Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af lilbw » 09.03.2021 11:51:02

Har en række spørgsmål, håber I kan hjælpe os, på forhånd tak og Gud velsigne jer <3

Vores situation: Jeg har dansk pas, han har ghanesisk og opholder sig illegalt i Tyskland på 3. år. Vi har tysk advokat på sagen, som vil hjælpe os med at søge om at blive gift i Tyskland for derefter at søge om ophold via mine EU-rettigheder. Status: Jeg har fundet lejlighed og kan have adresse dér, og flytter til maj.

1) CIVILSTANDSATTEST: Vi er påbegyndt at indhente "marriage and birth certificat" - jeg har bestilt personattest fra folkekirken og bopælsattest der påviser min civilstand: er det korrekt? (Han har styr på sine fra Ghana og får hjælp af sine venner. Ingen af os har været gift før eller har børn).

2) FOLKEREGISTER: Når jeg flytter fra Danmark, skal jeg så melde mig ud af folkeregifteret og mister jeg så mit CPR-nummer? Eller kan jeg godt have det i begge lande?

3) FORSIKRINGER: Jeg er meget forvirret omkring dette. Jeg har indbo og ulykke hos Tryg, og indhenter ligenu tilbud på at få dem justeret til tysk ophold (rejseforsikring) i et år. Jeg er ligeledes medlem af Danmark, og betegnes det som en sygeforsikring? Jeg spørg fordi at jeg har læst det er lovpligtigt at have en sygeforsikring i Tyskland, og tænkte jeg bare kunne beholde men justere mine danske? Men er det bedre at få en tysk eller skal jeg have flere? Jeg skal arbejde mens jeg er i Tyskland (4 t/dag) og forventer at de forsikre mig, ihvertfald mens jeg er på arbejde ikke? Til mere info: så fremlejer jeg min lejlighed i et år i Danmark.

4) VIELSE I DANMARK VS TYSKLAND: alle tyskere snakker om hvor let det er at blive gift i Danmark, men ifht. vores situation er det jo ikke, da han ikke opholder sig lovligt i EU. Eller er der noget jeg har overset eller en vej gennem eller uden om systemet som jeg ikke kender til?
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af mh1 » 09.03.2021 12:50:36

Ja, du skal melde dig udrejst af DK, ellers bliver det svært at bevise dit lovlige ophold i et andet land.
MEN: Man mister ALDRIG sit cpr.nummer. Ikke engang hvis man ikke er dansk statsborger.

Nej, SygesikringDanmark gælder ikke som sygeforsikring i Tyskland.

Som hovedregel skal din tyske arbejdsgiver forsikre dig, hvis du brutto tjener mere end 450 €/md. Hvis dette ikke bliver tilfældet, skal du selv melde dig i en 'Gesetzliche Krankenkasse', hvilket er en anelse mere bøvlet men lader sig gøre når du med dit danske sygesikringsbevis kan godtgøre at du har være sygeforsikret i DK.

Se her for div. vejledning (visse gælder også for fastboende i Tyskland): https://pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/ ... esikring-D

I KAN IKKE blive gift i Danmark. Det kræver lovligt ophold, og det vil han først få, efter I er blevet gift.
mh
Rådgiver for ÆUG

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af MilleA » 29.03.2021 20:21:00

I kan evt. få dispensation til at blive gift i Danmark, hvis du er gravid, eller I har børn sammen.

Min mand og jeg blev gift i Sverige, mens min mand var afvist asylansøger, og jeg boede i Danmark. Lige efter flyttede vi sammen til Tyskland.
Vi blev gift i Sverige, fordi det lød helt vildt besværligt i Tyskland at blive gift og muligvis umuligt for os.

Skriv til min email, hvis du vil høre om muligheden i Sverige: helenemarkvard@gmail.com

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af Abena » 07.05.2021 09:32:08

Slettet for ikke at forvirre.
Senest rettet af Abena 07.05.2021 16:26:25, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af mh1 » 07.05.2021 11:51:53

@ Abena - du er noget forkert på den!

1) læg mærke til at lilbw skriver at hun vil flytte.

2) læg mærke til at hun vil arbejde i Tyskland. Endvidere ER man også flyttet, hvis man bor i Tyskland, men arbejder i Danmark. Det hedder 'grænsegænger', og giver også adgang til at benytte EU-reglerne.

3) en dansk civilstandsattest skal IKKE legaliseres, når den skal bruges i et andet EU-land.

4) hvis parret skal giftes i Tyskland skal hans papirer IKKE legaliseres via den danske ambassade, men den tyske.

5) "Er det jeres plan at bo i Danmark, når I er blevet gift? Hvad vil han leve af? Ved han at han på meget kort tid skal lære dansk?" Dels er de første to spørgsmål dig uvedkommende, dels er du mht. det sidste igen forkert på den. HVIS parret flytter til DK, vil de kunne benytte EU-reglerne og der er intet sprogkrav.

5) "Hvor i Ghana er han fra? Hvilken stamme?" Igen ikke noget, som kommer dig ved. I ÆUG kan man være så anonym, man ønsker, så længe det ikke medfører at det bliver umuligt at besvare et spørgsmål.
mh
Rådgiver for ÆUG

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af Abena » 07.05.2021 16:01:41

Tak :)
Det beklager jeg meget.

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af lilbw » 30.05.2021 18:01:36

Hej igen.
Tak for svar, jeg har nye spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Status er at jeg bor i Bremen nu på snart 3. måned, og får mit længe ventet anmeldung/ID-nummer i morgen. Vi har alle de nødvendige papirer begge to, og det eneste vi mangler for at ta' til advokat, som herfra ansøger på vegne af os om giftemål, er at jeg får et arbejde.

ARBEJDE: Skal jeg arbejde fuldtid / er der et krav om hvor meget jeg skal arbejde? Eller kan jeg nøjes med deltid?
UDLØBSDATO: Min bopæls/civilstandsattest er fra februar? Kan den udløbe / eller er der krav til hvor gammel den må være?
HJEM TIL DK: Hvis vi får lov til at gifte os, er det så korrekt forstået, at vi herefter søger om ophold til min mand her i Tyskland og får han så udstedt et EU-opholdskort? Og betyder det så at vi frit kan tage til Danmark, eller hvad er det der venter os, når vi forhåbentlig kan vende hjem sammen? Skal jeg søge om dansk ophold til ham, eller gælder hans europæiske eller er det et tysk han får udstedt?

Tak for hjælpen på forhånd, det betyder mere end i aner.

Kh.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af mh1 » 01.06.2021 11:44:00

ARBEJDE: Du skal normalt udføre lønnet arbejde i mindst 10-12 timer om ugen.

UDLØBSDATO: Din bopæls/civilstandsattest må desværre højst være 4 mdr. gammel, hvis den skal bruges i DK. Men her er, hvad Standesamt normalt kræver ved ansøgning om vielse (kontakt dem evt. og bed om at få at vide, hvad det stedlige helt nøjagtigt vil have fra jer to udlændinge):

Reisepass oder Personalausweis (pas eller ID-kort)
Beglaubigte Abschrift aus dem Geburtenregister (nicht älter als 6 Monate) (fødselsattest, højst 6 mdr. gammel)
Erweiterte Meldebescheinigung, die den Familienstand enthält (früher Aufenthaltsbescheinigung) – nur falls ihr nicht in der betreffenden Stadt gemeldet seid (Yderligere bevis på civilstand, hvis I ikke er registreret i den by, I vil vies i, men I er jo tilmeldt i den by, I vil vies I, ikke?).

Desuden skal I som udlændinge have bevis fra hjemlandet for at I kan gifte jer (civilstandsattest, hvis den skulle være for gammel, må du bestille en ny), og da din kæreste er fra Ghana kan blive nødt til at søge Standesamt om "Ehefähigkeitszeugnisses", et dokument som bekræfter at de tyske myndigheder har tjekket om han er myndig og i det hele taget frit vil kunne gifte sig. Formodentlig er det en formssag, da han ikke er under 18.

HJEM TIL DK: Når I er blevet gift, kan I søge om tysk EU-opholdskort til din mand. Når han har fået det, kan han med det + pas rejse til DK, men det gælder KUN i Tyskland, så når I flytter til DK skal han igen søge om opholdskort.

Du skal gemme AL dokumentation for dit ophold i Tyskland: bevis for at husleje er betalt via bank (dagsdato håndskrevne kvitteringer duer IKKE), tilmelding på adressen, evt. abonnementer, kontoudtog, der viser indkøb i Tyskland (ikke bonner, de duer ikke til noget), tandlæge-/lægebesøg, arbejdskontrakt + lønsedler + lønkontoudtog osv.

I kan vælge at søge om en forhåndsgodkendelse til dansk EU-opholdskort, når du kan dokumentere at have boet og arbejdet i Tyskland mindst tre måneder, og vente med at flytte til I har fået den.

Eller I kan flytte, når du er sikker på at opfylde kravet om tre mdr.s bopæl + arbejde og har sørget for at samle al dokumentation der beviser dit ophold, og regne med at når I har fulgt reglerne, gør myndighederne også.
mh
Rådgiver for ÆUG

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af lilbw » 01.06.2021 12:37:52

Tusind tak mh <3 Det fjernede nogle bekymringer jeg har gået med længe, og der opstod også nogle nye, som jeg tænker hurtig kan blive afviklet, med så fin støtte dette forum giver.

Vi har begge vores pas, civilstandsattest (min skal fornyes dog) og fødselsattest (min udløber i august).

Har ikke hørt om Standesamt før, men er registreret i Bremen nu og det er her vi vil ansøge om vielse. Min mand har som sagt ikke dokumenter her, så er lidt spændt på hvor vores advokat vil starte.

ARBEJDE
Jeg fik meldebestäligung i går og mit skattenummer om to uger (bliver rådgivet til at møde op selv, da de godt kan være sløve til at sende det med post). Kan jeg først starte arbejde når jeg har det, eller er meldebestäligung fint nok? Har fundet deltidsarbejde på 6 timer om ugen, og et andet hvor jeg selv vælger timer. Tænker fuldtid er bedst på papiret og for vores sag?

BANK
Jeg har bank hos N26 som er international, og deler den faktisk med min mand. Det er også her vi betaler huslejen, og overfører de penge vi har haft til udgifter i Ghana og hans papirer. Til dagligvare og liv i Tyskland bruger jeg mest mit danske dankort!!! Går op for mig nu, at det måske er en kæmpe fejltagelse?

DOKUMENTATION
Hvad er forskellen på "bevis på husleje fra bank" og et "kontoudtog".

ABONNEMENTER
Vi låner naboens wifi og betaler i kontanter - er det dumt? Og jeg har ikke nogen tysk mobil endnu, men det er selvfølgelig også vigtigt.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af mh1 » 03.06.2021 09:28:40

ARBEJDE
Som EU-borger må du arbejde fra og med NU. Alt over 10-12 timer/uge er helt fint, men om din arbejdsgiver betaler sygeforsikring afhænger jo af din indkomst, så jo mere jo bedre.

BANK
Nej, det er helt i orden, når bare du bruger kort og ikke kontanter. Det væsentlige er 'the paper trail', altså at man kan se på kontoudtogene at du køber ind i Tyskland.

DOKUMENTATION
Ingen forskel, hvis det klart fremgår hvem modtager er, og du har en lejekontrakt at vedlægge, hvor man kan se at beløbene svarer til hinanden.

ABONNEMENTER
Jeg ville i dit sted IKKE oprette abonnement, fordi de er dyre og bindende i 2 år, men derimod købe et prepaid kort i Aldi, Rewe, eller hvor det nu er praktisk for dig at købe 'optankning'. Du kan bruge din mobil som modem, ved du vel? Og det er ikke særlig dyrt.

Tjek her, hvad du får for hvilket beløb - og med prepaid bestemmer du jo selv, hvornår det skal lukkes:
https://www.computerbild.de/artikel/cb- ... 04339.html
mh
Rådgiver for ÆUG

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af lilbw » 04.06.2021 08:59:48

Mødet med advokaten gik ikke som håbet. Vi er ærlig talt skræmt for vid og sans. Jeg ved ikke om der er sket ændringer i lovgivningen hernede, eller om hun lige har haft en mislykket sag, men vi fik forståelsen af at der er stor risiko for, at han skal rykke på asylcenter for at de overhovedet vil behandle vores sag, og at det kommer til at tage meget lang tid, før vi overhovedet ser skyggen af en vielsestilladelse i dette land. Hun begyndte at tale om at vi skulle forsøge at skaffe 10.000 euro, så vi kunne betale for et fake stipendium i Letland og det var så far out, at vi blev itvivl om hun overhovedet ville tage vores sag og om vi overhovedet vil fortsætte "samarbejdet" med hende, selvom vi ikke føler hun hverken har vores ryg eller tror på vores sag. Det er vores liv.

Efter kæmpe tude tur herhjemme, endte vi med at tale om andre løsninger. Så jeg vil undersøge følgende plan, og vil høre jer ad også, da jeg føler I er de eneste jeg kan spare med. Jeg er evig taknemmelig for dette forum. Tak <3

Kan vi tage til Ghana begge to, og søge om visum til ham til Danmark (Schenge-visa), og så blive gift i en fart i Danmark, for så at flytte tilbage til Tyskland for at få opholdskortet? Jeg har ignoreret når stort set alle, advokaten inkl., har rådet os til at blive gift i DK, fordi jeg ikke har troet det var muligt, dels fordi han ikke før har været åben for at tage til Ghana og dels fordi jeg troede det kun var let for par der begge var fra udlandet. Altså at det er en kompliceret proces, når det involverer en dansk statsborger og udlænding? Der er selvfølgelig en masse ting vi ikke kan vide: hvor længe vi skal vente på et visa til ham i Ghana, og om han bliver godkendt i Danmark... men det hele ville blive legalt igen, hvilket jeg tror vil mindske den frygt vi sidder med nu.

Jeg er åben for al rådgivning lige nu og tips for mere viden og sparring. Tak på forhånd <3
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af skaanebo » 04.06.2021 13:42:01

Er der nogen særlig grund til, at I ikke vil giftes i Ghana?

Det er på ingen måde sikkert, at din forlovede vil få visum til Schengen (DK), når I ikke allerede er gift, og specielt ikke, hvis din forlovede tidligere har søgt om asyl eller opholdt sig illegalt i et europæisk land.

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af lilbw » 04.06.2021 14:00:17

Jeg er lytter øre. Har ikke undersøgt det endnu, men lige nu undersøge jeg alle lande der er nemme at blive gift i. Vil gerne kunne blive i min lejlighed her i Tyskland, så vi NÅR vi er gift, kan søge om opholdskort her. Danmark er ude af billedet igen, da jeg kan forstå at jeg om udenlandsdanske ikke kan giftes i Danmark. Vi får også rådgivning omkring at blive gift i Sverige? Og jeg læser også om Tyrkiet. Men Ghana, jo har du erfaring med det? Hvor længe vil det tage? Problemet er at vi begge tjener vores penge her i Tyskland, og vil være uden økonomi i Ghana... men hvis det kunne gøre som en forlænget ferie, fedt, men min mand er skeptisk.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af skaanebo » 04.06.2021 14:04:07

Problemet er ikke, at du er udenlandsdansker. En udenlandsdansker kan sagtens blive gift i Danmark. Problemet er, at Danmark forudsætter, at man skal have lovligt ophold i landet for at blive gift.

Mig bekendt stiller Sverige og Frankrig ikke krav om dette, så du kan jo undersøge, om I kan blive gift i Frankrig eller Sverige og rejse dertil uden at blive stoppet ved landegrænsen.

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: Flytter til Bremen, så vi forhåbentlig kan blive gift (Danmark/Ghana)

Indlæg af lilbw » 04.06.2021 14:08:24

Vil det sige at hvis han tager til Ghana, og får et lovligt visum til Danmark (fx turist visa på 3mdr), kan vi blive gift selvom jeg pt er bosat i Danmark? Med risiko for at vi får afslag.

Jeg har ikke tjekket Frankrig ud. Men undersøger det samt Ghana også, og Sverige.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

Besvar