Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
moffemand
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06.02.2019 20:43:21

Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af moffemand » 07.02.2019 19:51:12

Hejsa

Jeg har igennem en filippinsk datingside lært en rigtig sød kvinde som bor i Filippinerne med sin 6-årige søn. Vi har siden i slutningen af januar 2018, skrevet og videochattet med hinanden og jeg valgte at besøge hende og hendes familie i august 2018. Hvis vi ikke var forelsket i hinanden inden besøget, så blev vi det i de knap 4 uger besøget varede. Vi havde lejet en lejlighed, også for at prøve om vi kunne finde ud af at bo sammen. Og det hele føltes bare naturligt, som om vi havde kendt hinanden i flere år. Sønnen var "forgabt" i mig og hendes forældre blev også glade for mig. Så alt i alt en fantastisk oplevelse. Så langt så godt. Da jeg kom hjem og havde tænkt det hele igennem valgte jeg at fri til hende og vi skal giftes her den 14. maj i Filippinerne. Jeg tager afsted afsted den 16. april og være der i knap 5 uger.

For at blive gift i Filippinerne skal jeg jo have et "Legal Capacity to Contract Marriage" certifikat. Udfordringen består nu i at der åbenbart er blevet lavet nye regler pr. 1 jan. 2019, at man skal ansøge om attesten igennem Statsforvaltningen, og at det ser ud til at reglerne er blevet skærpet, vedr. at man vil undgå proforma ægteskaber.

Er der en herinde der har haft eller har denne problematik inde på livet og kan give nogle råd omkring dette? På forhånd tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af mh1 » 07.02.2019 21:19:03

Jeg ser ingen skærpelse, og heller ikke noget om at SKAL være statsforvaltningen, her?? Ankestyrelsen er autoriteten på dette område:

https://ast.dk/born-familie/hvad-handle ... i-udlandet
mh
Rådgiver for ÆUG

moffemand
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06.02.2019 20:43:21

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af moffemand » 08.02.2019 18:46:02

Der står dette inde på Statsforvaltningens hjemmeside:

"Forbud mod proforma

Fra 1. januar 2019 gælder et forbud i Danmark mod, at et ægteskab indgås proforma.

Det betyder, at ægteskabet ikke må indgås, hvis der er bestemte grunde til at antage, at der er tale om et proformaægteskab med det afgørende formål at opnå ret til ophold i Danmark, i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz.

Vi spørger derfor i ansøgningsskemaet til jeres personlige forhold, f.eks. om I har fælles børn, om I bor eller tidligere har boet sammen og lign."


Når vi ikke har boet sammen andet end den lille måned i lejet lejlighed i Filippinerner, så bliver det svært at forklare, at der ikke er tale om proforma ægteskab. Men fact er at vi er blevet forelsket i hinanden, på nøjagtig samme måde som hvis det var med en dansk kvinde. Og vi kan jo heller ikke dokumentere at vi ikke på et tidspunkt vil søge om at hun og hendes søn kan komme til Danmark. Men det kan godt være jeg overtænker situationen. :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af mh1 » 08.02.2019 19:55:09

Det gør du.

Prøv at læse i tråden her: http://forum.aegteskabudengraenser.dk/v ... 1&start=15
mh
Rådgiver for ÆUG

Namak
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.11.2018 02:18:59

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af Namak » 12.02.2019 00:06:09

moffemand skrev:
07.02.2019 19:51:12
Hejsa

Jeg har igennem en filippinsk datingside lært en rigtig sød kvinde som bor i Filippinerne med sin 6-årige søn. Vi har siden i slutningen af januar 2018, skrevet og videochattet med hinanden og jeg valgte at besøge hende og hendes familie i august 2018. Hvis vi ikke var forelsket i hinanden inden besøget, så blev vi det i de knap 4 uger besøget varede. Vi havde lejet en lejlighed, også for at prøve om vi kunne finde ud af at bo sammen. Og det hele føltes bare naturligt, som om vi havde kendt hinanden i flere år. Sønnen var "forgabt" i mig og hendes forældre blev også glade for mig. Så alt i alt en fantastisk oplevelse. Så langt så godt. Da jeg kom hjem og havde tænkt det hele igennem valgte jeg at fri til hende og vi skal giftes her den 14. maj i Filippinerne. Jeg tager afsted afsted den 16. april og være der i knap 5 uger.

For at blive gift i Filippinerne skal jeg jo have et "Legal Capacity to Contract Marriage" certifikat. Udfordringen består nu i at der åbenbart er blevet lavet nye regler pr. 1 jan. 2019, at man skal ansøge om attesten igennem Statsforvaltningen, og at det ser ud til at reglerne er blevet skærpet, vedr. at man vil undgå proforma ægteskaber.

Er der en herinde der har haft eller har denne problematik inde på livet og kan give nogle råd omkring dette? På forhånd tak!
Min mand og jeg blev gift i Georgien oktober 2018. Jeg var inde på borgerservice den 18. januar 2019 med original vielsesattest og fik vores vielsen registreret uden problemer. Vores vielse var oversat til engelsk og havde apostille stempel.

Namak
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.11.2018 02:18:59

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af Namak » 12.02.2019 00:12:15

Namak skrev:
12.02.2019 00:06:09
moffemand skrev:
07.02.2019 19:51:12
Hejsa

Jeg har igennem en filippinsk datingside lært en rigtig sød kvinde som bor i Filippinerne med sin 6-årige søn. Vi har siden i slutningen af januar 2018, skrevet og videochattet med hinanden og jeg valgte at besøge hende og hendes familie i august 2018. Hvis vi ikke var forelsket i hinanden inden besøget, så blev vi det i de knap 4 uger besøget varede. Vi havde lejet en lejlighed, også for at prøve om vi kunne finde ud af at bo sammen. Og det hele føltes bare naturligt, som om vi havde kendt hinanden i flere år. Sønnen var "forgabt" i mig og hendes forældre blev også glade for mig. Så alt i alt en fantastisk oplevelse. Så langt så godt. Da jeg kom hjem og havde tænkt det hele igennem valgte jeg at fri til hende og vi skal giftes her den 14. maj i Filippinerne. Jeg tager afsted afsted den 16. april og være der i knap 5 uger.

For at blive gift i Filippinerne skal jeg jo have et "Legal Capacity to Contract Marriage" certifikat. Udfordringen består nu i at der åbenbart er blevet lavet nye regler pr. 1 jan. 2019, at man skal ansøge om attesten igennem Statsforvaltningen, og at det ser ud til at reglerne er blevet skærpet, vedr. at man vil undgå proforma ægteskaber.

Er der en herinde der har haft eller har denne problematik inde på livet og kan give nogle råd omkring dette? På forhånd tak!
Min mand og jeg blev gift i Georgien oktober 2018. Jeg var inde på borgerservice januar 2019 med original vielsesattest og fik vores vielsen registreret uden problemer. Vores vielse var oversat til engelsk og havde apostille stempel.

moffemand
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06.02.2019 20:43:21

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af moffemand » 23.02.2019 13:51:19

Hej igen

Tak for indlæggene. Jeg var i mandags hos Statsforvaltningen personligt og snakkede med en rigtig sød medarbejder, som grundigt satte sig ind i min situation og det hun ikke selv var sikker på fik hun en kollega til at svare på. Jeg havde printet ansøgningen ud fra deres hjemmeside og udfyldt det af det jeg kunne. Hun markerede og forklarede de steder jeg manglede og hvordan jeg skulle gøre dette. Så min frygt for at jeg skulle sidde og forsvare at mit forhold til min filipinske kæreste var af kærlighed og ikke proforma var ubegrundet. Men jeg sidder nu og skal plotte alle informationer ind online på deres hjemmeside og støder på et punkt jeg ikke kan komme videre fra. Deres spørges om dette " Er du visumfrataget?" Ja eller nej?
Skal min kommende kone have et visum til Danmark, når vi skal giftes i hendes hjemland?. Hun har aldrig været i Danmark, men skal selvfølgelig se landet senere i forløbet. Vi ville tage et skridt af gangen og senere søge et turist visum til hende i første omgang

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af mh1 » 23.02.2019 15:03:10

Der står vel ‘fritaget’ - altså om man ikke behøver visa? Da din forlovede ville skulle bruge visum for at besøge DK, må svaret være ‘nej’.

Og nej, din forlovede skal ikke have et visum til DK, for at I kan blive gift i Filippinerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

moffemand
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06.02.2019 20:43:21

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af moffemand » 23.02.2019 17:33:16

Hvis jeg skriver Ja, så skrives dette: "Vedhæft dokumentation for lovligt ophold"

Hvis jeg svarer nej: " Hvornår er dit visum udstedt? og Hvornår er dit visum gyldigt til? "

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nye regler vedr. ægteskabsattest 1. jan 2019

Indlæg af mh1 » 24.02.2019 10:24:44

Jeg tror du er igang med en forkert formular, nemlig den der skal bruges, hvis I skal vies i DK. Tag en dyb indånding og gør dette i morgen:

Du skal bruge en til vielse i udlandet. Gå til din lokale borgerservice og bed om at få en ægteskabsattest til vielse i udlandet. Den skal IKKE indeholde noget om din forlovedes hverken visum eller lovlige ophold i DK.

Du skal jo nemlig IKKE søge om vielse i Danmark, vel?

Spørg forøvrigt om vejledning hos den filippinske ambassade, som du finder her: For inquiries, the Philippine Embassy in Copenhagen can be reached at tel. +45 7141 5952 and email philemb.dk@gmail.com OBS! der er lukket i morgen, 25. februar.

Din attest skal legaliseres efter at de er udfyldt med dine oplysninger. Legalisering: Filippinerne er et apostilleland, så følg vejledningen her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... g-hvordan/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar