Vurdering af pro forma-ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mads A

Vurdering af pro forma-ægteskab

Indlæg af Mads A » 26.05.2015 07:22:44

Kære ÆUG

Min thailandske kæreste og jeg overvejer at blive gift i Danmark, og jeg har derfor læst jeres vejledning om familiesammenføring. For at være helt sikker på ikke at lave fejl, som US kan benytte til afslag, har jeg dog et par spørgsmål.

Der er kun 2 punkter i pro forma-vurderingen som bekymrer mig:
1. En alders-forskel på næsten 11 år (hun er snart 24, jeg 34).
2. Kortvarigt kendskab før vielsen.

- Vi mødtes første gang d. 3. Maj 2015 i hendes hjemland og overvejer vielse på hendes første besøg i Dk - dvs i slutningen af Juli / starten af September.

Vurderer I at vi vil få problemer ved en evt. ansøgning om FS, hvis vi følger denne plan?
- Vi burde max kunne få 2 "minus-point" i vurderingen (og min kæreste har en bachelor-grad i engelsk).

fundiver199

Re: Vurdering af pro forma-ægteskab

Indlæg af fundiver199 » 26.05.2015 08:48:10

Umiddelbart "nej", da man normalt skal have 3 minuspoint for at gøre sig berettiget til et afslag. Desuden er det diskutabelt, om cirka 3 måneder overhovedet er "kortvarigt kendskab". Man kan jo ikke læse en facitliste om det nogen steder, men min personlige vurdering er, at "kortvarigt kendskab" er noget, der handler om uger og ikke måneder.

Det typiske eksempel ville være, hvis I havde mødt hinanden via en datingside og allerede havde aftalt at indgå ægteskab, før I overhovedet havde mødtes. Og herefter iværksatte de planer, når du var kommet til Thailand.

Allerede det at I først gifter jer 2. gang, I er sammen, trækker væk fra, at der er tale om "kortvarigt kendskab" i en betydning, som giver anledning til at mistænke proforma.

Mads A

Indlæg af Mads A » 26.05.2015 10:49:35

Tusind tak for hjælpen endnu engang Fundiver :-)

Sgr

Indlæg af Sgr » 27.05.2015 14:36:38

Giver man (udlændingestyrelsen) point for at vurdere proforma? Jeg er nysgerrig fordi når vi på et tidspunkt ansøger så vil der være en betragtelig større aldersforskel end blot de 11 år som tråden begyndte med. Og jeg er ret sikker på at nogen vil reagere på den aldersforskel.

Besvar