Ventetid på prøvelsesattest (ægteskabserklæring)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SorenT
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.08.2019 21:50:12

Ventetid på prøvelsesattest (ægteskabserklæring)

Indlæg af SorenT » 11.08.2019 20:36:13

Hej alle.

Min kæreste og jeg har været så heldige at få et besøgsvisum godkendt (til hende). Det skete for 2 dage siden. Hun kommer til Danmark i starten af september måned og bliver her i 20 dage. Det har altid været planen at vi skulle vies hvis hun kunne komme til Danmark.

Jeg har så brugt aftenen på at undersøge nærmere omkring proceduren og familieretshuset, som udsteder prøvelsesattest.
Til min egen skræk kan jeg læse 9 google reviews af familieretshuset, hvor der i alle reviews er givet 1 stjerne. Der er en del som klager over at have ventet i over 2 måneder uden svar.

Er der nogle af jer so har erfaringer med familieretshuset og ventetider på en prøvelsesattest? Det lyder til at blive svært at nå en prøvelsesattest til næste måned.

Man kan jo så vende den om og sige at vi skulle have søgt om en prøvelsesattest før vi søgte visum? Men vi var slet ikke sikker på at hun overhoved, ville få godkendt et besøgsvisum. Og der kan ikke søge om en prøvelsesattest før der er udstedt et visum?

Nå, men håber at høre fra jer. Del gerne erfaringer og hvis i har gode råd så tages de med kyshånd.

Vi håber inderligt at vi kan få det i hus.

Der er nemlig så meget som skal planlægges for fremtiden.

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Ventetid på prøvelsesattest (ægteskabserklæring)

Indlæg af Zeawen » 02.09.2019 12:59:34

Som jeg kan se når folk skriver om prøvelsesattesten, så kommer det MEGET an på om al dokumentationen er medlagt fra starten af, og er i orden. Vi søgte selv d. 29/4 og fik svar fra familieretshuset d. 8/5 med godkendelse.

Mit råd er at blive sikker på hvilken dokumentation er påkrævet. I vores tilfælde, min kone er fra Rusland, er der fx. i hvert fald 2 forskellige slags dokumenter i Rusland der dokumenterer om en person er gift eller ej. Vi ringede ind og spurgte hvilken en de vil have.

Hvis ikke du har gjort det, så kan du også gå ind på familierets huset og læse deres ganske udmærkede guide til det. Du kan derudover også starte en ansøgning, og så læse de første par siders vejledning her til. Der står hvilke dokumenter I skal have med. Vi sendte alt ind som de nævnte.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige at ventetiden ikke er steget drastisk siden vi søgte.

Held og lykke, jeg håber det lykkedes for jer! :)

SorenT
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.08.2019 21:50:12

Re: Ventetid på prøvelsesattest (ægteskabserklæring)

Indlæg af SorenT » 19.10.2019 22:48:35

Tak for svaret Zeawen!

Vi fik altså en prøvelsesattest i hus og vi ventede 5 hverdage på det. Det lykkedes os altså at få det lavet mens hun var i DK.

Nu er det videre til næste trin...

Besvar