danmark på? Jeg er med på vi godt kunne få et partner-visum i Sverige og sikkert også Tyskland.
*Eftersom I ikke har boet sammen mindst ca. 18 mdr., vil I ikke kunne få opholdskort til din forlovede efter EU-reglerne. I Sverige ville I muligvis kunne få opholdstilladelse til din forlovede som kæreste, men du skal forinden være flyttet til Sverige, og din forlovede vil formodentlig skulle søge fra Filippinerne - hun kan jo selvsagt ikke søge, mens hun er i sin au pair-stilling. Hvis det lykkes at få en sådan opholdstilladelse, vil I kunne flytte til DK efter EU-regler, når du har boet i Sverige i mindst tre måneder
8. Skal vi vente på at de 3 måneder er overstået i EU landet på at søge om ophold efter EU regler i Danmark? Her tænker jeg ifbm. behandlingstid, men samtidig vil en ansøgning fra første dag i Tyskland måske lugte lidt af at vi prøver at omgå de danske regler. Vi vil gerne undgå at bo i Tyskland længere end nødvendigt.
*Det er ikke let at bevise sit mindst tre måneder lange ophold, før man har haft det, så det vil være formålsløst at søge på forhånd. Sagsbehandlingstiden er godt nok ikke lynhurtig, men hvis I har alt på det rene, kan I flytte efter at du har boet 93 døgn i Tyskland (93 døgn, fordi ophold på 90 døgn eller kortere ikke kræver tilmelding), og til den tid har din ægtefælle sandsynligvis fået sit tyske opholdskort, og kan dermed frit rejse ind i DK og opholde sig lovligt indtil 90 dage. I søger så om dansk EU-opholdskort til hende snarest muligt, og vedlægger dokumentationen for opholdet i Tyskland.
9. Vil hun få adgang til dansk sygesikring fra vi flytter tilbage til Danmark? Og her vil hun vel allerede have lov til at uddanne sig / arbejde.
*Nja, det tager jo lidt tid at få det på plads. I princippet har hun adgang, men kan ikke bevise det, men kvittering for ansøgning om opholdskort vil i mange tilfælde kunne accepteres. Det samme gælder med uddannelse og arbejde, i princippet har hun rettighederne, så snart ansøgning om opholdskort er afleveret, men ikke alle arbejdsgivere er villige til at ansætte en udlænding, som ikke har et opholdskort endnu. Det kan tage alt fra få uger til 3 måneder at få kortet i hænde.
Sidst, er der en god A til Z guide til hvad man skal gøre, hvordan og i hvilken rækkefølge man gør tingene hvis man vil bruge EU reglerne i Tyskland? Eller en kilde til rådgivning der ikke er så spredt?
Og så er der også noget af en sprogudfordring vedr. Tysk. Jeg kan godt se Sverige vil være nemmere her, men ikke ift. mit arbejde. Så skulle det være hvis der er andre fordele (mindre papirarbejde) at det kunne være relevant.
*En bruger her har skrevet en vejledning til Flensborg:
https://forum.aegteskabudengraenser.dk/ ... hp?t=23283
Og en mere officiel er her:
https://arbejdeiudlandet.dk/bo-og-arbejde-i-tyskland/
Der er ikke mindre papirarbejde ved at flytte til Sverige end ved at flytte til Tyskland, og personligt oplevede jeg processen som ret strømlinet og hurtig - Vi boede i Hamborg. Flensborg havde for en del år siden ry for at være tvære og uvillige til at acceptere at EU-reglerne gjaldt, men det er der rettet op på.