Amerikans kvinde og Dansk mand

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pete212b
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14.12.2022 19:38:40

Amerikans kvinde og Dansk mand

Indlæg af pete212b » 14.12.2022 19:53:24

Hej ÆUG,

jeg fandt dette forum ved en tilfældighed og håber i kan være til hjælp omkring min kæreste og jegs situation:

Hun er Amerikansk statsborger og jeg er Dansk. Vi mødtes tilfældigt i Danmark og blev forelskede i mens hun var på turistvisum.
Det vil sige vi har kendt hinanden i omkring 3 måneder, da hun kom til Danmark i starten af Oktober, og at vi mødtes første gang herefter.
Længe skulle der ikke gå før vi blev kærester og nu er situationen den, at hendes visum står til at udløbe pr. 31/12 - 22
Hun er 25 og jeg er 21.
Hun er uddannet sygeplejerske fra USA og jeg selv arbejder i Forsvaret.



Mine spørgsmål jeg håber at kunne få svar på er listet herunder.

Hvilke muligheder har vi får at starte et liv sammen i Danmark?

Skal vi gifte os her i Danmark for at opnå en opholdstilladelse og kan der fraviges fra 24 års kravet til en sag som vores?

Hvis vi det er nødvendigt at blive gift, skal det så gøres imens hun opholder sig i Danmark på turistvisum?

Kan det passe at det tager op til 1,5 år at få godkendt hendes Universitetsuddannelse fra USA hos styrelsen for patientsikkerhed i Danmark mhp. at hun opnår en Dansk sygeplejelicens, i en tid hvor der er høj efterspørgsel på sygeplejersker?

De bedste hilsner

mhg
Indlæg: 289
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Amerikans kvinde og Dansk mand

Indlæg af mhg » 17.01.2023 16:20:36

Når I ikke har kendt hinanden længere end nogle få måneder, og ikke har levet sammen i lovens forstand (tilmeldt folkeregisteret), vil I skulle giftes for at kunne få familiesammenføring. Og ja, det kan man blive på turistvisum.

HVIS din kæreste taler godt dansk og kan få anerkendt sin uddannelse, vil hun kunne få opholdstilladelse i hht. 'positivlisten' og altså uden hensyn til 24-årsreglen.
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... uddannelse
men som du selv er inde på, kan det tage lang tid at få autorisationen på plads.

Hvis du har mulighed for at blive udstationeret i et andet EU-land i en periode på mindst 3 måneder, vil I som ægtepar kunne få fs såvel i det EU-land som i DK efter EU-reglerne, hvor der ikke er en 24-årsregel og ej heller krav til danskkundskaber. Læs her:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar