giftes i indien og derefter flytte til DK???

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TMD

giftes i indien og derefter flytte til DK???

Indlæg af TMD » 14.07.2008 00:33:57

Hej

Jeg er lidt forvirret angaaende hvordan tingene gores nemmeste.

Jeg bor med min forlovede i Melbourne, vi skal giftes i jaipur i indien i april 2009 og har derefter planer om at flytte til dk. Min forlovede er indisk statsborger. Til den tid har vi haft samme addresse i melbourne i 12 maaneder, men kan bevise et forhold i 3 aar.

Kan nogen give gode raad om hvilke visum vi skal soge for at faa min forlevede ind i DK, og hvordan hun faar permanent opholdstilladelse. Hvad vi meget gerne vil undgaa er at hun skal opholde sig uden for DK i en laengere periode.

venlig hilsen

Thomas

SraPacheco

Indlæg af SraPacheco » 31.07.2008 07:25:57

Hej Thomas!
Umiddelbart vil jeg mene at det bedste ville være at søge turistvisum til din forlovede/fremtidige kone og så kan I søge om FS når I er kommet til DK, så får din kone nemlig lov til at blive her på procesuelt ophold mens ansøgningen behandles. Men du skal jo selvfølgelig lige være opmærksom på om I lever op til alle kravene for at få FS:

- I er begge over 24 år

- Jeres samlede tilknytning til Danmark er større end jeres samlede tilknytning til fx Indien (Dette kan blive problematisk for jer, med mindre du har været dansk statsborger i over 28 år - så bortfalder tilknytningskravet)

- Du har ikke modtaget kontanthjælp inden for det sidste år (vel ikke noget problem når du har været i Australien). Dette er forsørgelseskravet - du skal kunne forsørge din kone, så du skal skynde dig at finde et job når I kommer til DK.

- Du skal have en bolig med mindst 20 m2 pr person der skal bo i den, eller 1 værelse for hver 2 personer der skal bo der. Du har dog ca 6 måneder til dette efter du kommer hjem fra udlandet.

- Jeres ægteskab skal kunne godkendes i Danmark. Du skal have en ægteskabsattest fra borgerservice i din hjemkommune, der dokumenterer at du er i stand til at blive gift efter dansk lovgivning. Her skal du bruge en kopi af din dåbsattest og en kopi af din kærestes pas samt et skema som du kan downloade på internettet. Det skal I udfylde og evt. få en i din familie til at indsende til kommunen. Dette kan tidligst gøres 4 måneder inden brylluppet. Når I er blevet gift så skal du have jeres vielsesattest legaliseret på den danske ambassade i Indien, og så kan den umiddelbart godkendes i Danmark.

- Endelig skal du stille bankgaranti. I øjeblikket er den på 58207 kr, men den bliver hævet pr. 1 januar hvert år, så det bliver mere i 2009.

- Afhængigt af hvornår i 2009 i vil søge om FS så kommer der (måske) også nye regler med en danskhedsprøve som skal bestås inden din kone kan få opholdstilladelse. Måske fordi der er snak om at EF domstolen måske vil spænde ben for den prøve, så prøv at følge med i den debat og se hvad der sker.

Som reglerne er nu vil din kone få midlertidig opholdstilladelse på grundlag af familiesammenføring (hvis I får det), og først efter 7 år kan hun få den permanente opholdstilladelse, så den skal altså fornys nogle gange undervejs.

Det er utroligt at det skal være så svært at få lov til at være sammen med den man elsker, ikke?

Håber du finder ud af det.

Hilsen Unna

Besvar