Giftes online

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 27.06.2022 11:30:18

Du konstaterer lakonisk, at der er praksis for, at udenlandske ægteskaber ikke anerkendes hvis parterne ikke var fysisk til stede ved selve vielsesmyndigheden.

Ved du hvilken myndighed, der har underkendt et sådant ægteskab, så jeg kan søge indsigt i afgørelsen?

Pkt. 3.4 i den danske vejledning som du henviser til, vedrører ikke anerkendelse af udenlandske ægteskaber, som jo er omdrejningspunktet for mit spørgsmål, men derimod vielser der foretages i Danmark.

Stadig ser jeg ikke, at der juridisk skulle være noget til hindre for, at de processer som du henviser til i Vejledning kan klares digitalt, ligesom ægteskabsbogen også kan være digital. Hele afsnittet du henviser til starter endda med "Kommunen kan selv tilrettelægge, hvordan vielsen skal foregå eventuelt i samarbejde med parterne." - Jeg er klar over, at dette normalt vedrører vielser på alternative lokationer, men ikke at dette nødvendigvis udlukker vielser fortaget online.

Det relevante afsnit i vejledningen må være 9. om anerkendelse af udenlandske ægteskaber og partnerskaber mellem to personer af samme køn, særligt 9.3.2. Her ser jeg kun, at der henvises til parterne - som i dem der vies med hinanden.

... du henviser til et eksempel fra USA. Men her kan vielser netop gyldigt indgås online.

...Engelsk retsstilstand er irrelevant.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 27.06.2022 12:48:21

Måske burde I snarere koncentrere jer om at søge visum til din forlovede igen? Det fremgår ikke af din historie, hvorfor der blev givet afslag på visum tidligere.

Thailændere har sædvanligvis ikke svært ved at få visum, når det handler om at besøge kærester eller familiemedlemmer. Men et krav er, at man har mødtes inden for de seneste 12 måneder, når det handler om kærester. Så hvis du fx ikke har set din forlovede i de seneste 12 måneder, så kunne en løsning være, at du rejser til Thailand for at besøge hende, og dernæst søger hun så om visum til Danmark. Og så kan I gifte jer på helt normal vis i Danmark.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 27.06.2022 13:01:36

P.S. Jeg har som tidligere nævnt kendskab til nogen, som har indgået online ægteskab hos en amerikansk myndighed, mens de selv opholdt sig i Hongkong og Danmark. Det blev underkendt af de danske myndigheder, og det gav dem store problemer med så at blive gift "rigtigt" i forhold til de danske myndigheder, for en stor del af verden mente jo, at de allerede VAR gift, og derfor kunne de ikke bare sådan lige gifte sig igen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes online

Indlæg af mh1 » 27.06.2022 14:47:28

@ Crosscut, du efterlyste praksis, og andre landes praksis er relevant, netop fordi det handler om indgåelse af ægteskab udenfor Danmark.

Desuden af kriterierne for at anerkende et ægteskab, som indgås i udlandet på anden vis end den danske (parterne fysisk til stede, vielsesmyndighed og mindst to vidner ligeså) at det ikke må stride mod grundlæggende danske retsprincipper. Et af disse principper er, at en gyldig vielse kun kan finde sted, hvis parterne samtidigt er fysisk tilstede.

Kravet til en vielsesmyndighed er ikke absolut, idet der i visse lande for visse af landets borgere ikke kræves nogen giftefoged, men så absolut parternes og vidnernes samtidige tilstedeværelse, og anerkendelse af et sådant ægteskab kan tage et par år (kendskab til sag).

Det relevante sted at indhente oplysning om praksis er Ankestyrelsen, som dog kun har én tilgængelig sag, der vedrører vielse i udlandet: https://ast.dk/afgorelser/principafgore ... f7959fac67
mh
Rådgiver for ÆUG

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 27.06.2022 15:53:21

@Skaanebo

Jeg har besøgt hende i Thailand i april måned. Vi søgte i den forbindelse om turistvisum til hende, men det blev afvist, da man troede, at vi kun havde kendt hinanden 5 dage. Vi burde tydeligt have skrevet, at vi har været i dagligt kontakt i over et år.

Det bliver muligvis til, at vi forsøger os med et nyt turistvisum. Jeg rejser til Thailand igen til august. Her vil vi også blive traditionelt viet i Thailand (uden retskraft).

Den sag du har kendskab til, forstår jeg som om, at parterne der indgik ægteskab, netop ikke var til stede fysisk sammen da vielsen fandt sted. Det er naturligvis klart, at det ægteskab ikke anerkendes i Danmark. Min tanke var jo den, at jeg ville være sammen med hende fysisk i Thailand, mens vi blev gift. Men jeg vil først være sikker på, at online ægteskab anerkendes i Danmark - hvilket det muligvis ikke gør.

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 27.06.2022 16:05:29

@ mh

Jeg har som tidligere nævnt, konkrete planer om at indgå ægteskab via myndighed i USA online, hvilket vil være gyldigt efter US ret. Spørgsmålet er om dette anerkendes i Danmark, hvorfor jeg ikke ser retstilstanden i England som relevant.

En sådan vielse tilbydes fx af marryfromhome.com

De kriterier som du remser op, om vidner etc. opfyldes via denne tjeneste. Tilbage står udelukkende forståelsen af, at parterne er samtidig tilstede.

Jeg fandt en gammel vejledning om anerkendelse af udenlandske vielser tilbage fra 2009 (historisk). Heraf fremgår, at vielse ikke kan ske via. fx telefon eller anden transmission.

Tænker jeg nu bare venter på svar fra Familieretshuset. De kan så få lov til at slå det sidste søm i den kiste.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 09.10.2022 08:09:48

Crosscut skrev:
25.06.2022 07:52:30
Det er rigtigt.

Tak for hjælpen.

Jeg skrev i går til Familieretshuset, så må jeg se om de kan svare på spørgsmålet.
Fik du noget svar fra Familieretshuset?

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 15.12.2022 14:43:41

skaanebo skrev:
09.10.2022 08:09:48
Crosscut skrev:
25.06.2022 07:52:30
Det er rigtigt.

Tak for hjælpen.

Jeg skrev i går til Familieretshuset, så må jeg se om de kan svare på spørgsmålet.
Fik du noget svar fra Familieretshuset?
Hej

Ja, det gjorde jeg, det lød som følgende:
"Familieretshuset er vejledende myndighed for andre offentlige myndigheder på spørgsmålet om, hvorvidt et ægteskab indgået i udlandet kan anerkendes i Danmark.
Vi kan derfor ikke svare dig som privat person vedr. dit ægteskab. Du skal henvende dig hos din kommune/din seneste bopælskommune i Danmark.
Generelt kan vi oplyse, at vi ikke anerkender ægteskaber indgået online, uanset om ægteskabet er gyldigt i det land, ægteskabet er indgået. Begrundelsen for dette, er at vi
ikke kan være sikre på, at ægteskabet er indgået frivilligt. Det er vores vurdering, at det vil stride mod danske retsprincipper at anerkende et ægteskab, når der ikke er
sikkerhed for at ægteskabet er indgået uden tvang."

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 15.12.2022 21:12:55

Tak, det betyder så, at det ikke kan anbefales nogen at indgå et ægteskab online.

Fandt I selv en løsning på jeres situation?

Besvar