Giftemål med Kinesisk kvinde

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PTC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.10.2019 13:21:45

Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af PTC » 23.10.2019 13:40:33

Jeg har gennem 7 måneder haft kontakt med en dejlig kvinde fra Kina, og vi vil gerne giftes og få et liv sammen i Danmark.

Hun er 54, jeg er 62.

Jeg har været i Kina og været hos hende en uge her i oktober.

Hendes engelske og danske sprogkundskaber er nærmest ikke eksisterende, dialogen foregår primært med oversættelses software.

Jeg har læst flere steder på nettet at det med sproget kan blive et problem fremadrettet i forhold til myndighederne, og jeg vil rigtig gerne have en dialog med en kompetent person om dette. Her tænker jeg bl.a. på om det er bedst at blive gift i Kina eller i Danmark for fremadrettet at sikre et ophold i Danmark.

Jeg tror hun vil kunne lære det danske sprog - med de rigtige forudsætninger.

Hvordan starter jeg denne proces bedst?

På forhånd tak for tilbagemeldinger på ovenstående

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af Linnegaard » 23.10.2019 16:19:52

Har du læst regler for familie sammenføring på nyidanmark... :P

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af mh1 » 23.10.2019 18:57:47

Læs informationerne her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... menfoering
og her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Har du mulighed for at tage et ophold i et af DK's nabo-EU-lande i en periode på mindst 3 mdr., vil du kunne få fs uden sprogkrav mv. Ikke at din kæreste ikke bør lære dansk, men så er det jer, der bestemmer tempoet.
mh
Rådgiver for ÆUG

PTC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.10.2019 13:21:45

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af PTC » 23.10.2019 19:47:38

Tak for Jeres bidrag Linnegaard og MH.

MH - bosættelse i nabolandet er ikke helt nemt, driver virksomhed 100 km fra grænsen - kan / skal jeg så dagligt pendle frem og tilbage til virksomhedens adresse? Jeg går ud fra at overnatning i DK er en "no go"?

Det her er svært - kan man betale sig fra kompetent rådgivning / samtale vedr. dette emne?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af mh1 » 24.10.2019 07:55:21

Du skal overnatte på den tyske bopæl 4 ud af 7 nætter, dvs. du behøver ikke køre til DK og retur HVER dag - de tre af nætterne kan være fre-lø-sø og den fjerde så fx onsdag. Hvis det er tvingende nødvendigt at du i en kort periode bliver i DK mere end 2 dage i træk, kan du indhente med ekstra pendledage efterfølgende, blot du i din bopælsperiode i gennemsnit har overnattet 4/7 af nætterne i Tyskland.

MEN du skal afmelde dig det danske folkeregister, så din evt. danske overnatning skal være lejet værelse, hotel, sofa hos venner, i dit kontor på virksomheden el.lign., og du skal kunne dokumentere pendling. Indkøb skal ske i Tyskland med debit- eller kreditkort, husleje betales via bank. Men et par hundrede km.s pendling er absolut gørligt, ikke mindst når du ved, det ikke er ‘forever’.

Du har god tid til at forberede, og finde en bolig med let adgang til motorvejen/banegården. Boligen skal blot være en, du kan få registreret adresse i, der er ingen krav til størrelse, udover dem du selv og din ægtefælle stiller. Møbleret fremleje er fx i orden, ligeså helårscamping o.m.a.

PS: du får den mest kompetente rådgivning hos ÆUG. Hvis du gerne vil have personlig rådgivning, kan du melde dig ind - der har været noget knas med online tilmelding, men der er ikke lukket for tilgang.
mh
Rådgiver for ÆUG

PTC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.10.2019 13:21:45

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af PTC » 24.10.2019 11:41:02

mh, tak for din information.

Jeg har foretaget en indmeldelse og kommer tilbage snarest når denne er ekspederet.

Vi skal tale lidt mere om det med Tyskland, kan godt se at det giver en masse ro på, når perioden i udlandet er overstået.

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af Linnegaard » 24.10.2019 18:30:43

Desværre er det vist ikke muligt at melde sig ind i hug for tiden...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af mh1 » 24.10.2019 19:00:38

Der er flere, som har skrevet om at online indmelding ikke virker.

Jeg er ikke en af dem, som kan gøre noget ved det, men hvis du enten går ind på hjemmesiden her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/
og bruger kontaktformularen, eller skriver til ÆUG på adressen her: (ikke kontor, postboks)

Ægteskab Uden Grænser

Dronningensgade 34

1420 København K

går jeg ud fra, at du kan få at vide, hvordan du kan melde dig til på ‘stenaldervis’.
mh
Rådgiver for ÆUG

PTC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.10.2019 13:21:45

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af PTC » 07.11.2019 12:09:39

Hej MH,

jeg har nu siden vor sidste korrespondance prøvet på flere måder at komme i kontakt med ÆUG for at modtage rådgivning, og det lykkes desværre ikke for mig.

Tænker, at det udtrykker at mængden af opgaver/spørgsmål der skal håndteres overstiger mange gange den tid der er til rådighed til dette.

Der er nævnt tidligere i strengen at kan man bosætte sig i udlandet min. 3 måneder med sin ægtefælle vil en hel del problemstillinger blive mere simple, sammenlignet med at man bliver gift med sin kæreste under et 3 mdr. ophold i Danmark.

Løsningen med at være bosiddende i andet EU land (for mit tilfælde Tyskland) vil jeg derfor gerne have undersøgt yderligere, men jeg mangler forståelsen for hele forløbet omkring hvor man kan / skal giftes - og hvordan man kommer videre derfra. Skal vielsen foregå i min kærestes hjemland, Kina, eller i DK - eller?

Søger hun om at komme til Tyskland - hvor jeg måske allerede har etableret mig - eller hvad er rækkefølgen?

Jeg beklager hvis jeg overser denne information herinde, måske kan du hjælpe med henvisning til hvor jeg kan læse op om dette - eller måske har du fakta du kan dele med mig?

Under alle omstændigheder, på forhånd tak for din tilbagemelding.

Mvh
PTC

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af skaanebo » 07.11.2019 13:22:10

I kan gifte jer, hvor I vil.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af mh1 » 07.11.2019 19:43:05

Læs her:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Og som skaanebo siger, kan I gifte jer der, hvor det for jer er mest enkelt.

Hvis din forlovede kan få visum til DK, kan I blive gift i DK. Du kan forberede flytningen ved at finde en bolig, få kontrakt på plads mv., og invitere hende så I kan blive gift i DK og flytte umiddelbart efter.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af mh1 » 07.11.2019 19:45:26

Du kan også med fordel læse indlæg på Ophold efter EU-regler og Livet i Sverige og Tyskland, som du finder ved at klikke på Boardindeks.
mh
Rådgiver for ÆUG

PTC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.10.2019 13:21:45

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af PTC » 09.11.2019 08:48:16

Skaanebo og MH, tak for Jeres svar, som er læst.

Det som jeg umiddelbart tænker er, at min forlovede vil jo få en 3 måneders visum til Danmark, og vi kan blive gift i denne periode. Og det er korrekt, det praktiske med en adresse i Tyskland kan arrangeres inden.

Men inden hendes visum udløber skal hun forlade Schengen igen?

Eller vil en tilmelding til et folkeregister i Tyskland ændre på dette?

På forhånd tak for Jeres svar

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftemål med Kinesisk kvinde

Indlæg af skaanebo » 09.11.2019 12:45:51

Så snart ansøgningen om opholdskort er afleveret, får man lovligt ophold.

Besvar