Vielse i Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Vielse i Tyrkiet

Indlæg af sara dunja » 25.01.2021 17:05:02

Vielse i Tyrkiet: Jeg er dansk statsborger og skal giftes med en tyrkisk statsborger i Tyrkiet. Er en ægteskabserklæring fra Familieretshuset nødvendig for at kunne blive gift i Tyrkiet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af mh1 » 28.01.2021 13:31:13

Det korte svar er JA!
Desuden skal du have en hel del andet, herunder en apostille på al dansk dokumentation undtagen pas. Du skal have dine ikke-tyrkisk-sprogede dokumenter, incl. pas (de to sider med foto og oplysninger) oversat af en af de tyrkiske myndigheder godkendt oversætter, samt have dem notarstemplet. Desuden apostille på (ikke på passet, dog.) Den omtalte lægeattest + blodprøve kan du få lavet i Tyrkiet, det er lettere fordi de ved nøjagtigt hvad du skal undersøges for, når du siger det er til at kunne blive gift. Sæt god tid af til processen, da I SKAL ansøge om vielse sammen og personligt. Hvis du har så meget som muligt klart fra DK, før du kommer skulle du kunne klare det på tre uger. Hold øje med om kravet om 14 dages karantæne ophæves, før du tager afsted, da du INTET vil kunne ordne mens du er i karantæne.

Se fx (samme regler gælder overalt i Tyrkiet):
https://www.alanya.bel.tr/S/1438/Necess ... documents-

"For foreign nationals:

1. Original birth certificate stating first and last name, date of birth, place of birth and names of father and mother.
(2) A certificate of marriageability, and a document stating that there are no obstacles preventing the marriage. The family status must be single, divorced or widowed. In the case of a divorce, a document with the date of the divorce is required.
3. Copy of passports
4. Passport photos: Five passport photos for both persons; biometric photos are not accepted. The passport photos should not be older than six months.
5. Thalassemia Test, Hepatitis B-C, VDRL and Aids Test (Elisa) from family health centres, hospitals or private labs.
The health certificate with photo is supplied by the health centres.
n.b. Persons over 65 years of age receive this health certificate in the state hospitals only.


Further information:


1. In the case of EU citizens, birth certificate, marriage certificate, marriageability certificate and certificate of permission to marry must be available in all relevant languages.
2. For citizens from other countries, birth and marriage certificate, as well as marriageability certificate, must be marked with an apostille. A certified and notarized translation of the apostille must also be submitted. If there is no apostille, the documents must be confirmed and certified by the Turkish Consulate in the home country or by their home country consulate in Turkey. Following this confirmation by the consulate, the documents must then be certified by the Ministry of Foreign Affairs in Turkey.

Note: If both persons who are wishing to marry do not understand Turkish, a person must be present during the ceremony who can translate.
There should be at least two witnesses present at the marriage ceremony.

n.b. Couples must register the marriage together."

Link til godkendte oversættere i DK finder du her: https://www.konsolosluk.gov.tr/TranslatorSearch/Index
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af s.københavn » 16.10.2023 09:40:10

Hej MH,

Er en bopælattest inkl. civilstand ikke tilstrækkelig til en vielse i Tyrkiet? Den udstedes af kommunen for 75 kr. modsat en ægteskabsattest fra familieretshuset som koster 1.800 kr.

Er der nogle krav til i Tyrkiet hvor gamle dokumenter og oversættelser må være?

Har en fødselsattest liggende oversat til Tyrkisk og stemplet af udenrigsministeriet, men den er 2 år gammel. Fødselsattesten ændre sig jo ikke modsat en en civilstand.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af mhg » 17.10.2023 17:00:48

Mht. fødselsattesten er den sikkert brugbar, jeg kunne fx godt både få en apostille fra DK og aflevere en flere år gammel attest, hvor det var angivet hvilke efternavne jeg havde haft i løbet af årene, da jeg søgte om tyrkisk statsborgerskab.

Jeg er mere i tvivl om, hvorvidt en bopælsattest er tilstrækkelig, i hvert fald skal den have 'våd underskrift' og apostille, samt oversættes til tyrkisk og have notarstempel. Du kan formodentlig få et klart svar på det tyrkiske konsulat. I øjeblikket kan jeg ikke komme ind på deres side, muligvis er de i færd med at opdatere den.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af s.københavn » 19.10.2023 21:22:21

Hej MHG,
Det tyrkiske konsulat i dk er meget svært at få noget konkret ud af. Har prøvet at skrive til dem og man skal skrive flere mails for at få nogle svar ud af dem. De kan ikke svare helt konkret på om en bopælattest er tilstrækkelig. Der står jo på den at civilstatus er single.
Der er bare stor forskel i prisen også. En bopælattest med civilstand koster 75 kr. en ægteskabsattrst koster 1.800 og skal behandles af familieretshuset.
Hvordan kan jeg ellers finde ud af det? Vil ikke troppe op med forkert dokumentation.

Med hensyn til oversættelse er det så bedst jeg får det gjort i DK eller Tyrkiet?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af mhg » 25.10.2023 12:32:33

Det sidste ved jeg er langt billigere i Tyrkiet end i Danmark, men afhængigt af hvor du vil være, når du skal have det ordnet, kan det være svært at finde en god oversætter til dansk - engelsk er langt lettere, så hvis du kan få bopælsattesten på engelsk, er det det bedste.

Jeg har kigget på vejledningerne på flere forskellige tyrkiske kommuners hjemmesider, og de skriver mere eller mindre udtrykkeligt, at udlændingen skal fremvise 'evlenme ehliyet belgesi' fra en 'yetkili makam', altså en ægteskabsattest fra en offentlig myndighed. Det tyder desværre ikke på at en bopælsattest vil være tilstrækkelig.

Det er så vidt jeg kan se tyndt med facebook-grupper, hvor man kunne spørge, men jeg har fundet to, der dog begge kræver at man beder om medlemsskab: Danskere i Tyrkiet og Alanya Tyrkiet, kun for danskere. Der kunne tænkes at være nogle med personlig erfaring med, hvad de skulle fremlægge af dokumentation.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af s.københavn » 03.11.2023 20:06:19

Hej Mhg,
Tak for svar.

Ja det tyder på at det så skal være en ægteskabserklæring der koster 1.800 dk at få lavet.
Vielsen skal foregå i Didim. Hvis du kan se om der står noget specielt på deres hjemmeside?

Ok tak. Vil prøve at melde mig ind i de grupper.

Hvis man omvendt vælger at blive viet i dk i stedet. Så skal man jo have lavet en prøvelsesattest som også koster 1.800 kr. men så skal man ikke have papirer hverken legaliseret eller oversat fra Tyrkiet da Familieretshuset anerkender dokumenter fra Tyrkiet på engelsk. Så ville man spare på den omkostning. Dog igen skal det registreres i Tyrkiet også altså ægteskabet og det kræver sikkert igen oversættelse af vielsesattest og notarstempel og apostille? Eller hvordan?

MEN hvilket dokument er det så man skal have fra Tyrkiet? Kan man hente en civilstatus attest på e-devlet eller skal man på nufus eller den tyrkiske ambassade i kbh for at hente et dokument der bliver stemplet i hånden?

På forhånd tak for svar. :)

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af mhg » 22.11.2023 11:15:51

Hvis I vælger vielse i DK, skal dokumenter med engelsk tekst fra Tyrkiet legaliseres, men dog kun med en apostille, som ikke koster alverden. Mig bekendt skal man på nüfus og have en attest med 'våd' underskrift, for at man kan få apostille på den, ligesom man kun kan få apostille på danske attester med 'våd' underskrift.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

tj6800
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11.03.2024 02:07:03

Re: Vielse i Tyrkiet

Indlæg af tj6800 » 11.03.2024 02:27:04

Jeg skal giftes på lørdag i Istanbul med mig russiske kone.
Vi hyret et firma til at tage sig af det. de tager 1300 euro.(vi skal ikke betale noget før efter vigelsen)
det eneste det kostet her hjemme fra Var en tur på kommunen for Ægteskabsattest og dåbs attest fik jeg over e-boks og sende den til kbh. til ligalisering og tog den anden attest med. og det var gjort med det samme. de har lavet aftale med helbreds undersøgese osv.

Besvar