Gifte sig i DK med en person fra Tyrkiet
Gifte sig i DK med en person fra Tyrkiet
Hej alle.
Vi overvejer måske at gifte os når min partner kommer til Danmark. Var forbi den lokalekommune og spørge indtil hvad de skulle - men de virkede en anelse uvidende. Er det nogen der har prøvet dette før?
Har fået oplyst følgende selvom hun var usikker:
1. Ægteskabserklæring
2. Civilstandsattest fra Tyrkiet og oversat til engelsk
3. Fødselsattest fra Tyrkiet og oversat til engelsk
4. Pas
5. Booke tid til vielsen
Dokumenterne fra Tyrkiet skulle verificeres hvad betyder dette?
På forhånd tak
Vi overvejer måske at gifte os når min partner kommer til Danmark. Var forbi den lokalekommune og spørge indtil hvad de skulle - men de virkede en anelse uvidende. Er det nogen der har prøvet dette før?
Har fået oplyst følgende selvom hun var usikker:
1. Ægteskabserklæring
2. Civilstandsattest fra Tyrkiet og oversat til engelsk
3. Fødselsattest fra Tyrkiet og oversat til engelsk
4. Pas
5. Booke tid til vielsen
Dokumenterne fra Tyrkiet skulle verificeres hvad betyder dette?
På forhånd tak
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Gifte sig i DK med en person fra Tyrkiet
Mon ikke?!
Din kæreste skal have sit pas, nüfuz cüzdani og nüfus kayit örnegi med. Det sidste får han i sin hjemby (dvs. der, hvor han er tilmeldt adresse), på nüfus dairesi. Den skal oversættes, og han skal gå til sit lokale valilik og få en apostille (på tyrkisk 'apostil') på den, og derefter få den oversat til engelsk. Så skulle der ikke være mere, kommunen vil have for at udstede en prøvelsesattest.
Med 'verificeres' mener borgerservicedamen den nævnte apostille. Det er et stempel (evt. også en slags klistermærke) som statslige myndigheder sætter på dokumenter udstedt i landet, som bekræftelse på at det er ægte. Både DK og Tyrkiet er 'apostillelande', og derfor skal der apostille på. Du kan læse om den danske udgave her:http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/
Din kæreste skal have sit pas, nüfuz cüzdani og nüfus kayit örnegi med. Det sidste får han i sin hjemby (dvs. der, hvor han er tilmeldt adresse), på nüfus dairesi. Den skal oversættes, og han skal gå til sit lokale valilik og få en apostille (på tyrkisk 'apostil') på den, og derefter få den oversat til engelsk. Så skulle der ikke være mere, kommunen vil have for at udstede en prøvelsesattest.
Med 'verificeres' mener borgerservicedamen den nævnte apostille. Det er et stempel (evt. også en slags klistermærke) som statslige myndigheder sætter på dokumenter udstedt i landet, som bekræftelse på at det er ægte. Både DK og Tyrkiet er 'apostillelande', og derfor skal der apostille på. Du kan læse om den danske udgave her:http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Er fødselsattesten nufus cuzdani? Hvordan får man oversat denne? Det er jo ikke et 'dokument'.
-
mh1
- Kontakt:
Man kan da oversætte alt, som indeholder tekst. I Tyrkiet har jeg fået oversat mit pas og mit kørekort, så det skal du ikke få grå hår i hovedet af.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Er dåbsattesten nufus cuzdani? Jeg troede nufus cuzdani var lidt ala 'sygesikringskort'
-
mh1
- Kontakt:
Nej, en dåbsattest er ikke en 'nüfus cüzdani', og nej den viser ikke noget om, hvorvidt du er sygeforsikret eller ej.
Den kan dog nok bedst sammenlignes med en fødselsattest. Der er billede, og der står ens fødselsdato og -år, fødested og forældres navne.
De skal i øvrigt erstattes med et 'smart id-kort', som har samme størrelse som de danske gule sygesikringskort, og har chip med div. oplysninger, men langt fra alle har fået det nye kort.
Den kan dog nok bedst sammenlignes med en fødselsattest. Der er billede, og der står ens fødselsdato og -år, fødested og forældres navne.
De skal i øvrigt erstattes med et 'smart id-kort', som har samme størrelse som de danske gule sygesikringskort, og har chip med div. oplysninger, men langt fra alle har fået det nye kort.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svar.
Dvs både nufus cuzdani og nufus kayit ornegi skal oversættes og apostil påtegning? Hvordan får man denne på nufus cuzdani?
Der er ellers ikke andre dokumenter man får ifm fødsel i Tyrkiet så vidt jeg ved.
Dvs både nufus cuzdani og nufus kayit ornegi skal oversættes og apostil påtegning? Hvordan får man denne på nufus cuzdani?
Der er ellers ikke andre dokumenter man får ifm fødsel i Tyrkiet så vidt jeg ved.
-
mh1
- Kontakt:
Jeg formoder at oversætteren laver en fotokopi på én A4-side som viser begge sider af nüfus cüzdani og stempler den som bekræftelse på at den svarer til originalen, og man så får stemplet på denne A4-side. Men jeg ved det ikke og det er jo heller ikke din hovedpine, hvordan de bærer sig ad.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg har fået fat i både nufus kayit ornegi og dåbsattest fra Tyrkiet. Har fået en skrivelse fra min lokale kommune. Der står Birth Declaration - det må være dåbsattesten. Så nufus cuzdani skal ikke bruges iht. skrivelsen.
-
mh1
- Kontakt:
Dåbsattest er det næppe - kirker i Tyrkiet har ingen ret til at udstede officielle dokumenter.
Men fødselsattest, ja. De seneste ca. 10 år er procedurerne ofte og hurtigt blevet ændrede, så det der gjaldt i går sjældent også gælder i morgen - og oplysningerne om ændringerne kan man først finde på nettet op til mange måneder senere.
Men fødselsattest, ja. De seneste ca. 10 år er procedurerne ofte og hurtigt blevet ændrede, så det der gjaldt i går sjældent også gælder i morgen - og oplysningerne om ændringerne kan man først finde på nettet op til mange måneder senere.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG