Giftes online

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Giftes online

Indlæg af Crosscut » 14.06.2022 08:39:51

Kære medlemmer

Jeg og min partner vil gerne giftes. Vi vil gerne gøre dette online, fra en tjeneste i USA, mens vi begge er tilstede i Thailand. Dette skulle være muligt og gyldigt efter US ret samt anerkendes efter dansk ret.

Før vi kaster os ud i dette, ville jeg være meget interesseret i, om der er nogle her, som har gjort sig erfaringer med dette, eller kender nogle som har?

Baggrund: hun er fra Thailand, og jeg fra Danmark. Vi kan ikke blive gift traditionelt i Danmark, da hun ikke har fået visum til DK og vi kan ikke blive gift i Thailand, da ægteskab af personer med samme køn ikke er tilladt der. Jeg er klar over

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 14.06.2022 10:02:47

Desværre. Online ægteskaber anerkendes ikke i DK. I kunne måske gifte jer i Taiwan i stedet.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 16.06.2022 11:24:17

I øvrigt er der ny lovgivning på vej i Thailand, så måske kan I snart blive gift der på fuldt lovlig vis:

https://www.reuters.com/world/asia-paci ... 022-06-15/

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 21.06.2022 00:25:57

Hej

Tak for svar.

Vores plan er, at jeg rejser til Thailand, hvor vi så vil være tilstede sammen når vi bliver gift. Mener du stadig, at dette ikke anerkendes i Danmark?

Måske du kan henvise til noget praksis eller lignende desangående?

pft.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 21.06.2022 04:59:16

Problemet er, at Thailand ikke anerkender et sådant ægteskab, og I vil jo begge befinde jer i Thailand, når vielsen foregår. Alternativt må I begge rejse til USA for at blive gift der. Og når Thailand ikke anerkender ægteskabet, så gør Danmark det heller ikke.

Jeg har desværre hørt om nogen, som har indgået online ægteskab på den vis, og som efterfølgende har haft flere problemer:

Danske myndigheder anerkender ikke ægteskabet, men det gør andre myndigheder i verden, hvilket giver en del problemer, for parret kan jo så ikke gifte sig igen for at opfylde de danske myndigheders krav, når de allerede ER gift (bare ikke i de danske myndigheders øjne).

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 24.06.2022 14:09:54

Hej igen

Som jeg forstår det, er ægteskaberindgået i USA via en online tjeneste (fx marryfromhome.com), anerkendt som gyldige i USA, også selvom man fx befinder sig i Thailand. Ægteskaber som er gyldige i USA anerkendes som udgangspunkt i danmark, såfremt man var tilstede samtidig ved vielsen. Derfor ser jeg ikke, hvorfor det er relevant, om Thailand anerkender ægteskabet?

Det ville være super fint hvis du kan henvise til noget konkret, fx lovtekst eller praksis, som viser at denne konstruktion ikke er gyldig, så jeg har noget at arbejde videre med.

pft.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 24.06.2022 15:08:24

Problemet er, at I jo netop ikke befinder jer i USA! I befinder jer i Thailand, og det er derfor Thailands lovgivning de danske myndigheder vil kikke på, når de modtager jeres papirer.

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 24.06.2022 17:15:13

Ok, jeg tror jeg er ved at spore mig ind på, hvad du ser problemet er.

Jeg har sakset følgende fra familieretshuset:

"Efter ægteskabslovens § 22b anerkendes et udenlandsk ægteskab i Danmark, hvis ægteskabet er gyldigt i det land, hvor ægteskabet blev indgået..."

Du hæfter dig ved, at jeg og min partner befinder og i Thailand, hvorfor thailands love gælder i forhold til ovenstående.

Min pointe er den, at ægteskabet indgås i USA og på baggrund af US lov, da det er tilladt efter US lov at blive gift på trods af, at man befinder sig i et andet land.

Marryfromhome.com påstår, at det ikke vil fremgå af de amerikanske vielsesdokumenter, om man fysisk befandt sig i US på tidspunktet for ægteskabets indgåelse eller ej.

Men det kan være jeg overser noget.. det ville være en fantastisk hjælp, med en konkret henvisning til dansk lov, vejledning fra rette myndighed eller lignenede, hvorudfra man kan læse, at et onlineægteskab som nævnt her, ikke anerkendes i DK.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes online

Indlæg af skaanebo » 24.06.2022 19:05:56

Borgerservice i din kommune vil kunne vejlede dig med de konkrete paragraffer. Myndighederne har det, der hedder vejledningspligt. Så nok bedre at spørge der.

Om ikke andet, kunne de jo finde på at spørge om at se dit og din forlovedes pas for at tjekke indrejsestempler eller visum.

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 25.06.2022 07:52:30

Det er rigtigt.

Tak for hjælpen.

Jeg skrev i går til Familieretshuset, så må jeg se om de kan svare på spørgsmålet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes online

Indlæg af mh1 » 25.06.2022 09:08:46

Crosscut:

LBK nr 771 af 07/08/2019
Ægteskabsloven
Kapitel 2 a
Anerkendelse af ægteskaber, der er indgået i udlandet
§ 22 b. Et ægteskab, der er indgået i udlandet, anerkendes, hvis ægteskabet er gyldigt i det land, hvor ægteskabet er indgået, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Et ægteskab, der er indgået i udlandet, anerkendes ikke,
1) hvis parterne ikke var samtidig til stede ved vielsen,

Som skaanebo har oplyst dig, fortolkes "samtidig til stede ved vielse" som "samtidig og fysisk tilstede". Tro mig, der udtaler mig som jurist: du får ikke et ægteskab som er indgået online anerkendt i Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 26.06.2022 11:29:27

Hej mh

Tak for svar. Jeg er selv jurist, men kan stadig ikke forstå det :)

Som beskrevet ovenfor, vil vi være samtidig til stede ved vielsen.

Jeg rejser til Thailand, hvorefter tanker er at blive viet mens vi samtidig er til stede fysisk på samme sted - lige ved siden af hinanden.

"Parterne" forstår jeg her, som de personer, der indgår ægteskab med hinanden. Men det er måske der filmen knækker? ... skal man fortolke begrebet "parterne", som dem der vies og myndigheden der vier?

Jeg har ikke kunne finde holdepunkter for, at det skal fortolkes på den måde, men det er der måske praksis for? Min logik har sagt mig, at "parterne", er de personer som indgår ægteskab med hinanden.

ps. mig bekendt tilbyder Struer kommune online vielse. Jeg ser ikke det juridiske grundlag for, at Danmark ikke skulle anerkende online vielser - derfor søger jeg med lys og lygte for at finde det.

Igen tak for svar - jeg sætter stor pris på jeres input.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes online

Indlæg af mh1 » 26.06.2022 15:21:12

Har du link til kilde til den oplysning?

Det fremgår i hvert fald ikke af kommunens hjemmeside, kun at du kan skaffe de nødvendige dokumenter til ansøgning om vielse online, ved brug af NemID.

Og ja, jeg er 99,99% sikker på at ikke blot parterne, men også giftefogeden/præsten/ hvem der nu er bemyndiget til at vie alle skal være fysisk tilstede samme sted på samme tid.

PS: der står ingen steder i nogen dansk lov, at du ikke må stjæle, der står kun, at du kan blive straffet, hvis du gør. Nogen ting er så selvfølgelige, at de ikke bliver nedfældet i loven.
mh
Rådgiver for ÆUG

Crosscut
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2022 08:31:49

Re: Giftes online

Indlæg af Crosscut » 26.06.2022 22:29:32

Vi ved vel, at man ikke må stjæle, fordi domstolene har fortolket det ud af loven, vi kan med andre ord læne os op ad praksis. Jeg spørger blot, om der er praksis for, at en myndighed også skal være fysisk tilstede sammen med de som skal vies, som krav for Danmarks anerkendelse af et udenlandsk ægteskab.

I Familieretshusets skema for myndigheders vurderering af gyldigheden af en udenlandsk vielse, skal der svares på disse spørgsmål:

"Var I begge samtidig til stede ved vielsen?"

"Hvis I ikke var til stede begge 2 samtidig ved vielsen, skal I oplyse de nærmere omstændigheder ved vielsen. ..."

Det tyder for mig på, at Familieretshuset ikke ser det helt "så selvfølgeligt" som du, at det følger af loven, at myndigheden også skal være fysisk tilstede samtidig.

Desuden, tager man partsbegrebet i betragtning, ser jeg ikke en myndighed som "part" i en vielse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes online

Indlæg af mh1 » 27.06.2022 06:48:33

“om der er praksis for, at en myndighed også skal være fysisk tilstede sammen med de som skal vies, som krav for Danmarks anerkendelse af et udenlandsk ægteskab.”

Ja, det er der. Og at man ikke skærer ud i pap at parterne, der skal vies, skal være fysisk til stede foran vielsesmyndigheden skyldes efter al sandsynlighed netop at det er normen. Og det fremgår indirekte af div. vejledninger i div. lande:

For England:

You can get married by a civil ceremony or a religious ceremony.
In both cases, the following legal requirements must be met:-
* the marriage must be conducted by a person or in the presence of a person authorised to register marriages in the district
* the marriage must be entered in the marriage register and signed by both parties, two witnesses, the person who conducted the ceremony and, if that person is not authorised to register marriages, the person who is registering the marriage.

https://www.citizensadvice.org.uk/famil ... g-married/

For Danmark:
Det kan udledes af følgende fra Vejledning om behandling af ægteskabssager, pkt. 3.4, afsn. 8, at vielsesmyndigheden også skal være fysisk tilstede:
“Når vielsen er foretaget, udleverer vielsesmyndigheden straks en vielsesattest til parterne, og vielsen indføres i ægteskabsbogen. Ægteskabsbogen og dens eventuelle duplikat underskrives af den, der har foretaget vielsen, parterne og vidnerne. Der henvises til punkt 4.2. om ægteskabsbogen.”

https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2019/9263


I lande, hvor ægteskab kan indgås ved stedfortræder, skal stedfortræder(ne) være fysisk tilstede sammen med vidner. Eksempel: USA, hvor hærens personale kan blive gift ved stedfortræder:
“A proxy marriage occurs when an engaged couple can’t be physically present for their wedding. Each party completes the paperwork and submits it to our company to be approved by an attorney. Once approved, the Flathead County Clerk of Court’s office issues the license. Two proxies will stand in on behalf of the absent parties along with a qualified officiant who performs the marriage. The stand-in proxies will sign the marriage certificate on the absent parties’ behalf.”

https://www.proxymarriage.com
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar