Ægteskab og ændring af efternavn

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Ægteskab og ændring af efternavn

Indlæg af deradler » 26.03.2021 16:26:58

Hejsa
Har et spørgsmål angående vielse og ændring af efternavn.
Min filippinske kone vil gerne have mit efternavn hvilket også er fint med mig, men hvordan gør vi det.

Situaiton er; i februar blev vi gift i DK under hendes første besøg. Vi fik at vide fra kommunen at hun først kunne få mit efternavn når hun har fået et CPR nr.
Grundet vi gerne vil bruge EU regler da er vi så lige flyttet til Tyskland.
Men kan det virkeligt passe hun ikke kan tage mit efternavn uden CPR nr? Eller hvordan kan vi gøre

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægteskab og ændring af efternavn

Indlæg af skaanebo » 26.03.2021 16:45:59

Hvis din kone ikke bor i Danmark, er det ikke en sag for danske myndigheder, men en sag for myndighederne der, hvor din kone bor. Jeg antager det så er i Filippinerne? Din kone kan jo forhøre sig hos de lokale myndigheder, hvad der kræves for at skifte navn i Filippinerne. Og hvis I bor i Tyskland, er det en sag for tyske myndigheder i første omgang. Dernæst skal din kone så alligvel have fat i filippinske myndigheder for at ændre sit navn også i Filippinerne og få et nyt pas med det nye navn.

Jeg vil tro, det måske er lettest blot at vente med at skifte navn, indtil din kone faktisk bor i Danmark ...

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Ægteskab og ændring af efternavn

Indlæg af deradler » 26.03.2021 17:51:04

Hej Skaanebo
Vi bor sammen her i Tyskland. Havde egentligt ville vente til vi en gang kom til DK, men det betyder meget for hende at få det ændret.
Jeg må prøve at høre de tyske myndigheder her når vi har fået opholdstilladelse.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægteskab og ændring af efternavn

Indlæg af skaanebo » 26.03.2021 20:05:15

Men glem ikke de filippinske myndigheder efterfølgende. Ellers vil hendes filippinske pas jo være ugyldigt, hvis navnet ikke stemmer overens med det, står på hendes opholdskort.

Besvar