Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 03.06.2019 16:58:49

Jeg er blevet forelsket i en Kinetisk kvinde som jeg gerne vil giftes med, men hvilke krav er der for at vi kan blive gift i Kina? Jeg kan læse at nogle lande kræver en civilstandsattest og andre lande kræver en ægteskabsattest. Hvilket attest kræver Kina?

Vi vil helst giftes i Danmark, men hun mener ikke at hun har let ved at få et ny visum til Danmark, fordi hun kun er 35 år. Er der nogle som kender noget til det? Hun er kommet til Danmark d. 28. marts og tager hjem igen d. 20. juni. Om det har nogen betydning ved jeg ikke, men vi mødtes d. 1. april og har boet sammen siden midt i april :-). Jeg mener så at kunne læse at hun skulle kunne få et nyt visum til Danmark f.x. 27. september hvor jeg gerne vil have at hun tager sin datter med til Danmark. Er der noget som skulle være til hindre for det? Noget vi skal passe på/tage højde for?

På forhånd tak

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af mh1 » 03.06.2019 18:17:54

Hendes alder er ingen grund til at hun ikke skulle kunne få visum igen, og normalt er det lettere at få visum anden gang, hvis man overholder det første til punkt og prikke og rejser ud senest 90 dage efter at man første gang kom ind i Schengen-området. HUSK at tælle dagene, visummet har en længere gyldighed end 90 dage, for at man kan have et lille spillerum, når man skal bestille flybillet.

At blive gift i DK vil være lettere, fordi der så ingen behov er for at få vielsen godkendt. Til gengæld kan det evt. være sværere for hende at skaffe den rigtige dokumentation for at hun er ugift. Det vil desuden være en rigtig god idé at få datteren med straks, det letter adgangen til at også hun får opholdstilladelse.

Jeg går ud fra, at du har sat dig ind i kravene til familiesammenføring, og er sikker på at I begge opfylder dem?

Læs her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... menfoering
mh
Rådgiver for ÆUG

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 03.06.2019 19:37:31

Tak mh

Hendes nuværende visum gælder 85 dage, og hun rejser hjem på den 85. dag, så det håber jeg er ok :-)

Jeg ser det at blive gift i Kina som en plan B, og hvis det ikke er alt for dyrt vil jeg gerne have den i baghånden. Men du er rimeligt sikker på at der ikke skulle være noget problem at få visa til DK igen for hende?

Jeg overholder alle 3 krav til mig (Indfødt dansker med rimeligt job / løn og bolig samt mellemlang videregående uddannelse) , og hun overholder alle 3 krav også. Mit eneste bekymring er hvordan dokumentere man at hun kan engelsk på B1 niveau, hvordan dokumentere man at hun har haft arbejde og så er hendes eksamenspapir blevet væk ( hun har 3 år på erhvervsskole og 3 år på aftenskole, hvor eksamenspapirene er blevet væk ) :-( . Jeg ved ikke om det har nogen betydning at jeg er 15 år ældre?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af mh1 » 03.06.2019 23:05:30

Engelskkundskaber skal bevises med attest på aflagt eksamen fra anerkendt skole/kursus. Hun kan evt. tage en TOEFL online, den sidestilles.

Hvis hun har kontrakter fra sine ansættelser, kan de bruges som bevis. Skolepapirerne kan hun måske fremskaffe kopier af? Kina er et land, hvor alt er gennemreguleret, så det bør være muligt, omend måske dyrt og besværligt.

De 15 års aldersforskel er en større udfordring. Fra 10 år og opefter består der en formodning for proforma, når en af parterne er fra et land med en væsentligt lavere gennemsnitlig levestandard end den danske. Jo kortere tid I har kendt hinanden, desto større vil mistanken om proforma være. Det kan derfor måske være bedre at skynde sig langsomt, selvom rejser frem og tilbage er dyre.

Endvidere bør du undersøge, om du har mulighed for at bruge EU-reglerne som en plan B, altså om du kan pendle til dit job fra en bolig i Sverige, Norge, Tyskland eller Polen, eller blive udstationeret i mindst 3 mdr. Ved EU-reglerne behøver I hverken bekymre jer om proforma-mistanker, skolepapirer, bevis for engelskprøve eller for ansættelser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 04.06.2019 06:17:14

Tak mh

De 15 år har vi snakket en del om, men ikke i forbindelse med proforma. Jeg har været ved at google det, men jeg syntes ikke rigtigt jeg kan finde ud af hvad der er grænsen. Hvor længe skal man have kende hinanden for at man ikke risikere at blive beskyldt for proforma? P.t. har vi boet sammen siden midt i april til 20. juni, og jeg besøger så min kæreste i Shanghai fra 2. september til 18. september. Jeg ville så gerne have min kæreste til Danmark i slutningen af september så vi kunne blive gift i Danmark og søge om at kæresten og hendes datter må blive i Danmark. Jeg havde hidtil tænkt at vi skulle skynde os, da hendes datter er 11 år, og hende vil jeg jo også gerne have med til Danmark, og være sikker på at datteren opnår størst muligt tilknytning til Danmark så datteren kan få lov til at blive. Men det er måske en dårlig plan jeg har lavet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af mh1 » 04.06.2019 11:18:57

Der er ingen fast grænse fastsat nogen steder, men erfaringen er at 10 års aldersforskel eller mere er et 'rødt flag', dog i reglen ikke i sig selv tilstrækkeligt.
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... 5_192.aspx
“Udlændingenævnet lagde ved vurderingen vægt på, at der mellem parret var en ikke ubetydelig aldersforskel på 13 år, og at parret indgik ægteskab efter et meget kort personligt bekendtskab.”

Andre eksempler:
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... forma.aspx
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... 16_31.aspx
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... 15_95.aspx
https://udln.dk/da/Praksis/Aegtefaelles ... 16_91.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 04.06.2019 12:56:26

Igen stort tak

De eksempler du giver er hvor de er blevet gift 1-2 måneder efter første møde. Jeg ved godt at det ikke er muligt at give et præcist svar. Men hvis man har boet sammen i 2 måneder i Danmark og 2 uger i Kina og derefter 1 måned i Danmark over 6 måneder, skulle man så ikke have en chance? Eller vil du anbefale at vi venter endnu længere?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af mh1 » 04.06.2019 18:23:00

I har i juridisk forstand aldrig boet sammen. Og hvis jeres første møde kun ligger 6 mdr. tilbage i tiden, er et ægteskab om knap 4 mdr, altså kun 9-10 mdr. efter at I har lært hinanden at kende noget, som 100% sikkert vil vække proforma-mistanke, selv hvis der ingen aldersforskel var. Tænk over, om et pæredansk par normalt ville blive gift så hurtigt? Det sker sjældent.

Jeg forstår udmærket at du gerne vil fremskynde processen af hensyn til barnets mulighed for at få fs., men da grænsen for 'integrationsvurdering' går helt nede ved 8 år, og grænsen for om man overhovedet har skyggen af chance er 15 år, kan I dels ikke undgå integrationsvurdering, og dels er der lidt tid at løbe på, når hun er 11 år nu. Hellere bruge det næste års tid på at cementere bekendtskabet, det vil øge chancerne for at få fs.

I kan jo dog sagtens gifte jer under hendes næste besøg i DK, men du skal så huske på de forskellige juridiske følger (I får fælleseje, medmindre I laver ægtepagt, hun får arveret), og overveje om I bør lave ægtepagt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 04.06.2019 19:40:54

Ok, det lyder godt nok som noget besværligt at blive FS. Og vi har ikke engang kendt hinanden i 2 måneder endnu… Er der noget som man kan gøre for at øge sandsynligheden for at blive FS, som modvægt til at man ikke har kendt hinanden så længe og stor aldersforskel? Hjælper det at få et barn sammen eller?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af mh1 » 05.06.2019 13:35:17

Nejnejnej og atter nej, det hjælper ikke det fjerneste at gøre din kæreste gravid, det giver ene og alene dit barn, som vil blive dansk statsborger, ret til at bo i DK, det letter IKKE en familiesammenføring med moderen, og svækker IKKE en proforma-formodning. Det er faktisk afprøvet i praksis!

Det ENESTE som kan fjerne en proforma-formodning er tid og flere samvær. Et par længere besøg mere, enten dit hos hende eller hendes hos dig, før I gifter jer, og først ansøgning om fs, når I har kendt hinanden i mindst et år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 05.06.2019 21:34:12

Ok, tak for svaret og alt hjælpen. Jeg må forsøge at få hende til Danmark igen så hurtigt som muligt.

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af JamTheDane » 06.06.2019 06:34:51

Jeg vil meget kraftigt anbefale at du kigger grundigt på reglerne før du går i gang med projektet. Det er ikke nemt at få familiesammenføring, og man skal være HELT klart på præcis hvilke udfordringer der er. Der er desværre mange der ikke checker reglerne og ender i en rigtig uheldig situation.
Så vidt jeg kan se skal du have afklaret om i kan dokumenter de 3 krav til hende, hvis i ikke kan skaffe dokumentation overholder hun ingen af dem.

Datterens alder giver også et problem. Jeg er ikke selv grundigt inde i reglerne omkring børn, men det skal du også undersøge grundigt, da du desværre kan komme ud i en situation hvor datteren ikke er vedkommen selv om moderen er.

Tp42
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21.05.2019 12:57:36
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af Tp42 » 06.06.2019 10:13:22

Tak JamTheDane

Jeg har forsøgt og må indrømme at jeg nok ikke forstår konsekvensen af alt der står skrevet… Jeg mener at vi kan skaffe dokumentation for minimum 1 af kravene til hende, og forhåbentlig alle 3. Så skulle vi vel være sikre hvis vi bare kan dokumentere 1 ting? Jeg regner med at des mere vi kan dokumentere, des bedre vil det være?

Ang. datteren så deler jeg i den grad din bekymring, hvorfor jeg gerne vil have datteren til Danmark så hurtigt som muligt, da jeg så håber at hun vil få lidt integration før hun fylder de afgørende 15 år.

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af resser » 06.06.2019 15:27:40

Jeg er gift i Kina i 2010
hvis I har noget at spørge om.

JamTheDane
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27.04.2014 19:02:59

Re: Gift i Kina hvilket attester, eller mulighed for nyt visum til Danmark efter 180 dage

Indlæg af JamTheDane » 06.06.2019 21:47:21

Tp42 skrev:
06.06.2019 10:13:22
Tak JamTheDane

Jeg har forsøgt og må indrømme at jeg nok ikke forstår konsekvensen af alt der står skrevet… Jeg mener at vi kan skaffe dokumentation for minimum 1 af kravene til hende, og forhåbentlig alle 3. Så skulle vi vel være sikre hvis vi bare kan dokumentere 1 ting? Jeg regner med at des mere vi kan dokumentere, des bedre vil det være?

Ang. datteren så deler jeg i den grad din bekymring, hvorfor jeg gerne vil have datteren til Danmark så hurtigt som muligt, da jeg så håber at hun vil få lidt integration før hun fylder de afgørende 15 år.
Reglerne er meget stramme, og som vi har set i en hel del sager de sidste par år er konsekvenserne af at ikke forstå reglerne at familien enten i huj og hast må flytte til et andet land, eller ens partner eller partnerens barn bliver smidt ud.
Eftersom behandlingstiden er 10+ måneder før i får noget som helst at vide, så er konsekvensen worst case at i venter 1½+ år (hvis det er en kompliceret sag), og i så får et par uger til at forlade landet. Derfor skal du sætte dig grundigt ind i tingene.
ALT skal dokumenteres, så hvis i kun kan dokumentere 1 af de 3 krav til hende, så skulle det stadig være muligt at få familiesammenføring, hvis du opfylder alle 3 krav til dig.


Mit bedste råd er at få kigget grundigt på kravene, og se om der er nogen som helst problemer. Hvis der er, så er et ophold i et andet EU land den eneste mulighed med de nuværende krav. De kan selvfølgelig blive ændret her efter valget, men du skal nok ikke holde vejret og vente på det.

Så gå ind og nærlæs kravene på https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... t-samlever


Jeg har ikke selv haft problemet med medfølgende børn, så jeg er IKKE inde i reglerne omkring børn, så der kan jeg ikke hjælpe. Så der kan være krav ud over dem jeg lister nedenfor.

Der er en del krav, jeg har ikke listet alle her, men så vidt jeg kan se er dem i kan få problemer med følgende:

Forholdets varighed. I har kendt hinanden i forholdsvis kort tid.

Jeres aldersforskel, mener de siger at med 10 år eller mere i aldersforskel begynder de at kigge lidt grundigt på det. Det er ikke en automatisk afvisning, jeg er selv 12 år ældre end min kone, og vi havde ingen problemer, men det kan være et problem, hvis der samtidig ringer andre alarmklokker.

Bolig, i må ikke bo i et ghetto område og da i er 3 skal i enten have en 2 værelses bolig, eller 60+ m2 bolig.

Du skriver du er i arbejde, men hvis du lige havde 1 måned på kontanthjælp for 2 år siden, så har du stadig et års timeout. Kravet er at du ikke må have modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for de seneste 3 år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring.

Integrationskrav til hende:
Hun skal kunne dokumentere engelsk på et vist niveau. Hun kan tage tests i dette, men der kan være ventetid, eller det kan være de ikke kan tages i hendes land, så det skal i undersøge.

Hun skal kunne dokumentere at hun har haft fuldtidsarbejde i 3 ud af de seneste 5 år. Hvis der ikke er lønsedler eller andet godt er dette et problem. Mange lande har slet ikke de papirer der skal til at bevise dette, så dette er tit et problem.

Dokumentere en bestået uddannelse på varighed på 1 år eller mere. Hvis i ikke kan skaffe papirer, så er den også udelukket.

Integrationskrav til dig:
Med de 3 integrationskrav så skal du opfylde 3, om muligt, men kravet om dansk er ufravigeligt. Men så vidt jeg kan se opfylder du disse 3, men check det lige :)
Så du skal kunne dokumentere din uddannelse for at bevise at du kan dansk. Det plejer ikke at være et problem, men der er enkelte, som regel ældre mennesker, eller ufaglærte der aldrig har fået færdiggjort en uddannelse, som kommer i problemer her.
Du skal kunne dokumentere 5 års fuldtidsarbejde.
Du skal have 6 års uddannelse.


Så skal du også lige have (eller være i stand til at låne) 100.000 kr til økonomisk sikkerhed. Derudover kommer der gebyrer på ansøgningen, gebyrer på sprogprøver og så videre, så du skal nok regne med at have en del mere klar, jeg havde selv sat 50.000 af til sikkkerhed (den var 50K dengang) og 50.000 til papirarbejde, gebyrer, godkendelse af diverse dokumenter, cykel, tøj (går ikke ud fra hun har vintertøj der kan klare en dansk vinter) og hvad der nu ellers skal til for at få en person til at fungere i Danmark.


Og så husk på at hun ikke må arbejde før jeres sag er godkendt, så der vil være et sted mellem 10-15 måneder (hvis de overholder deres mål, og i ikke har noget som helst galt i jeres papirer), hvor du er eneforsøger for jer alle tre.

Besvar