særeje

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kiev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28.10.2019 20:43:42

særeje

Indlæg af kiev » 28.10.2019 21:05:02

Hej skal snart giftes det er jo dejligt
jeg har hus og firma i den forbindelse ønsker jeg særeje og det er er fint med hende
dog er hun lidt nervøs for at opgive at i sit hjemland (hun er selvstændig ) men vil gerne flytte med til dk
men siger hvis du ønske at jeg skal forlade dig hvis du vil skilles. står jeg med ingen ting og skal flytte tilbage
med ingen ting. det kan jeg godt forstå !
så mit spørgsmål er. hvad gør andre ? sætter i nogle penge ind på en lukket konto til hende så der står noget hvis
dette skulle blive aktuelt en dag ? eller kan man lave noget i særeje /ægtepagt . at jeg forpligter mig til at give hende
et engangs beløb ?

Mvh Kiev

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: særeje

Indlæg af mh1 » 02.11.2019 18:45:37

Du/I kan indrette særeje på mange forskellige måder, bl.a. aftrapning, hvor der for hvert år ægteskabet varer ‘vandrer’ en bestemt andel eller et bestemt beløb over i fælleseje. Du/I kan også lave brøkdelssæreje (fx at ¾ er særeje), eller lave kombinationssæreje, hvor en del er fuldstændigt særeje, og en anden skilsmissesæreje.

Der er heller intet i vejen for at du ved ægtepagt overdrager hende et beløb, som i værste fald vil sætte hende i stand til at kunne repatriere på nogenlunde samme niveau, hvor hun er nu.

I bør vende det med en advokat, så I begge to bliver sikret bedst muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: særeje

Indlæg af Linnegaard » 02.11.2019 19:53:16

Jeg har samme problem stilling, jeg har tænkt lidt over det og indtil videre er jeg kommet til at jeg ønsker total særeje (Kan altid ændres) Jeg vil lave et testamente der giver X-Antal tusinde kroner ved min død, som vil kunne sikre min kæreste at hun kan starte en ny tilværelse op igen i hendes hjemland såfremt hun ikke kan/vil blive i Danmark. Også vil jeg give hende et stykke papier med min underskrift (Ved godt det sikkert ikke er juridisk gældende) at de første 5 år efter giftemål vil jeg give hende x-antal tusinde kroner hvis jeg ønsker skilsmisse, og 1/3 del af dette beløb hvis det er hende der ønsker skilsmissen...... Måske der er andre input til problem stillingen derude ?.. Smil. Også tænker jeg at det totale særeje sikkert skal ændres hvis alt går godt de første 5-8 år...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: særeje

Indlæg af mh1 » 03.11.2019 08:28:07

I stedet for at betale tinglysningsafgift, som du skal hver gang du ændrer i ægtepagten, så kunne du lave aftrapningssæreje, hvormed du kan ‘give’ din ægtefælle det beløb du har i tankerne (husk dog at ved fælleseje har hver ret til halvdelen af værdien af den andens positive formue, så regnemaskinen skal frem), eller i hvertfald lave det fuldstændige særeje med aftrapning til halvdelen efter 5 år, og fuld overgang til alm. fælleseje om 10 år.

I øvrigt er der så vidt jeg ved praksis for at tilkende en uformuende udenlandsk ægtefælle et éngangsbeløb ved skilsmisse, beregnet til repatriering, også hvis der er særeje. Der benytter domstolen formodentlig ‘urimeligt ringe’-reglen. Jeg vil tro at hvis du laver den skitserede aftale om et beløb ved skilsmisse og får notarpåtegning på, vil den holde i retten.
mh
Rådgiver for ÆUG

Norajohn
Indlæg: 21
Tilmeldt: 13.10.2019 05:10:45

Re: særeje

Indlæg af Norajohn » 03.11.2019 08:30:24

Jeg tror vi er mange, med de samme udfordringer og som gerne vil sikre os selv,
men også sikre vores ægtefæller, hvis der skulle ske noget.

Jeg har brugt et firma på nettet www.legaldesk.dk som har hjulpet med at udforme og tinglyse documenterne.
Noget af teksten lyder:

2 KOMBINATIONSSÆREJE
Alt, hvad vi hver især ejer ved ægteskabets indgåelse, samt alt, hvad vi hver især erhverver under
ægteskabet, skal tilhøre den pågældende som skilsmissesæreje og derfor ikke deles i tilfælde af
separation eller skilsmisse jf. dog punkt 5.

5 SUMDELING
De første DKK xxxxxxx af nettoformuen tilhørende xxxxx skal, uanset ægtepagtens punkt 2, være
dennes fælleseje og derfor deles i tilfælde af separation, skilsmisse og dødsfald.

Håber ovenstående kan være en lille hjælp .

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: særeje

Indlæg af Linnegaard » 03.11.2019 09:39:03

Supert emne at få lidt fokus på og dejligt at høre om hvad der er muligt og hvad andre har gjort... Jeg tjekker lige det firma legaldesk :-) Og MH. er det rigtigt forstået at med aftrapningssæreje er det muligt at give et fast beløb hvert år til fælles eje, eller er det en procent sats ? Og tak for oplysningen om at jeg evt. kan få en notar påtegning. Lyder fornuftigt og rimeligt at domstolen har mulighed for at bruge en‘urimeligt ringe’-reglen. selvom der er totalt særeje.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: særeje

Indlæg af gambler » 03.11.2019 09:41:45

check også :

https://familieadvokaten.dk/

jeg har kun gode erfaringer, incl. gør det selv løsninger

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: særeje

Indlæg af Linnegaard » 03.11.2019 11:17:09

gambler skrev:
03.11.2019 09:41:45
check også :

https://familieadvokaten.dk/

jeg har kun gode erfaringer, incl. gør det selv løsninger
Tak.... Det gør jeg... Smil.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: særeje

Indlæg af mh1 » 03.11.2019 19:32:15

Ved Aftrapningssæreje er det en procentsats, der aftrappes med. Du kan læse en kort forklaring her (jeg reklanerer ikke for pgl advokat, men hans forklaring er den lettest læselige) https://kocknielsen.dk/familieret/aegtepagter/

Men man skal holde tungen lige i munden, når man laver særeje, læs fx her: https://www.domstol.dk/Procesbevillings ... beløb.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar