Dokumenter til vielse i udlandet (legal competence to enter into marriage)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Grænseløs
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27.02.2019 13:22:06

Dokumenter til vielse i udlandet (legal competence to enter into marriage)

Indlæg af Grænseløs » 02.05.2019 18:18:04

Hej ÆUG!

Jeg skal gifted og vi har besluttet at vielsen skal være i Tjekkiet.
Jeg er dansk statsborger og bor i Danmark, og min forlovede er russisk statborger med bopæl i Tjekkiet og har permanent opholdstilladelse der.

Jeg har undersøgt hvilke dokumenter de kræver i Tjekkiet og har fundet frem til følgende:
https://www.mvcr.cz/mvcren/article/marr ... ublic.aspx

  • his/her birth certificate;
  • a document proving his/her nationality;
  • a certificate proving his/her legal competence to enter into marriage - which may not be, as of the date of the marriage, older than six months;
  • a certificate proving his/her personal status and residence if such certificates can be issued by the country concerned;
  • the death certificate of any deceased spouse, if the foreign national is a widow(er); such certificate is not required if this fact is included in the certificate on legal competence to enter into marriage;
  • a final and conclusive judgment on divorce with regard to any previous marriage if the foreign national concerned is divorced;
  • a certificate proving that the marriage will be accepted as valid, if it is concluded by a proxy;
  • a final and conclusive judgment terminating a registered partnership or a death certificate of any deceased partner, if the foreign national lived in a partnership;
  • proof of identity.
Jeg har fremhævet det punkt der volder mig problemer... som jeg forstår det, så eksisterer dette dokument ikke i Danmark?
Der findes to dokumenter som minder lidt om det: Civilstandsattest og Ægteskabsattest
Civilstandsattesten spørger de jo også om i et andet punkt i listen.
Ægteskabsattesten handler om et par, og ikke kun mig... og så er det meget mere besværligt og dyrt at skaffe.

Jeg håber der er nogen her som har erfaringer med dette... enten i andre lande, men helst i Tjekkiet :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dokumenter til vielse i udlandet (legal competence to enter into marriage)

Indlæg af mh1 » 03.05.2019 10:00:24

Bopælsattest; gå til borger.dk og bestil den. https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 80539350f5

Den viser også civilstand.
mh
Rådgiver for ÆUG

Grænseløs
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27.02.2019 13:22:06

Re: Dokumenter til vielse i udlandet (legal competence to enter into marriage)

Indlæg af Grænseløs » 03.05.2019 13:59:41

Tak for svaret.
En bopælsattest er det samme som civilstandsattest som jeg forstår det.
Ja, der står at jeg ikke er gift, men mit spørgsmål er om det er nok for de Tjekkiske myndigheder, som heruderover efterspørger en dokument der siger at jeg er juridisk egnet til at indgå giftemål.


Jeg har allerede bestilt og modtaget en bopælsattest med civilstand på Dansk - og er ved at få den oversat til Tjekkisk.
Der var lidt problemer med at få et sprogbilag: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... ordningen/

Jeg er stadig usikker på om de Tjekkiske myndigheder vil sige at en bopælsattest/civilstandsattest er nok, og håber derfor der er nogen her som kender mere til det :-)

Besvar