Skal giftes i DK, spm. til prøvelsesattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
c1752
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08.08.2019 20:09:41

Skal giftes i DK, spm. til prøvelsesattest

Indlæg af c1752 » 08.08.2019 20:39:42

Er så heldig at min kæreste sagde ja da jeg spurgte hende om hun ville gifte sig med mig, så nu står vi midt i papirarbejdet til prøvelsesattesten fra familieretshuset (https://familieretshuset.dk/proevelsese ... iftes-i-dk). Lige nu har vi gang i:
  1. Civilstandsattest til hende.
  2. Få civilstandsattesten underskrevet af udenrigsministeriet i hendes hjemland og derefter møde op på den danske ambassade i hendes hjemland for at få det certificeret
  3. Fuld kopi af alle sider (inklusiv for og bag) af hendes pas
  4. Besøgsvisum (hun har været her et par gange før, så denne del kender vi)
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål jeg ikke har fundet svar på:
  1. Skal kopien af hendes pas certificeres/legaliseres?
  2. Skal jeg bruge de fysiske dokumenter (skal hun sende dem til mig, f.eks. med UPS) til ansøgningen hos familieretshuset eller er scannede dokumenter ok?
  3. I VU2 (invitationen til besøgsvisum) havde jeg tænkt mig at skrive at formålet med hendes besøg er at vi gifter os, jeg kan se i et par andre tråde herinde at det frarådes, hvorfor det? Vi har ingen planer om at søge ægtefællesammenføring mens hun er her, det overvejer vi at gøre når hun er hjemme igen, så hun kan passe sit arbejde i den tid det tager at behandle sådan en.

Lidt fakta hvis det har betydning for sagen:
  • Vi har kendt hinanden i et års tid
  • Jeg har besøgt hende 3 gange, hun har besøgt mig 2 gange
  • Hun er ikke EU borger, jeg har dansk statsborgerskab
  • Ingen af os har været gift før
  • Vi opfylder alle 6 integrationskrav, men det har vel først betydning hvis/når vi ansøger om ægtefællesammenføring, korrekt?

På forhånd tak for hjælpen! :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal giftes i DK, spm. til prøvelsesattest

Indlæg af mh1 » 09.08.2019 17:10:26

1) Jeg har ikke skullet legalisere, kun oversætte kopi af pas + fremvise originalen, når jeg har skullet bruge det.

2) Spørg dem hellere selv.

3) Lad være med at skrive om vielse, det KAN forplumre det hele.

Integrationskrav har først betydning når der søges fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Skal giftes i DK, spm. til prøvelsesattest

Indlæg af Zeawen » 02.09.2019 12:53:26

1: Vi legaliserede IKKE kopier af min hustrus pas. Scanninger var helt fint. Hun er russisk.

2: Vi søgte online, jeg ved ikke om det kan gøres anderledes. Så hvad end dokumentation de forlanger, var scanninger i vores tilfælde helt OK. Der blev ikke efterspurgt bevis eller fysiske dokumenter.

3: Den primære grund til at du IKKE skal nævne at I skal giftes, er at hvis du gør det, er de bange for at din kone bliver, og så er der langt højere risiko for at I får afslag på visum. Det er uanset om I har tænkt er at søge FS eller ej. Jeg har samtlige de knap 10 gange min kone har været i Danmark altid skrevet at formålet er at se Danmark og bruge tid sammen med mig. Jeg vil anbefale at gøre det samme.

Besvar